Arkivmedarbeider - førstekonsulent/seniorkonsulent/rådgiver
Finnmark politidistrikt
Johan Knudtzens gate 2, 9900 Kirkenes
Om jobben
- Stillingstittel
- Arkivmedarbeider - førstekonsulent/seniorkonsulent/rådgiver
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 1
Søk på jobben
Søk senest torsdag 8. januar
Om stillingen
Synes du arkivfaget er spennende, og trives med orden, struktur og gode systemer? Da kan du være vår nye arkivmedarbeider!
Som arkivmedarbeider i Finnmark politidistrikt blir du en del av et viktig fagmiljø på tre personer. Sammen bidrar vi til at politidistriktet har notoritet og dokumentasjon over arbeidsprosesser og beslutninger. Vi legger til rette for at informasjon bevares over tid, samtidig som den er lett å finne frem til og gjenbruke, slik at kollegene våre kan jobbe både kunnskapsbasert og effektivt. Arbeidet vårt er i utvikling og digitalisering vil prege både arbeidsmåter og oppgaver i tiden fremover.
Vi har et tett og godt samarbeid, og du vil raskt merke at innsatsen din har stor betydning for at den daglige driften fungerer som den skal. I det daglige følges du opp av distriktets arkivleder.
Kort oppsummert - hos oss får du:
- En jobb der du gjør en forskjell
- Et godt arbeidsmiljø med kompetente og engasjerte kolleger
- Et enklere hverdagsliv, fantastisk natur og økonomiske fordeler
Vi er på jobb for et trygt Norge. Som en del av politiets viktige samfunnsoppdrag, skal vi forebygge og bekjempe kriminalitet, skape trygghet og ivareta rettssikkerheten. Vi tror at mangfold bidrar til bedre oppgaveløsning, og søker derfor medarbeidere med ulik bakgrunn, erfaring, perspektiv og kompetanse. Dersom du har behov for tilrettelegging i rekrutteringsprosessen eller arbeidshverdagen, vil vi gjøre vårt beste for å gi deg det du trenger.
Er du nysgjerrig på Finnmark? Les mer her!
Vi ser frem til å se søknaden din!
Dette ser vi etter hos en ny medarbeider
Du er strukturert, nøyaktig og har et en systematisk tilnærming til arbeidet ditt. Du trives med rutiner, men ser også etter muligheter for forbedring og har interesse for hvordan digitalisering endrer arkivarbeidet. Arbeidsoppgavene håndteres selvstendig, med ansvarsfølelse og god gjennomføringsevne. Med en serviceinnstilt holdning bidrar du til et godt samarbeid og hjelper gjerne kollegaer når det trengs.
Arbeidsoppgaver
Arbeidsoppgavene avhenger av stillingskoden du ansettes i. Se mer om dette under "kvalifikasjonskrav".
Som første- eller seniorkonsulent vil du:
- Utføre daglige og periodiske arkivoppgaver i tråd med rutiner og føringer fra arkivleder
- Motta, fordele, skanne og journalføre fysisk og elektronisk post
- Gi brukerstøtte og opplæring i sak-/arkivløsningen
- Utføre kvalitetssikring og internkontroll
- Vedlikeholde og kontrollere brukertilganger og tilgangsgrupper i sak-/arkivløsningen
- Bidra til utviklingen innen det arkivfaglige området, blant annet gjennom deltakelse i prosjekt- og digitaliseringsarbeid
Som rådgiver vil du i tillegg:
- Bistå i arbeidet med bestandsoversikt og utarbeiding av langtidsplaner for oppbevaring
- Utarbeide og revidere politidistriktets styrende dokumenter innen fagområdet
- Kunne være stedfortreder for arkivleder
Du må regne med andre oppgaver, avhengig av din kompetanse og hva organisasjonen har behov for
Kvalifikasjoner
Dette må du ha for å være kvalifisert som første- eller seniorkonsulent:
- Relevant utdanning på minimum bachelornivå. Lang og særlig relevant arbeidserfaring kan veie opp for manglende utdanning.
- God digital kompetanse
- Kunne uttrykke deg godt både muntlig og skriftlig på norsk og engelsk
- Må kunne sikkerhetsklareres til nivå HEMMELIG. Se: https://sivilklareringsmyndighet.no/for-deg-som-skal-klareres/klarering/ for mer informasjon.
- Plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet. Politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved eventuell ansettelse, jf. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
For å bli tilsatt som rådgiver må du i tillegg ha:
Det er også ønskelig med:
- Kjennskap til lovverk som regulerer offentlig saksbehandling og arkiv
- Erfaring med ACOS-løsninger
- Erfaring med eller kunnskap om internkontroll
- Førerkort klasse B
Personlige egenskaper
- Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
- Selvstendig
- Systematisk og ryddig med kontroll på detaljer
- Endringsvillig
Personlige egnethet og motivasjon vil bli vektlagt.
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her.
Dette kan vi tilby om du velger oss
- Stillingen lønnes som førstekonsulent (stillingskode 1408) med årslønn kr 525 000 til kr 615 000, seniorkonsulent (stillingskode 1363) med årslønn kr 556 000 til kr 653 000 eller rådgiver (stillingskode 1434) med årslønn kr 575 000 til kr 730 000, avhengig av kvalifikasjoner.
- Gode arbeidsbetingelser, herunder fleksibel arbeidstid og trening i arbeidstiden
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger. Les mer her.
- Virkemiddelordning for Finnmark og Nord-Troms, som innebærer:
- Reduksjon i personbeskatningen
- Nedskriving av studielån med inntil 20 % per år, begrenset oppad til kr 30 000. Grensen er vedtatt økt til kr 60 000 fra og med 2026.
- Gratis barnehage
- Fritak for el-avgift på strømforbruk
Mangfold i politiet
Dersom du har funksjonsnedsettelse, innvandrerbakgrunn eller hull i CV-en, er det anledning for å krysse av for dette i søknaden. Er du kvalifisert for stillingen, vil du bli vurdert for positiv særbehandling.
Det innebærer at minst én søker fra hver av disse gruppene blir innkalt til intervju.
Les mer om positiv særbehandling når man søker jobb i staten her.
Opplysningene du gir, brukes til å utarbeide anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=uUTjHmSB_WcSlik søker du
Du søker ved å skrive et kort søknadsbrev, registrere utfyllende CV. Det må legges ved relevante vitnemål, attester og minimum to referanser. Dette gjelder også for interne søkere.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Finnmark politidistrikt er med sine 48 637 km2 et av Norges største politidistrikter og dekker en befolkning på ca. 80 000 fordelt på 18 kommuner. Kommunene Tana, Nesseby, Karasjok, Kautokeino og Porsanger er kjerneområdet for samisk kultur og språk. Politidistriktet er organisert i en geografisk driftsenhet med fire tjenesteenheter, fem funksjonelle driftsenheter og tre lederstøttestaber.
Distriktet ledes av politimesteren med hovedsete i Kirkenes. Finnmark politidistrikt har Norges eneste Schengengrense over land, og har ca. 500 medarbeidere.
Finnmark politidistrikt skal fremme likestilling og bekjempe diskriminering uavhengig av blant annet kjønn, alder, etnisitet, religion, funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
9ad48f0f-3c7b-4ed0-b930-9144b22646d8
- Sist endret
12. desember 2025
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10273427
Lignende annonser
Arbeidsgiver
Finnmark politidistrikt
Sted
Kirkenes
Arbeidsgiver
Finnmark politidistrikt
Sted
Kirkenes
Avsnittsleder for operativ utlendingskontroll og grenseovervåkning - 2 årig vikariat
Arbeidsgiver
Finnmark politidistrikt
Sted
Kirkenes