Ledig engasjement i sekretariatet til Pasient- og brukerrettighetslovutvalget
Helse- og omsorgsdepartementet
Teatergata 9, 0180 Oslo
Om jobben
- Stillingstittel
- Engasjement i sekretariatet til Pasient- og brukerrettighetslovutvalget
- Type ansettelse
- Engasjement, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 1
Søk på jobben
Søk senest søndag 4. januar
Pasient- og brukerrettighetslovutvalget
Pasient- og brukerrettighetsloven har siden 2001 vært et sentralt virkemiddel for å sikre pasienter og brukere likeverdig tilgang til helse- og omsorgstjenester og for å understøtte gode pasientforløp. Loven har vært gjenstand for en rekke endringer i disse årene, noe som har bidratt til et omfattende og delvis uoversiktlig regelverk som kan være krevende å forstå og anvende for brukere av loven. For å sikre et klarere og mer brukervennlig lovverk, har regjeringen oppnevnt et offentlig utvalg som skal foreta en fullstendig revisjon av pasient- og brukerrettighetsloven.
Se hele mandatet her: lenke til regjeringen.no.
Vi søker etter en medarbeider til sekretariatet til Pasient- og brukerrettighetslovutvalget. Engasjementet varer til 31. mai 2027. Sekretariatet har arbeidssted i Oslo. Det er ønskelig med snarlig tiltredelse.
Arbeidsoppgaver
Utvalgssekretæren skal bistå utvalget med utredninger, utarbeide diskusjonsnotater, skriving og ferdigstillelse av utvalgets rapport. Til stillingen ligger også noe administrative oppgaver, blant annet knyttet til planlegging og gjennomføring av utvalgsmøtene.
Kvalifikasjoner og personlige egenskaper
Kvalifikasjoner- Søker bør ha mastergrad i rettsvitenskap, men annen utdanning på masternivå vil kunne vurderes.
- Søker må ha meget god skriftlig fremstillingsevne og god muntlig formidlingsevne.
- Erfaring fra utredningsarbeid vil bli vektlagt.
Engasjementet er utlyst med stillingstitlene rådgiver/seniorrådgiver.
For stilling som rådgiver krever vi som hovedregel minst tre års relevant arbeidserfaring og for seniorrådgiver som hovedregel minimum seks år.
Vi søker en medarbeider som er- selvstendig
- analytisk
- god til å samarbeide med andre
- løsningsorientert og blir motivert av å arbeide frem løsninger i komplekse saker med motstridende interesser
- effektiv og har god gjennomføringsevne
- fleksibel og håndterer høyt arbeidspress i perioder
Personlig egnethet vil bli vektlagt.
Vi tilbyr
- Midlertidig engasjement fram til 31. mai 2027.
- Stillingsbrøk: 100%
- Et godt arbeidsmiljø med kompetanse og engasjement
- Gode kontorlokaler midt i Oslo sentrum
- 5 ukers ferie, fleksitidsordning og gode velferdsordninger
Den som ansettes må kunne autoriseres for behandling av informasjon gradert BEGRENSET eller høyere etter sikkerhetsloven
LønnKr 665 000 - 980 000 avhengig av kvalifikasjoner og erfaring. For særskilt kvalifiserte søkere kan vi vurdere høyere lønn.
2 % innskudd til Statens pensjonskasse blir trukket fra lønnen. Medlemskapet er en av de beste pensjonsordningene i landet, med gunstig boliglån og gode forsikringsordninger.
Mangfold og inkludering i Helse- og omsorgsdepartementet
Vi er opptatte av mangfold, og mener inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker å være en arbeidsgiver som speiler folket, og vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiv for å medvirke til enda bedre oppgaveløsing. Vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke. Vi har et personalpolitisk mål om å inkludere personer med nedsatt funksjonsevne og personer som har stått utenfor arbeid eller utdanning i lengre tid, og vi legger til rette arbeidsforholdene om det trengs.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi kalle inn minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.
Vi oppfordrer deg til å krysse av i jobbportalen dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkryssingen i jobbsøkerportalen gir grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter
Bakgrunnssjekk
HOD samarbeider med Semac for bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater. Bakgrunnssjekken blir utført etter samtykke fra deg som søker, og innebærer at vi verifiserer CV og annen søknadsdokumentasjon i forbindelse med tilsettingen.
Slik søker du
Send søknad elektronisk via lenken "Søk stillingen" nederst på siden til JobbNorge.no. Legg ved vitnemål og eventuelle attester, og legg inn opplysninger til din CV.
Alle dine personopplysningar blir tatt vare på i samsvar med GDPR.
Unntak fra offentlig søkerlisteI samsvar med offentleglova § 25 gjør vi oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlisten.
Kontaktpersoner for stillingen
Om bedriften
Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) har det overordnede ansvaret for at folk får gode og likeverdige helse- og omsorgstjenester. Departementet har ansvaret for folkehelsepolitikken og primærhelse- og spesialisthelsetjenesten, medreknet e-helse, helserett og eierskapsforvaltningen av helseforetakene.
Departementet har rundt 250 ansatte.
Les mer om oss på regjeringen.no. Les mer om hvordan det er å jobbe hos oss på Jobb i HOD.
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
8965270d-eb82-43a0-8bd4-9cacb161b13e
- Sist endret
4. desember 2025
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10272274
Lignende annonser
Jurist (førstekonsulent/rådgiver) i et-to vikariater på ett år i Helserettsavdelingen
Arbeidsgiver
Helse- og omsorgsdepartementet
Sted
Oslo
Arbeidsgiver
Helse- og omsorgsdepartementet
Sted
Oslo
Helsesekretær
Arbeidsgiver
Kreftklinikken, Seksjon for kontortjeneste, Oslo universitetssykehus HF
Sted
Oslo