Etatsdirektør Plan- og bygningsetaten
Oslo kommune
Vahls gate 1, 0364 Oslo
Om jobben
Stillingstittel
Etatsdirektør Plan- og bygningsetaten
Type ansettelse
Åremål, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest fredag 7. november
Plan- og bygningsetaten i Oslo har et stort og svært kompetent miljø innen plan og byggesak med ansvaret for kommunens overordnede arealplanlegging, plan- og byggesaksbehandling, kartforvaltning samt kart- og delingsforretninger.
Etaten har i dag i rundt 530 ansatte, og skal være en pådriver for god byutvikling og byplanlegging i Oslo. Etaten skal være synlig, konstruktiv, ha godt omdømme og være en attraktiv arbeidsplass. Etaten arbeider tett med øvrige kommunale virksomheter, innbyggere og utbyggere.
Etaten har tidligere igangsatt arbeid for å effektivisere plan- og byggesaksbehandlingen. Direktøren må sørge for at dette arbeidet videreføres og forsterkes, blant annet for å redusere den totale tidsbruken i planprosesser. I tillegg er etaten med i kommunens effektiviseringsprogram som skal identifisere oppgaver som kan effektiviseres, avvikles eller løses på en annen måte.
I 2024 gjennomførte etaten en større omorganiseringsprosess og endret arbeidsoppgavene for en del ansatte. Prosessen er iverksatt, samtidig som det gjenstår arbeid. Direktøren må arbeide videre med å iverksette endringene, gjøre tilpasninger og profesjonalisere styring og ledelse.
Plan- og bygningsetaten har et stort og viktig samfunnsoppdrag på vegne av mange. Virksomheten er omfattet av mye interesse fra det politiske nivået, media, innbyggere, utbyggere og meningsdannere. Etaten skal vær lydhør, serviceinnstilt, løsningsorientert og forstå de politiske prosessene. Det er særlig viktig å prioritere mellom arbeidsoppgaver for å nå politisk fastsatte mål som redusert saksbehandlingstid. Det er viktig at direktøren står støtt i møte med offentligheten.
Direktøren må kunne sikkerhetsklareres for nivå hemmelig.
Ta gjerne konfidensiell og uforpliktende kontakt med partner i Amrop, Randi Flugstad Tlf. 905 84 138.
Arbeidsoppgaver
- Lede en kompleks virksomhet med et samfunnsoppdrag som berører mange interessenter
- Bidra til å realisere sentrale mål for byutviklingspolitikken
- Legge til rette for at etaten arbeider konstruktivt til beste for byens innbyggere basert på gode faglige vurderinger
- Redusere saksbehandlingstiden og øke den årlige produksjonen av både plan- og byggesaker
- Hente ut effektiviseringsgevinster av omorganisering og digitalisering
- Representere i eksterne fora
- Bidra til løpende og god styringsdialog med det politiske nivået og Byrådsavdeling for byutvikling
Kvalifikasjoner
- God rolle- og systemforståelse
- Relevant høyere utdanning, fortrinnsvis på masternivå
- God innsikt i byutvikling og kunnskap om plan- og bygningsloven
- Erfaring fra toppledelse er nødvendig. Det er en fordel med erfaring fra, eller god kjennskap til, offentlig sektor, samt erfaring med ledelse i politiske styringssystemer.
- Erfaring fra å være i media vil være en fordel.
Personlige egenskaper
- Tydelig og samlende leder
- God rolleforståelse og gode reflekser i et saksfelt der interesser skal avveies og som tidvis er omfattet av betydelig offentlig oppmerksomhet
- Godt skjønn og gode relasjonelle egenskaper
- Evne til å håndtere stor interesse fra mange aktører
- Gode kommunikasjonsegenskaper
Vi tilbyr
- En topplederjobb der du kan påvirke byutviklingen og hvordan byen skal se ut
- Stillingen er et åremål på seks år (med mulighet for å søke ytterligere et åremål).
- Et trivelig arbeidsmiljø og gode utviklingsmuligheter
- Gode tjenestepensjons- og forsikringsordninger i Oslo pensjonsforsikring
- Lønn iht. Oslo kommunes lønnsavtale for toppledere
Arbeidsplassene i Oslo kommune skal preges av mangfold, og våre ansatte skal gjenspeile byens befolkning. Vi oppfordrer alle som er kvalifiserte til å søke jobb hos oss, uansett alder, funksjonsevne, kjønn, seksuell orientering, religion eller etnisk bakgrunn. Oslo kommune legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom det er behov for det.
Etter søknadsfristens utløp vil det utarbeides offentlig søkerliste. Ber du om å bli unntatt fra denne listen, må det grunngis i søknadsportalen, og du vil få tilbakemelding på dette. Hvis ditt ønske ikke kan imøtekommes, vil du få mulighet til å trekke søknaden.
Søknad og cv må sendes elektronisk via webcruiter.
Kontaktinformasjon
Randi Flugstad, Partner Amrop, 905 84 138Arbeidssted
Vahls gate 10364 Oslo
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Oslo kommuneReferansenr.: 5030581483
Stillingsprosent: 100%
Åremål
Søknadsfrist: 07.11.2025
Kontaktperson for stillingen
Randi Flugstad
Partner Amrop
905 84 138
Om bedriften
Oslo kommune en av Norges største arbeidsgivere. Vi utvikler hovedstaden og leverer tjenester og tilbud til innbyggerne i Norges største by. Oslo vokser, og du kan bidra til å gjøre Oslo til en god by og bo i – også i framtiden.
Byrådsavdelingene er byrådets nærmeste administrasjon. Byrådet er parlamentarisk ansvarlig overfor bystyret. Byrådsavdelingene forbereder og gjennomfører saker for byrådet og har ansvar for styring av underliggende virksomheter. Hver av de åtte byrådsavdelingene ledes av en byråd, og administrativt av en kommunaldirektør.
Byrådsavdeling for byutvikling har det overordnete ansvaret for at kommunen har en helhetlig byutviklingspolitikk, samt ansvar for oppfølging og koordinering av kommunens områdesatsinger. Byrådsavdelingen har ansvar for etatsstyring av Byantikvaren, Eiendoms- og byfornyelsesetaten, Plan- og bygningsetaten og Filipstad infrastruktur.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
49fb3825-6419-40a7-8dbf-eec056e01763
- Hentet fra
talentech
- Referanse
fe2557cfe47e453997b565ae2e3071e3
Lignende annonser
Arbeidsgiver
Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten
Sted
Oslo
Arbeidsgiver
Oslo kommune
Sted
Oslo
Arbeidsgiver
Byggeledelse, elektro og kontroll, Oslo kommune, Bymiljøetaten
Sted
Oslo