Ansatte sommervikarer med superrask søknad

I år valgte hun å legge til superrask søknad i sommerjobb-annonsene. Superrask søknad er Nav sin nye tjeneste på arbeidsplassen.no som gjør det enklere for bedrifter å få tak i folk.
Midt i blinken

Uansett valg deler vi aldri dine data med andre. Mer om informasjonskapsler på arbeidsplassen.no
Bildetekst: Ruth Øien Mæhlum, direktør ved Thon Partner Hotel Otta, er fornøyd med superrask søknad på arbeidsplassen.no
Thon Partner Hotel Otta planlegger alltid sommersesongen i god tid og legger tidlig ut sommerjobbene på arbeidsplassen.no. I år brukte de også superrask søknad, Nav sin nye søknadstjeneste. Det ga gode resultater.
Hotellbransjen er godt i gang med å rekruttere til en sommersesong der det forventes et stort innrykk av turister i hele landet.
Ruth Øien Mæhlum er direktør ved Thon Partner Hotel Otta og forteller at de er helt avhengig å få på plass sommervikarer så tidlig som mulig. Hvert år lyser hun derfor ut sommerjobber på arbeidsplassen.no, som har en av Norges største samlinger av ledige stillinger.
– Vi starter alltid i god tid med å planlegge for sommeren og legger ut sommerjobbene i god tid. Sommeren er høysesong og vi vet at vi trenger ekstra folk, sier hun.
I år valgte hun å legge til superrask søknad i sommerjobb-annonsene. Superrask søknad er Nav sin nye tjeneste på arbeidsplassen.no som gjør det enklere for bedrifter å få tak i folk.
– Sommerjobb på hotell er jo egentlig midt i blinken for å bruke superrask søknad, sier Mæhlum. Jobbene blir lett tilgjengelige for de som er på utkikk etter den type jobber og det er enkelt for dem å søke.
I superrask søknad trenger ikke jobbsøkerne å skrive en lang søknad eller sende CV for å søke på jobbene. Hotelldirektøren forteller at det var uvant å ikke motta så mye informasjon fra søkerne, men at det likevel var nok til å vurdere de til sommerjobbene de hadde lagt ut.
– Jobbene krever lite formell kompetanse. Vår oppgave var derfor å tenke godt igjennom hvilke kriterier vi la til grunn og at vi ikke hadde for mange. I annonsen for resepsjonist la vi inn kun gode norskferdigheter og at de må være over 20 år. I tillegg gjelder det for alle våre stillinger at de må være serviceinnstilte og motiverte, sier hun.
Mæhlum forteller videre at det er hun som legger inn sommerjobbene på arbeidsplassen.no, og at hun delegerer oppfølgingen av annonsene til sine avdelingsledere. – Det er fort gjort og lett å koble på de som skal være ansvarlig for å ta kontakt med søkerne og gjøre intervjuene. Alt er på en plass og alle har tilgang til samme informasjon, sier hun.
Bildetekst: Jannicke, Lillian og Hans Morten forbereder seg på mange turister i sommer.
– Vi fikk mange søkere på sommerjobbene vi la ut og flere hadde brukt superrask søknad. To av disse har vi nå skrevet arbeidsavtale med. Det var ikke alle som var aktuelle for å jobbe hos oss og da er det jo genialt at vi kan gi de raskt beskjed om dette gjennom løsningen til arbeidsplassen.no, sier Mæhlum.
Hun legger også til at hotellet innimellom får besøk av folk som leverer papirene sine i resepsjonen og at hun også har ansatt tre ukrainere som kom via Nav sitt introduksjonsprogram.
Hotelldirektøren anbefaler andre bedrifter til å bruke superrask søknad når de skal lyse ut både sommer jobber og faste stillinger. – Det er ikke noe å lure på. Bruk superrask søknad til å få kontakt med søkere. Det fungerte veldig bra for oss, avslutter hun.