Forvaltningsrådgiver
Finnmark politidistrikt
Rådhussvingen 1, 9900 Kirkenes
Om jobben
- Stillingstittel
- Forvaltningsrådgiver
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 1
- Arbeidssted
- Hybridkontor
Søk på jobben
Søk senest søndag 11. januar
Om stillingen
Vil du være med å bidra til et tryggere samfunn? Trives du i en jobb der du har en god blanding av selvstendig arbeid og samarbeid med andre? Er du i tillegg resultatorientert og kan vise til god gjennomføringsevne? Da er du kanskje den rette personen for oss!
Hos oss får du muligheten til å jobbe med meningsfulle oppgaver i skjæringspunktet mellom offentlig forvaltning, samfunn og sikkerhet. I seksjon felles forvaltning vil du jobbe i et sterkt fagmiljø, med kollegaer som brenner for kvalitet, rettssikkerhet og forebygging.
Du får en variert arbeidshverdag der du behandler saker ved skrivebordet, følger opp kontroller ute i felt og samarbeider på tvers av politidistriktets fagområder. Stillingen gir deg en unik mulighet til å bruke din faglige styrke til å gjøre en forskjell - hver dag!
Gjennom grundig saksbehandling, oppfølging og kontroll er vi med på å forebygge kriminalitet og ulykker, - samtidig som vi bidrar til rettssikkerhet for våre innbyggerne. Hos oss vil du få en arbeidshverdag hvor ditt arbeid har stor betydning for fellesskapet.
Kort oppsummert - hos oss får du:
- Meningsfylte oppgaver i et veldig viktig samfunnsoppdrag
- Tidlig ansvar, felleskap og faglig utvikling
- Et enklere hverdagsliv, fantastisk natur og økonomiske fordeler
Vi er på jobb for et trygt Norge. Som en del av politiets viktige samfunnsoppdrag, skal vi forebygge og bekjempe kriminalitet, skape trygghet og ivareta rettssikkerheten. Vi tror at mangfold bidrar til bedre oppgaveløsning, og søker derfor medarbeidere med ulik bakgrunn, erfaring, perspektiv og kompetanse. Dersom du har behov for tilrettelegging i rekrutteringsprosessen eller arbeidshverdagen, vil vi gjøre vårt beste for å gi deg det du trenger.
Stillingen er fast og stedsplassert i Kirkenes
Er du nysgjerrig på Finnmark? Les mer her!
Vi ser frem til å se søknaden din!
Dette ser vi etter hos en ny medarbeider
Vi ser etter deg som ønsker å bidra til samfunnssikkerhet gjennom grundig og rettferdig saksbehandling. For å lykkes i stillingen bør du ha:
* Faglig interesse for forvaltning, lover og regelverk, og evne til å sette deg raskt inn i nye problemstillinger
* Nøyaktighet og struktur i arbeidet - du trives med å følge rutiner og sikre kvalitet i saksbehandlingen
* Integritet og ansvarsfølelse, med evne til å gjøre gode vurderinger og håndtere sensitive opplysninger på en trygg måte
* Interesse for og/eller kunnskap om våpen, og trygghet i oppgaver som innebærer håndtering av skytevåpen
* Gode samarbeidsevner, samtidig som du er selvdreven og komfortabel med å arbeide selvstendig
* Evne til å kombinere service og myndighetsutøvelse, og balansere hensynet til publikum med samfunnsoppdraget
* Engasjement for forebygging, og forståelse for hvordan god forvaltning bidrar til trygghet i samfunnet
Vi legger stor vekt på personlige egenskaper, og ser etter en medarbeider som både kan tilføre teamet sitt engasjement og bygge tillit utad gjennom sitt arbeid.
Arbeidsoppgaver
- Koordinator for den lokale våpenforvaltningen i distriktet, med spesielt ansvar for samhandling mellom nasjonal våpenenhet og distriktet
- Saksbehandling innenfor fagområde våpen, deriblant søknad fra våpenforhandlere og søknader om godkjenning av skytebaner
- Kontrollvirksomhet innen våpenfeltet - inkludert kontroll av forhandlere, tilvirkere, skytebaner og private våpeneiere
- Fysisk håndtering av skytevåpen, inkludert mottak, oppbevaring og utlevering, samt sending til destruksjon
- Internkontroll av politiets våpenlager
- Bidra til utarbeiding av lokale opplæringsplaner for fagområdet våpen, samt planlegging av aktiviteter
- Ansvar for utvikling og revidering av rutinebeskrivelser og instrukser innen fagområdet
- Kontroll- og vedtakslinje pass - deriblant bistå ekspedisjonene med mottak av passøknader ved jevne mellomrom
- Holde seg oppdatert på gjeldende lover, forskrifter og rundskriv for sine fagområder
- Tett samarbeid med forvaltningsleder og andre forvaltningskontor i distriktet
- Bidra til forebygging gjennom god forvaltning
Andre oppgaver innen forvaltningsområdet kan bli lagt til stillingen
Reisevirksomhet må påregnes, samt arbeidstid utenfor ordinær kontortid ved behov
Kvalifikasjoner
Dette må du ha for å være kvalifisert:
- Master innen rettsvitenskap/jus, evnt. andre relevante masterstudie slik som statsvitenskap og samfunnsfag
- Erfaring med forvaltningsoppgaver og offentlig saksbehandling
- Erfaring med publikums- og brukertjenester
- Flytende norsk og gode engelskkunnskaper, skriftlig og muntlig
- Førerkort klasse B
- Må kunne klareres for HEMMELIG jfr Sikkerhetsloven
Det er også ønskelig med:
- Erfaring med håndtering av våpen, f.eks fra Forsvaret eller gjennom jakt
- Erfaring med å jobbe i ett større geografisk område i forhold til samarbeid og oppfølging
- Erfaring innen veiledning og opplæring
- Kjennskap til samisk kultur og språk
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
Personlige egenskaper
- Du må ha gode samarbeidsegenskaper, deriblant kunne motivere og bidra til et godt arbeidsmiljø
- Du er fleksibel og løsningsorientert
- Du er selvstendig og beslutningsdyktig, med høy grad av integritet og struktur, og trives med å organisere og koordinere arbeidsoppgaver
- Du har god gjennomføringsevne, er effektiv med evne til å prioritere i en travel hverdag
- Du er serviceinnstilt og kan balansere hensynet til publikumet mot samfunnsoppdraget
- Du har gode muntlige og skriftlige fremstillingsevner, og er trygg med presentasjoner foran en gruppe
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her.
Dette kan vi tilby om du velger oss
- Stillingen lønnes som rådgiver (stillingskode 1434) med årslønn: kr. 600 000 -kr 750 000 per år, evnt seniorrådgiver (stillingskode 1364) med årslønn: kr. 700 000 - kr 850 000 per år.
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger. Les mer her.
- Gode arbeidsbetingelser med fleksibel arbeidstid og trening i arbeidstiden, o.l
- Virkemiddelordning for Finnmark og Nord-Troms som innebærer:
- reduksjon i personbeskatningen
- nedskriving av studielån med inntil 20% av opprinnelig lånegrunnlag, avgrenset oppad til 30 000 kroner per år, grensen vedtatt økt til kr 60.000 f.o.m. 2026.
- fritak for el-avgift på forbruk
- gratis barnehage
- For å lese mer om gunstige virkemidler og beregne hva man kan spare på å bosette seg i Finnmark viser vi til nettsiden www.smartepenger.no.
Mangfold i politiet
Dersom du har funksjonsnedsettelse, innvandrerbakgrunn eller hull i CV-en, er det anledning for å krysse av for dette i søknaden. Er du kvalifisert for stillingen, vil du bli vurdert for positiv særbehandling.
Det innebærer at minst én søker fra hver av disse gruppene blir innkalt til intervju.
Les mer om positiv særbehandling når man søker jobb i staten her.
Opplysningene du gir, brukes til å utarbeide anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=uUTjHmSB_WcSlik søker du
Du søker ved å fylle ut CV i Jobbnorges CV-skjema og skrive et kort søknadsbrev. I tillegg må du legge ved relevante vitnemål og attester. Relevante kandidater vil bli kalt inn til intervju.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Finnmark politidistrikt er med sine 48 637 km2 et av Norges største politidistrikter og dekker en befolkning på ca. 80 000 fordelt på 18 kommuner. Kommunene Tana, Nesseby, Karasjok, Kautokeino og Porsanger er kjerneområdet for samisk kultur og språk. Politidistriktet er organisert i en geografisk driftsenhet med fire tjenesteenheter, fem funksjonelle driftsenheter og tre lederstøttestaber.
Distriktet ledes av politimesteren med hovedsete i Kirkenes. Finnmark politidistrikt har Norges eneste Schengengrense over land, og har ca. 500 medarbeidere.
Finnmark politidistrikt skal fremme likestilling og bekjempe diskriminering uavhengig av blant annet kjønn, alder, etnisitet, religion, funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
e85e3be2-f517-4009-a143-62ac57ec7ac5
- Sist endret
18. desember 2025
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10274437
Lignende annonser
Arbeidsgiver
Finnmark politidistrikt
Sted
Kirkenes
Avsnittsleder for operativ utlendingskontroll og grenseovervåkning - 2 årig vikariat
Arbeidsgiver
Finnmark politidistrikt
Sted
Kirkenes
Arbeidsgiver
Finnmark politidistrikt
Sted
Kirkenes