Seniorkonsulent ved Utlendingsforvaltning, Trøndelag politidistrikt
Trøndelag politidistrikt
Gryta 4, 7005 Trondheim
Om jobben
- Stillingstittel
- Seniorkonsulent
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk eller engelsk
- Antall stillinger
- 1
Søk på jobben
Søk senest fredag 7. november
Om stillingen
Utlendingsforvaltning har en ledig fast stilling som seniorkonsulent. Som seniorkonsulent hos oss vil du jobbe med varierte oppgaver og være i tett dialog med våre brukere, dine nye kolleger og våre samarbeidspartnere. Enheten består av 25 ansatte fordelt på 3 lokasjoner. Stillingen er plassert i Trondheim. Vi er opptatte av å ha et godt arbeidsmiljø og trives på jobb.
Vi er på jobb for et trygt Norge. Som en del av politiets viktige samfunnsoppdrag, skal vi forebygge og bekjempe kriminalitet, skape trygghet og ivareta rettssikkerheten. Vi tror at mangfold bidrar til bedre oppgaveløsning, og søker derfor medarbeidere med ulik bakgrunn, erfaring, perspektiv og kompetanse. Dersom du har behov for tilrettelegging i rekrutteringsprosessen eller arbeidshverdagen, vil vi gjøre vårt beste for å gi deg det du trenger.
Dette ser vi etter hos en ny medarbeider
Vi søker en selvstendig saksbehandler som har god evne til å prioritere. Dette innebærer at du er strukturert, resultatorientert og har god evne til å håndtere stress. Vi ser etter deg som har fokus på kompetanseutvikling og vil bidra i veiledning av både søkere og kolleger.
Arbeidsoppgaver
- Selvstendig saksbehandling og saksforberedelse i mer kompliserte saker
- Betjene og veilede publikum ved oppmøte, telefon og e-post
- Veiledning av andre saksbehandlere
- Eventuelt andre oppgaver etter behov
Kvalifikasjoner
Dette må du ha for å være kvalifisert:
- Relevant utdanning på minimum bachelornivå, eksempelvis samfunnsvitenskapelige fag, pedagogikk og juridiske fag. Internasjonale grader må ha individuell godkjenning av NOKUT/HK-direktoratet. Lang og relevant arbeidserfaring kan kompensere for utdanningskravet.
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne
- Kjennskap til utlendingsforvaltningen
- Erfaring med veiledning av kolleger og andre
- Erfaring fra offentlig forvaltning og saksbehandling
Det er også ønskelig med:
- Kjennskap til politiets datasystemer
- Språkkompetanse utover norsk og engelsk
 
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
Ved å søke jobb i Trøndelag politidistrikt samtykker du i at det gjennomføres en skikkethetsvurdering.
Personlige egenskaper
- Strukturert og effektiv i saksbehandling
- Initativrik og omstillingsdyktig
- Gode kommunikasjons- og samarbeidsevner, i møte med både med publikum og kolleger
- Evne til å arbeide selvstendig og i team
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her.
Dette kan vi tilby om du velger oss
- En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å utvikle utlendingsforvaltning i politiet
- Stillingen lønnes som seniorkonsulent, stillingskode 1363, med årslønn: kr. 540 000 - 630 000 brutto pr. år.
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger. Les mer her.
- Gode arbeidsbetingelser (trening i arbeidstiden)
Mangfold i politiet
Dersom du har funksjonsnedsettelse, innvandrerbakgrunn eller hull i CV-en, er det anledning for å krysse av for dette i søknaden. Er du kvalifisert for stillingen, vil du bli vurdert for positiv særbehandling. 
Det innebærer at minst én søker fra hver av disse gruppene blir innkalt til intervju.
Les mer om positiv særbehandling når man søker jobb i staten her.
Opplysningene du gir, brukes til å utarbeide anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=uUTjHmSB_WcSlik søker du
Du søker ved å fylle ut CV i Jobbnorges CV-skjema og skrive et kort søknadsbrev. I tillegg må du legge ved relevante vitnemål og attester. Relevante kandidater vil bli kalt inn til intervju.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Kontaktperson for stillingen
Hilde Elisabeth Lauten Høvik
Seksjonssjef
+4790228915
Om bedriften
Trøndelag politidistrikt strekker seg over 39 kommuner og har 480 000 innbyggere. Politidistriktet er inndelt i syv funksjonelle driftsenheter og tre geografiske driftsenheter.
Vi er i overkant av 1250 ansatte sammensatt av både politi, påtale og sivile som jobber sammen for samfunnsoppdraget vårt: forebygge og bekjempe kriminalitet, samt skape trygghet for befolkningen.
Politimester og hans administrasjon har hovedsetet på Politihuset i Trondheim.
Trøndelag politidistrikt jobber med mangfold og inkludering på arbeidsplassen. Vi har fokus på å jobbe kunnskapsbasert for å utvikle oss i takt med samfunnet og dets forventninger.
Arbeidshverdagen til våre dyktige ansatte består av både viktige og spennende oppdrag, der nesten ingen dager er like.
- Sektor 
- Offentlig 
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
- ef5cac46-7987-4115-a198-60e7c9de0b12 
- Sist endret
- 27. oktober 2025 
- Hentet fra
- jobbnorge 
- Referanse
- 10267850 
Lignende annonser
Arbeidsgiver
Trøndelag politidistrikt
Sted
Trondheim
PB3-1 Grensekontrollør
Arbeidsgiver
Trøndelag politidistrikt
Sted
Stjørdal
Arbeidsgiver
Trøndelag politidistrikt
Sted
Trondheim, Steinkjer