Seniorrådgiver - Avdeling kvalifisering og arbeidsliv
Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi)
Tollbugata 20, 0152 Oslo
Om jobben
- Stillingstittel
- (2025/28) Seniorrådgiver - Avdeling kvalifisering og arbeidsliv
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidstid
- Dagtid, ukedager
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 1
- Arbeidssted
- Hybridkontor
Søk på jobben
Søk senest mandag 24. november
Ønsker du å bidra til at flere arbeidsgivere får tilgang til kunnskap og tiltak som fremmer rettferdig rekruttering og arbeidsplassen som integreringsarena? Vil du være med på å legge til rette for at flere flyktninger og innvandrere får gode muligheter på arbeidsmarkedet og får brukt sine ressurser og kompetanse? Synes du det høres spennende ut å jobbe med fag- og kunnskapsutvikling og formidling? Hvis du i tillegg er god på å planlegge og systematisere arbeidsprosesser, kan dette være jobben for deg.
Stillingen inngår i Kvalifiserings- og arbeidslivsavdelingen. Avdelingen består i dag av 18 engasjerte og inkluderende medarbeidere. Vi har ansvar for IMDis arbeid med kvalifisering av flyktninger og innvandrere og etnisk mangfold i arbeidslivet. Avdelingen forvalter også fire tilskuddsordninger rettet mot kommuner, fylkeskommuner og arbeidsgivere.
Omvendt referansesjekk
Vi har et solid fagmiljø innen kvalifisering, mangfold og arbeidsliv. Har du spørsmål om hvordan det er å jobbe med vårt fagfelt? I så fall er du velkommen til å ta kontakt med vår utredningsleder Bjørn Heger på tlf. 93845369.
Prosess
Vi er mer opptatt av hva du kan, dine erfaringer og kompetanse enn hvor flink du er til å skrive en jobbsøknad. Derfor ber vi deg om å levere en god og beskrivende CV hvor du får frem hva du har gjort og oppnådd som gjør deg kvalifisert for stillingen du søker på. Du trenger altså ikke å skrive eller legge ved et søknadsbrev. I tillegg til en beskrivende CV ber deg svare på noen spørsmål.
Arbeidsoppgaver
- Utforme og formidle faglige anbefalinger og veiledning på avdelingens fagområder
- Utarbeide relevant innhold til nettsteder forvaltet av avdelingen (Mika.no og Fagressurs for introduksjonsprogrammet)
- Samarbeide med relevante sektormyndigheter og aktører
- Planlegge og gjennomføre kompetansehevende aktiviteter
- Bidra inn i tilskuddsforvaltning og prosjektoppfølging
- Bidra i utredninger og gi innspill til kunnskaps- og politikkutvikling mm.
- Utarbeide høringssvar
- Bidra inn i relevante digitaliseringsprosjekter
- Arbeidsoppgavene vil kunne variere over tid, og det forventes at man bidrar til avdelingens oppgaver ut fra virksomhetens behov
Kvalifikasjoner
Må-krav:
- Fullført mastergrad, gjerne innen samfunnsvitenskapelig retning. Krav om mastergrad kan fravikes ved fullført relevant bachelorgrad, i tillegg til særlig lang og relevant erfaring
- Alle søkere må legge ved dokumentasjon på utdanning. Bruk gjerne vitnemålsportalen: https://www.vitnemalsportalen.no/
- Minimum 5 års relevant arbeidserfaring
- God rolleforståelse, inkludert kunnskap om samarbeid med ulike forvaltningsnivåer og sektormyndigheter
- Kunnskap om og erfaring fra arbeid med kvalifisering, inkludering i arbeidslivet og arbeidsgivere
- Svært god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
- Utredningskompetanse
Fordelskrav:
- Erfaring fra prosjektarbeid/prosessledelse
- Erfaring med å planlegge og gjennomføre samlinger/konferanser
- Erfaring fra innholdsproduksjon/forvaltning av nettsteder
- Erfaring fra digitaliseringsarbeid
- Erfaring fra arbeid i fagdirektorat/departement
Personlige egenskaper
- God til å bygge relasjoner og samarbeid
- Selvstendig og tar ansvar for at oppgaver blir gjennomført
- Strukturert og systematisk
- Analytisk med evne til å forholde deg til mye informasjon og trekke ut essensen
- Evne til å tilpasse deg ulike situasjoner, behov og oppgaver
- Tar selv initiativ til kreative løsninger på utfordringer
Vi tilbyr
- Lønn i henhold til statens regulativ som seniorrådgiver, stillingskode 1364 (lønn fra kr. 653 000 - kr. 805 000 brutto pr år). Lønn fastsettes etter en helhetsvurdering av kvalifikasjoner. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
- Fleksibel arbeidstid og mulighet til å trene i arbeidstiden
- IMDi er en inkluderende arbeidslivsvirksomhet (IA)
- Svært god tjenestepensjonsordning i Statens pensjonskasse
- En mangfoldig arbeidsplass, både i bakgrunn, erfaringer og livsfaser
- Gode muligheter for faglig utvikling
- Sentralt beliggende arbeidssted i Oslo med god kantineordning, fagbibliotek, treningsrom, garderobe og innendørs sykkelparkering i bygget
Kontaktinformasjon
Benedicte Hollen, Avdelingsleder, 95195889, bhol@imdi.noNøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi)Referansenr.: 5034320006
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 24.11.2025
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) er et direktorat underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID). IMDi er et gjennomføringsorgan for integreringspolitikken, og skal som forvaltningsorgan og kompetansesenter styrke kommunenes, sektormyndighetenes og andre samarbeidspartneres kunnskap og kompetanse om integrering og mangfold, slik at kommuners og sektorers samfunnsoppdrag kan utføres best mulig. Direktoratets hovedarbeidsområder er bosetting av nyankomne med flyktningbakgrunn og oppfølging av integreringsloven, bidra til økt sysselsetting blant personer med innvandrerbakgrunn, dialog med minoritetsbefolkningen, tilrettelegging av offentlige tjenester, forebygging av tvangsekteskap, utvikling og formidling av kunnskap. IMDi er nasjonal fagmyndighet for tolking i offentlig sektor.
Direktoratet ble opprettet 1. januar 2006 og har ca. 275 ansatte fordelt på kontorer i Narvik og Oslo. Ca. 35 prosent av IMDis ansatte har innvandrerbakgrunn. Direktoratet har i 2024 ca. 398 mill. kr. i driftsbudsjett og forvalter ca. 28,2 mrd. kr. i tilskuddsmidler. Arbeidsspråket i direktoratet er norsk.
I samsvar med Offentleglova kan en søker offentliggjøres på søkerliste selv om han/hun har bedt om at søknaden behandles konfidensielt. Vedkommende vil i så fall bli varslet før offentliggjøring.
Mangfoldserklæring
IMDi er en mangfoldig arbeidsplass og vi ser det som vår styrke. Hos oss vil du møte medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver. Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju. Avkrysningene brukes også til å utarbeide anonymisert statistikk. Vi ønsker deg velkommen som søker uavhengig av alder, kjønn og bakgrunn.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
d12011be-d95f-498d-9563-d9e24735f029
- Sist endret
10. november 2025
- Hentet fra
talentech
- Referanse
a62674da9b484ea9b87dcca01e1c73c9
Lignende annonser
(2025/25) Avdelingsleder for mangfoldsrådgivere
Arbeidsgiver
Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi)
Sted
Oslo
Arbeidsgiver
NAV Økonomi og integrering, Oslo kommune, Bydel Nordre Aker
Sted
Oslo
Rådgiver/Seniorrådgiver
Arbeidsgiver
Kommunikasjon, Utdanningsdirektoratet
Sted
Oslo