Seniorkonsulent
Trøndelag politidistrikt
Gryta 4, 7010 Trondheim
Om jobben
- Stillingstittel
- Seniorkonsulent
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk eller engelsk
- Antall stillinger
- 1
Søk på jobben
Søk senest mandag 10. november
Om stillingen
Vil du ha en spennende og meningsfylt jobb i politiet? Vi søker seniorkonsulent for vedtakslinje pass/ID!Trives du med faglige utfordringer, godt samarbeid og et høyt tempo - og ønsker å være en del av et sterkt fagmiljø? Da kan dette være stillingen for deg!
Stillingen er plassert ved vedtakslinje pass/ID, som er et av fagområdene i avsnitt pass/ID, våpen og vaktvirksomhet. Vedtakslinja består av jurister og saksbehandlere og har ansvaret for, og bistår hele politidistriktet på fagområdet. Som seniorkonsulent vil du håndtere kompliserte saker innen fagfeltet og ha en veiledende funksjon ovenfor passkontorene i politidistriktet. Hos oss får du mulighet til å utvikle deg innenfor et spennende fagområde og jobbe forebyggende innenfor et av politiets viktige samfunnsområder.
Avsnitt Pass/ID, våpen og vaktvirksomhet i Trøndelag politidistrikt har til sammen 12 ansatte med ulik kompetanse, og har et særskilt ansvar for å bruke forvaltningssporets muligheter til å forebygge kriminalitet og uønskede hendelser. Vi er en del av forvaltningsseksjonen, som ivaretar forvaltningsoppgaver knyttet til fagområdene førerrett, kjøreseddel, hund, hittegods, brukthandel, servering, arrangement, pass/ID, våpen og vaktvirksomhet. Det må påregnes saksbehandling også innen andre fagområder som avsnittet / seksjonen har ansvar for.
Vi er på jobb for et trygt Norge. Som en del av politiets viktige samfunnsoppdrag, skal vi forebygge og bekjempe kriminalitet, skape trygghet og ivareta rettssikkerheten. Vi tror at mangfold bidrar til bedre oppgaveløsning, og søker derfor medarbeidere med ulik bakgrunn, erfaring, perspektiv og kompetanse. Dersom du har behov for tilrettelegging i rekrutteringsprosessen eller arbeidshverdagen, vil vi gjøre vårt beste for å gi deg det du trenger.
Oppstart er etter nærmere avtale. Arbeidssted er politihuset i Trondheim.
Dette ser vi etter hos en ny medarbeider
Vi ser etter deg med et sterkt engasjement for jobben, som er strukturert og liker å ta ansvar. Du må trives med å jobbe selvstendig, men også ha gode evner til å søke gode løsninger i samarbeid med andre. Hos oss får du jobbe i et solid fagmiljø med vekt på kvalitet og kompetansedeling. Vi ønsker at du er positiv og bidrar til å opprettholde det gode arbeidsmiljøet i avsnittet.
Vi stiller høye krav til faglig kompetanse, motivasjon, arbeidsmoral og etisk integritet. Videre søker vi etter deg som til enhver tid opptrer profesjonelt og fungerer som en god ambassadør for politiet gjennom dine holdninger og handlinger i det daglige arbeidet. Evnen til å være trygg, nærværende, lydhør samt å bygge tillit til publikum, er avgjørende for suksess i vår organisasjon. I vår vurdering av kandidater er blant annet dette noe vi vil legge vekt på samt evnen til å bidra til et inkluderende og respektfullt arbeidsmiljø.
Arbeidsoppgaver
- Vurdere saker som ikke kan avgjøres i kontrollinjen.
- Jobbe forebyggende gjennom forvaltning ved nektelse og tilbakekall av pass og ID-kort.
- Delta aktivt i faglig samarbeid og samarbeide tett med kontrollinjen.
- Bidra til lik og god forvaltningspraksis i hele politidistriktet.
- Håndtere henvendelser fra publikum og eksterne samarbeidspartnere.
- Andre oppgaver etter nærmere avtale.
Kvalifikasjoner
Dette må du ha for å være kvalifisert:
- Relevant utdanning på bachelornivå, gjerne rettsvitenskap. Relevant arbeidserfaring og kompetanse kan kompensere for manglende formalkompetanse.
- Erfaring fra selvstendig saksbehandling.
- God digital kompetanse.
- God skriftlig og muntlig framstillingsevne på norsk og engelsk.
Det er også ønskelig med:
- Erfaring fra saksbehandling innen offentlig forvaltning, gjerne fra kontrollinje og/eller vedtakslinje pass/ID.
- Erfaring med veiledning og kundebehandling.
- Kjennskap til politiets datasystemer.
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
Ved å søke jobb i Trøndelag politidistrikt samtykker du i at det gjennomføres en skikkethetsvurdering.
Personlige egenskaper
- Selvstendig
- Strukturert
- Nøyaktig og god på notoritet
- Effektiv, med fokus på kvalitet
- Gode samarbeidsegenskaper, herunder bidragsyter til et godt arbeidsmiljø.
Personlig egnethet og motivasjon vil bli tillagt stor vekt.
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her.
Dette kan vi tilby om du velger oss
- En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
- Et inkluderende og engasjert arbeidsmiljø
- Stillingen lønnes som seniorkonsulent (stillingskode 1363) med årslønn: kr. 560 000 - 640 000.
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger. Les mer her.
- Gode arbeidsbetingelser, med bl.a. fleksibel arbeidstid og trening i arbeidstiden.
Mangfold i politiet
Dersom du har funksjonsnedsettelse, innvandrerbakgrunn eller hull i CV-en, er det anledning for å krysse av for dette i søknaden. Er du kvalifisert for stillingen, vil du bli vurdert for positiv særbehandling.
Det innebærer at minst én søker fra hver av disse gruppene blir innkalt til intervju.
Les mer om positiv særbehandling når man søker jobb i staten her.
Opplysningene du gir, brukes til å utarbeide anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=uUTjHmSB_WcSlik søker du
Du søker ved å fylle ut CV i Jobbnorges CV-skjema og skrive et kort søknadsbrev. I tillegg må du legge ved relevante vitnemål og attester. Relevante kandidater vil bli kalt inn til intervju.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Kontaktperson for stillingen
Mette Krogh
Avdelingsleder
+4741676353
Om bedriften
Trøndelag politidistrikt strekker seg over 39 kommuner og har 480 000 innbyggere. Politidistriktet er inndelt i syv funksjonelle driftsenheter og tre geografiske driftsenheter.
Vi er i overkant av 1250 ansatte sammensatt av både politi, påtale og sivile som jobber sammen for samfunnsoppdraget vårt: forebygge og bekjempe kriminalitet, samt skape trygghet for befolkningen.
Politimester og hans administrasjon har hovedsetet på Politihuset i Trondheim.
Trøndelag politidistrikt jobber med mangfold og inkludering på arbeidsplassen. Vi har fokus på å jobbe kunnskapsbasert for å utvikle oss i takt med samfunnet og dets forventninger.
Arbeidshverdagen til våre dyktige ansatte består av både viktige og spennende oppdrag, der nesten ingen dager er like.
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
e3915864-ddc1-4a14-8d76-d1bcebf294a1
- Sist endret
27. oktober 2025
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10267926
Lignende annonser
Arbeidsgiver
Trøndelag politidistrikt
Sted
Trondheim
Arbeidsgiver
Trøndelag politidistrikt
Sted
Trondheim, Steinkjer
Etterforsker politibetjent 3/2/1 vold i nære relasjoner
Arbeidsgiver
Trøndelag politidistrikt
Sted
Trondheim