Saksbehandler
Finnmark politidistrikt
Rådhussvingen 1, 9900 Kirkenes
Om jobben
- Stillingstittel
- Saksbehandler
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 1
- Arbeidssted
- Hjemmekontor ikke mulig
Søk på jobben
Søk senest søndag 14. desember
Om stillingen
Ønsker du en arbeidshverdag som er variert, betydningsfull og til tider hektisk? Evner du å jobbe strukturert, være løsningsorientert, og selv om det blir hektisk ha et smil på lur til dine kollegaer og til publikum? Trives du i en jobb der du har en god blanding av selvstendig arbeid og samarbeid med andre?
Seksjon for felles forvaltning i Finnmark politidistrikt har mange dyktig medarbeidere spredt utover hele distriktet. Vi søker nå etter en ny medarbeider til fast stilling ved Kirkenes politistasjon. Seksjonen har ansvaret for fagområdene pass/ID, våpen, førerkort, hundesaker, arrangement, bevillingshøringer og vaktvirksomhet. Arbeidsoppgavene i denne stillingen vil i stor grad være publikumsorientert med skrankeoppgaver, som blant annet kontroll-linje for søknad om pass/ID-kort, samt telefontjeneste direkte mot publikum. Stillingen inkluderer også oppsøkende kontrollvirksomhet innen våpenforvaltningen.
Kort oppsummert - hos oss får du:
- Meningsfylte oppgaver i et veldig viktig samfunnsoppdrag
- Tidlig ansvar, felleskap og faglig utvikling
- Et enklere hverdagsliv, fantastisk natur og økonomiske fordeler
Vi er på jobb for et trygt Norge. Som en del av politiets viktige samfunnsoppdrag, skal vi forebygge og bekjempe kriminalitet, skape trygghet og ivareta rettssikkerheten. Vi tror at mangfold bidrar til bedre oppgaveløsning, og søker derfor medarbeidere med ulik bakgrunn, erfaring, perspektiv og kompetanse. Dersom du har behov for tilrettelegging i rekrutteringsprosessen eller arbeidshverdagen, vil vi gjøre vårt beste for å gi deg det du trenger.
Er du nysgjerrig på Finnmark? Les mer her!
Vi ser frem til å se søknaden din!
Dette ser vi etter hos en ny medarbeider
Vi ser etter en fremoverlent og motivert person som er interessert i å yte god kundeservice og som vil bidra til politiets oppgaveløsning på en god måte. Vi stiller høye krav til faglig kompetanse, motivasjon, arbeidsmoral og etisk integritet. Videre søker vi etter deg som til enhver tid opptrer profesjonelt og fungerer som en god ambassadør for politiet gjennom dine holdninger og handlinger i det daglige arbeidet. Evnen til å være trygg, nærværende, lydhør samt å bygge tillit til publikum, er avgjørende for suksess i vår organisasjon. I vår vurdering av kandidater er blant annet dette noe vi vil legge vekt på samt evnen til å bidra til et inkluderende og respektfullt arbeidsmiljø.
Arbeidsoppgaver
- Ivareta funksjonen som kontroll-linje for mottak av søknad om pass og nasjonale ID-kort. Dette betyr blant annet kontrollere identitet til søker, sikre korrekt biometri og daglig regnskapsoppgjør.
- Utføre øvrige ekspedisjonsoppgaver slik som mottak av ulike typer papirsøknader, mottak av våpen til innlevering, mottak av hittegods, og veiledning av kunder
- Bistå våpenforvaltningen med blant annet våpenskapskontroller og andre oppgaver som tilhører fagområdet
- Bidra til bemanning av forvaltningens publikumstelefoner
- Bistå i løsningen av andre forvaltningsoppgaver i distriktet
- Det kan også bli aktuelt å bistå/avlaste andre publikumsmottak i distriktet i perioder, samt gjøre oppgaver innen politiets øvrige sivile gjøremål, slik som innen utlendingsforvaltningen og sivil rettspleie
Delta i planlagt opplæring, fagsamlinger og holde seg faglig oppdatert
Reisevirksomhet må påregnes
Arbeidstid utenfor ordinær arbeidstid i forbindelse med forlenget åpningstid for pass/ID, må påregnes
Kvalifikasjoner
Dette må du ha for å være kvalifisert:
- 3-årig høyere utdanning, eller bestått videregående skole med minimum 4 års realkompetanse
- Flytende norsk skriftlig og muntlig, samt gode engelskkunnskaper muntlig
- Førerkort klasse B
- Erfaring med publikumstjenester
Det er også ønskelig med:
- Erfaring med forvaltningsoppgaver og offentlig saksbehandling
- Erfaring med håndtering av våpen gjennom Forsvaret/førstegangstjenesten, jakt eller tilsvarende
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
Personlige egenskaper
- Kan jobbe strukturert og selvstendig
- Er løsningsorientert og fleksibel
- Har godt humør og er serviceinnstilt, selv når det blir hektiske dager
- Har gode samarbeidsegenskaper og bidrar til et godt arbeidsmiljø
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her.
Dette kan vi tilby om du velger oss
- Stillingen lønnes som førstekonsulent (stillingskode 1408) med årslønn: kr: 525 000 - 615 000.
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger. Les mer her.
- Gode arbeidsbetingelser (f.eks fleksitid og trening i arbeidstiden)
Virkemiddelordning for Finnmark og Nord-Troms som innebærer:
- reduksjon i personbeskatningen
- nedskriving av studielån med inntil 20% av opprinnelig lånegrunnlag, avgrenset oppad til 30 000 kroner per år, grensen vedtatt økt til kr 60.000 f.o.m. 2026.
- fritak for el-avgift på forbruk
- gratis barnehage
For å lese mer om gunstige virkemidler og beregne hva man kan spare på å bosette seg i Finnmark viser vi til nettsiden www.smartepenger.no.
Mangfold i politiet
Dersom du har funksjonsnedsettelse, innvandrerbakgrunn eller hull i CV-en, er det anledning for å krysse av for dette i søknaden. Er du kvalifisert for stillingen, vil du bli vurdert for positiv særbehandling.
Det innebærer at minst én søker fra hver av disse gruppene blir innkalt til intervju.
Les mer om positiv særbehandling når man søker jobb i staten her.
Opplysningene du gir, brukes til å utarbeide anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=uUTjHmSB_WcSlik søker du
Du søker ved å fylle ut CV i Jobbnorges CV-skjema og skrive et kort søknadsbrev. I tillegg må du legge ved relevante vitnemål og attester. Relevante kandidater vil bli kalt inn til intervju.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Finnmark politidistrikt er med sine 48 637 km2 et av Norges største politidistrikter og dekker en befolkning på ca. 80 000 fordelt på 18 kommuner. Kommunene Tana, Nesseby, Karasjok, Kautokeino og Porsanger er kjerneområdet for samisk kultur og språk. Politidistriktet er organisert i en geografisk driftsenhet med fire tjenesteenheter, fem funksjonelle driftsenheter og tre lederstøttestaber.
Distriktet ledes av politimesteren med hovedsete i Kirkenes. Finnmark politidistrikt har Norges eneste Schengengrense over land, og har ca. 500 medarbeidere.
Finnmark politidistrikt skal fremme likestilling og bekjempe diskriminering uavhengig av blant annet kjønn, alder, etnisitet, religion, funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
cc2733de-5d2e-4fc8-99c3-74acbeb2f3f2
- Sist endret
27. november 2025
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10271574
Lignende annonser
Politibetjent ved GDE Finnmark
Arbeidsgiver
Finnmark politidistrikt
Sted
Alta, Berlevåg, Båtsfjord, Mehamn, Kautokeino, Hammerfest, Hasvik, Karasjok, Kirkenes, Kjøllefjord, Havøysund, Honningsvåg, Lakselv, Tana, Vadsø, Vardø
Arbeidsgiver
Finnmark politidistrikt
Sted
Alta, Kirkenes
Tekniker grenseovervåking i prosjektstilling - Andre gangs utlysning
Arbeidsgiver
Finnmark politidistrikt
Sted
Kirkenes