Førsteamanuensis i pedagogikk/spesialpedagogikk og statistikk
NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Dragvoll, 7491 Trondheim
Om jobben
- Stillingstittel
- Førsteamanuensis i pedagogikk/spesialpedagogikk og statistikk
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 1
- Arbeidssted
- Hjemmekontor ikke mulig
Søk på jobben
Søk senest mandag 15. desember
This is NTNU
NTNU er et breddeuniversitet med en teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil og et tyngdepunkt innen profesjonsutdanning. Universitetet er lokalisert i tre byer med hovedsete i Trondheim.
På NTNU jobber 9 000 ansatte og 43 000 studenter med å skape kunnskap for en bedre verden.
Video: https://youtu.be/Xt-yHCN5QS0Om stillingen
Ved Institutt for pedagogikk og livslang læring har vi ledig en fast stilling som førsteamanuensis i pedagogikk/spesialpedagogikk og statistikk.
Institutt for pedagogikk og livslang læring (IPL) er et samfunnsvitenskapelig kunnskapsmiljø for forskning, undervisning og formidling. Instituttet bidrar med forskningsbasert kunnskap om oppvekst, skole, utdanning og arbeidsliv i et livslangt perspektiv. Instituttets fagområder er pedagogikk, voksnes læring, rådgivningsvitenskap, universitetspedagogikk og barneforskning. Denne stillingen vil primært være knyttet opp mot fagområdet pedagogikk/spesialpedagogikk.
Den utlyste stillingen forventes å bidra med forskning innenfor pedagogikk/spesialpedagogikk, men også delta i tverrfaglig forskning ved IPL. Stillingen skal bidra til å styrke instituttets formidling av forskningsbasert kunnskap. Man forventes å kunne ta ansvar for undervisning i flere av IPLs metodeemner, herunder statistikk. I tillegg vil det inngå undervisning og veiledning fortrinnsvis på IPLs masterprogram i pedagogikk/studieretning spesialpedagogikk, men andre undervisningsoppgaver kan også være aktuelle.
Pedagogikk/Spesialpedagogikk som fagområde favner vidt, og ulike tematiske områder kan være aktuelle. I denne stillingen er kompetanse innen statistikk og kvantitativ forskning og undervisning en forutsetning. Gjennom stillingen ønsker instituttet å videreutvikle det kollektive ansvaret for forskning og undervisning. Den som ansettes skal delta i forskergrupper og å inngå i ulike undervisningsteam.
Din nærmeste leder vil være instituttleder.
Arbeidsoppgaver
Den vi skal ansette i stillingen vil få blant annet følgende oppgaver:
- bidra til utvikling av forskningsmiljøet gjennom deltakelse i forskergrupper, samarbeid om felles forskningsprosjekt, publisering og allmennretta formidling.
- bidra i undervisning og i utviklingen av emner og studieprogram.
- veiledning av bachelor-, mastergrads- og doktorgradsstudenter.
- bidra til formidling av forskningsresultater.
Arbeidsoppgavene i stillingen forutsetter samarbeid mellom kolleger ved instituttet, med samarbeidende institusjoner, nasjonale og internasjonale nettverk. Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt. Vi ønsker å tilsette en medarbeider som er samarbeidsorientert, selvstendig, kreativ og som ønsker å bidra til et godt arbeidsmiljø.
Kvalifikasjonskrav
Du må kvalifisere for stilling som førsteamanuensis i henhold til følgende krav:
- Doktorgrad i pedagogikk eller spesialpedagogikk
- Publisert kvantitativ forskning innen fagområdet i anerkjente nasjonale og internasjonale publiseringskanaler
- Spesifikk kompetanse i statistikk og kvantitativ forskningsmetode
- Undervisningserfaring fra statistikk og/eller kvantitativ metode på bachelor og/eller masternivå
- Utdanningsfaglig basiskompetanse (tidligere kalt universitetspedagogisk basiskompetanse)
- Gode kommunikasjonsevner skriftlig og muntlig på norsk/skandinavisk og engelsk.
Du må dokumentere relevant grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitet- og høgskolenivå jfr NTNUs retningslinjer for vitenskapelige stillinger. Dersom du ikke kan dokumentere dette, pålegges du å gjennomføre et godkjent kurs i universitetspedagogikk i løpet av to år etter ansettelse. NTNU tilbyr kvalifiserende kurs.
Ønskede kvalifikasjoner
- Publisere artikler basert på kvantitative design med høy metodisk kvalitet.
- Undervisningserfaring fra relevante fagområder innen pedagogikk/spesialpedagogikk, og erfaring med samarbeid om undervisning og studieutvikling
- Erfaring med veiledning av masterstudenter i spesialpedagogikk og pedagogikk
- Gode formidlingsevner og engasjement for undervisning og veiledning
- Erfaring med å initiere og lede forsknings- og utviklingsarbeid.
Personlige egenskaper
- Gode samarbeidsevner
- Konstruktiv og fleksibel
- Initiativrik
- God gjennomføringsevne
Vi tilbyr
- spennende og utviklende oppgaver i et sterkt, tverrfaglig og internasjonalt fagmiljø
- åpent og inkluderende arbeidsmiljø med engasjerte kolleger
- gunstige vilkår i Statens pensjonskasse
- ansattgoder og fordeler
- trivelig arbeidsmiljø og hyggelige kollegaer
- tid og støtte til forsking
- god søkning av studenter
- stor mulighet til å forme sin egen arbeidshverdag.
Søkeprosessen
Du finner mer informasjon om NTNU som arbeidsplass og søkeprosessen her.
Video: https://youtu.be/hWvFBFg6yCILønn og vilkår
I stillingen som førsteamanuensis, kode 1011 vil du normalt lønnes fra brutto kr 750 000 pr. år avhengig av kvalifikasjoner og ansiennitet. Fra lønnen trekkes lovfestet 2 % innskudd til Statens pensjonskasse.
Ansettelsen blir gjennomført etter prinsippene i statsansatteloven, og lovverk som regulerer eksport av kunnskap, teknologi og tjenester. Etter ansettelsen må du påregne at det kan skje endringer i arbeidsområdet.
Det er en forutsetning at du kan være til stede ved og tilgjengelig for institusjonen på daglig basis.
Om søknaden
Vi gjør oppmerksom på at søknaden kun blir vurdert ut fra informasjonen som foreligger ved søknadsfristen. Sørg derfor for at søknaden din tydelig viser hvordan dine ferdigheter og erfaringer oppfyller kriteriene som er beskrevet over.
Hvis du har hatt permisjon eller annet avbrekk i din karriere, er det viktig at dette kommer fram i søknaden din slik at rekrutteringsgruppen kan ta hensyn til dette og at mengden av forskningen din kan være redusert som et resultat.
Søknaden må inneholde:
- CV attester og vitnemål
- pedagogisk mappe, der din utdanningsfaglige kompetanse fremstilles systematisk og samlet, jf Dokumentasjon av pedagogiske kvalifikasjoner ved søknad og ansettelse i vitenskapelig stilling
- vitenskapelige arbeider – publiserte eller upubliserte - som du ønsker det skal tas hensyn til ved bedømmelsen (inntil 10 arbeider)
- en beskrivelse av de vitenskapelige/kunstneriske arbeider som du anser mest betydningsfulle, og som du spesielt vil ha lagt til grunn for bedømmelsen
- en liste over dine arbeider med opplysning om hvor de er offentliggjort
- forskningsplan
- opplysninger om prosjekter du har vært prosjektleder for med informasjon om finansiering, varighet og størrelse
- navn og kontaktinformasjon til tre relevante referanser
Det er viktig at du både dokumenterer og reflekterer over din kompetanse. Vi oppfordrer deg tilå bruke NTNUskompetansematrise som verktøy for dokumentasjon av din kompetanse.
Vi tar hensyn til fellesarbeider. Dersom det er vanskelig å identifisere din innsats i fellesarbeidene, må du legge ved en kort redegjørelse for din medvirkning.
Ved vurdering av den best kvalifiserte, legger vi vekt på utdanning, erfaring og personlige og mellommenneskelige egenskaper. Vår vurdering vil bygge på dokumentert pedagogisk materiale, fremstillingsformer i de vitenskapelige arbeider, erfaring fra undervisning, doktorgrads- og mastergradsveiledning samt pedagogisk bakgrunn av annen art. Kvalitet og bredde vil bli vurdert, og åpen vitenskapspraksis anerkjennes.
NTNU forplikter seg til å følge evalueringskriterier for forskningskvalitet i henhold til The San Francisco DeclarationonResearch Assessment– DORA og forpliktelsene i CoARAomansvarlig vurdering av forskning og anerkjennelse av en større bredde av faglige bidrag. Dette innebærer at vi legger spesielt vekt på kvaliteten og den faglige bredden dinevitenskapelige arbeider dokumenterer. Vi tar også hensyn til forskningsledelse ogdeltakelse i forskningsprosjekter. Vi legger størst vekt på dine vitenskapelige arbeider fra de siste fem år.
Søknaden din vil bli vurdert av en sakkyndig komite. Aktuelle kandidater vil bli invitert til prøveundervisning og intervju.
Generell informasjon
Mangfold er en styrke, og ved NTNU har vi et mål om å være en arbeidsgiver som gjenspeiler mangfoldet i samfunnet og som tar i bruk potensialet i befolkningens samlede kompetanser. Vår visjon er Kunnskap for en bedre verdenog våre verdier er kreativ, kritisk, konstruktiv og respektfull.Vi har tro på at en virksomhet som er likestilt, mangfoldig og kjønnsbalansert er avgjørende for at vi sammen når våre mål.
Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning av vårt samfunnsoppdrag innen forskning og utdanning. Som ansatt ved NTNU må du til enhver tid rette deg etter endringer som utviklingen i faget medfører, og de organisatoriske endringer som vedtas.
Offentlig søkerliste med navn, alder, stillingstittel og bostedskommune utarbeides etter søknadsfristens utløp. Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste må dette begrunnes. Vurdering vil bli gjort i henhold til gjeldende lovverk. Du vil bli varslet om reservasjon ikke tas til følge.
Hvis du har spørsmål om stillingen kan du ta kontakt med nestleder Vegard Johansen, mobiltlf.nr: 907 43 386, e-post: vegard.johansen@ntnu.no. Hvis du har spørsmål om ansettelsesprosessen kan du ta kontakt med HR-rådgiver Astrid Irene Øie, e-post: astrid.oie@ntnu.no.
Synes du dette ser interessant ut, og i samsvar med dine kvalifikasjoner, sender du oss din søknad elektronisk via jobbnorge.no med CV, vitnemål og attester vedlagt. Ved forespørsel må du kunne fremskaffe bekreftede kopier av din dokumentasjon.
Søknadsfrist: 15.12.2025
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
NTNU - kunnskap for en bedre verden
Ved NTNU, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, skapes kunnskap for en bedre verden og løsninger som kan forandre hverdagen.
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Vi utvikler kunnskap om lærings- og dannelsesprosesser mellom menneske, miljø og samfunn – i en verden der raske endringer krever stadige omstillinger. Forskningen og undervisningen vår omfatter temaer som barndom, utdanning og arbeidsliv i et livslangt perspektiv, og vårt tverrfaglige miljø har røtter i både samfunns- og utdanningsvitenskap. Institutt for pedagogikk og livslang læring er ett av seks institutter ved Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
edeed16d-8ebd-4670-b569-e35459c44366
- Sist endret
17. november 2025
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10270462
Lignende annonser
Arbeidsgiver
NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Sted
Trondheim
Universitetslektor/førstelektor/førsteamanuensis
Arbeidsgiver
NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Sted
Trondheim
Arbeidsgiver
NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Sted
Trondheim