Virksomhetsleder Parkering
Infrastruktur og samferdsel, Drammen kommune
Wergelands gate 10, 3019 Drammen
Om jobben
Stillingstittel
Virksomhetsleder
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest tirsdag 21. oktober
Virksomheten teller i dag 25 medarbeidere fordelt på tre avdelinger, hvor du har med deg to dyktige avdelingsledere. Avdeling kontroll og håndheving består av våre trafikkbetjenter, mens avdeling parkeringsforvaltning behandler parkeringstillatelser for forflytningshemmede, boligsonesøknader og klagesaksbehandling. Teknisk drift, økonomi, parkeringsreguleringer og marked utgjør den tredje avdelingen, som ligger direkte under virksomhetsleder.
Du vil lede en gjeng med avdelingsledere som er dyktige og engasjerte, og som er opptatt av parkeringsfaget. I tillegg vil du få muligheten til å samarbeide med andre deler Drammen kommune innen områder som berører parkering og samferdsel. Som virksomhetsleder inngår du i ledergruppen til kommunalsjef for infrastruktur og samferdsel.
Vi søker etter en leder som motiveres av å arbeide med varierte oppgaver. Parkeringsfaget er styrt av mange ulike lovverk. Du må være god til å handle innenfor rammen, samtidig som du er løsningsorientert og ser publikums behov. Du må aktivt kunne bidra inn med faglige innspill og faktagrunnlag i saker som skal til politisk behandling, og forstå samspillet mellom fag, kommuneadministrasjon og politikk. Parkeringsavgifter og salg av parkeringstjenester innebærer også en betydelig økonomiflyt. God forretningsforståelse, budsjettering og rapportering er derfor viktig i stillingen.
Som leder, motivator og kollega må du trives med å utvikle gode systemer og rutiner, se dine ansatte, skape tillit, engasjement og et godt arbeidsmiljø.
Vi ser gjerne at vår nye leder for parkering har erfaring fra en tilsvarende type stilling, eller hvor samferdsel har vært en del av ditt fagområde, men det er ikke et absolutt krav. Din personlige egnethet, med evne til å ta eierskap til stillingen vektlegges.
Arbeidsoppgaver
Som virksomhetsleder vil du ha personal-, økonomi- og fagansvar for virksomhet Parkering, hvor arbeidsoppgavene blant annet handler om:
- et overordnet ansvar for å planlegge og tilrettelegge for gode parkeringsreguleringer og -løsninger i kommunen
- å være parkeringsvirksomhetens "stemme" inn mot steds-/byutvikling og samferdselsplanlegging
- å ivareta myndighetsoppgaver både knyttet til løpende kontroll og håndheving, men også som skiltmyndighet for parkeringsfaglige skilt innen kommunen
- å sørge for at alle oppgaver løses innenfor rammebetingelser og lovverk
- å håndtere henvendelser fra publikum og media
- å finne en god balanse mellom drift og utvikling
og ikke minst, motivere og bidra til samhold og utvikling av medarbeiderne i virksomheten
Kvalifikasjoner
- Ledererfaring
- Kjennskap til offentlig forvaltning
- Engasjement og forståelse for steds-, by- og sentrumsutvikling
- Kjennskap til fagfeltet og arbeidsoppgavene
- God økonomisk og juridisk forståelse
- Gode språkferdigheter, muntlig og skriftlig
- Høyere utdanning, på Masternivå eller tilsvarende
- Førerkort klasse B
For søkere med annen utdanning enn norsk, kreves dokumenterte språkkunnskaper skriftlig og muntlig på nivå B2. Dette gjelder ikke skandinaviske søkere. Dokumentasjon vedlegges søknaden.
Personlige egenskaper
- Du er engasjert og handlekraftig
- Du er robust og med personlig styrke til å kunne stå i utfordrende situasjoner
- Du må kunne forstå parkerings rolle inn i byutvikling og samferdselsplanlegging
- Du evner å se publikums behov opp mot jus, lover og regler
- Du må ha forståelse for samspillet mellom politikk og administrasjon
- Du må ha god forretningsforståelse
- Du ser innovasjon og teknologi som en mulighet
- Du har en tydelig og motiverende lederstil og er en god lagspiller
- Du er strukturert, tilstedeværende og evner å få det beste ut av dine medarbeidere
- Du må kunne kommunisere med publikum og media
Vi tilbyr
- En jobb hvor du er en viktig brikke i kommunens fysiske utvikling
- Interessante og spennende lederutfordringer
- Deltakelse i kommunens lederopplæring
- Fleksibel arbeidstid
Vedlagt søknaden legges relevante vitnemål og attester. Vitnemålsportalen skal benyttes for vitnemål som er registrert i denne portalen. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse eller NOKUT.
I henhold til Offentleglova kan vi være forpliktet til å offentliggjøre opplysninger om søkere som har bedt om å bli unntatt offentlighet.
Kontaktinformasjon
Basma, Lene, Kommunalsjef infrastruktur og samferdsel, 93410229, lene.basma@drammen.kommune.noArbeidssted
Wergelands gate 103019 Drammen
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Drammen kommuneReferansenr.: 5015962029
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 21.10.2025
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
3c7ee76a-fffd-4da4-b476-2759f0d9a0f8
- Hentet fra
talentech
- Referanse
1dc6c0eeafff4c70bd5e849835d2a4d4