Direktør organisasjon og utvikling
Sentraladministrasjonen, Nord-Odal kommune
Herredsvegen 2, 2120 Sagstua, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Direktør organisasjon og utvikling
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidstid
Dagtid
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 10. august
Nord-Odal kommune søker engasjert direktør organisasjon og utvikling
Vi har ledig stilling som direktør for organisasjon og utvikling. Stillingen rapporterer til kommunedirektør, og er del av kommunedirektørens strategiske ledergruppe og er videre fast stedfortreder for kommunedirektør. Kommunen har nylig tilsatt ny kommunedirektør og stillingen gir derfor en spennende mulighet til å være med å bygge en ny ledergruppe i Nord-Odal kommune.
Vi ønsker oss en selvstendig og utviklingsorientert leder med god organisasjonsforståelse. Som direktør for organisasjon og utvikling forventer vi at du tar initiativ til og driver utviklingsarbeid.
Stabsområdet organisasjon og utvikling består av områdene dokumentasjon og service, politisk sekretariat, HR og HMS, IKT, innkjøp, kommunikasjon og Odal økonomikontor.
Stabsområdet har hovedansvar for å sikre en helhetlig styring, både hva gjelder organisasjons- og tjenesteutvikling, men og for å sikre helhetlig virksomhetsstyring. En hovedoppgave fremover er omstilling og utvikling gjennom strukturelle endringer og optimalisering av driften for å oppnå økonomisk balanse. Omstillingsarbeidet er organisert som et eget prosjekt som ledes av direktør for organisasjon og utvikling. «Nord-Odal inn i fremtiden» samler kommunens arbeid med å sikre en bærekraftig økonomi, og sikre et enda større fokus på nødvendig utvikling, fornying, omstilling og kostnadsreduksjon i hele kommuneorganisasjonen.
Direktør for organisasjon og utvikling skal også utvikle egen ledergruppe og bidra aktivt inn i de politiske utvalgene samt kommunestyret.
Arbeidsoppgaver
Arbeidsoppgaver vil blant annet være å
- støtte kommuneledelsen i utviklingen av organisasjonen gjennom prosjekt “Nord-Odal inn i fremtiden”
- gjennomføre og følge opp politiske vedtak innenfor vedtatte rammer
- lede arbeidet med etablering og implementering av vedtatte strategier, og oppfølging av kommunenes arbeidsgiverstrategi
- initiere og gjennomføre tiltak innen organisasjon-, arbeidsmiljø-, leder- og medarbeiderutvikling
- være en aktiv pådriver for kompetanseutvikling og utvikling av tjenestene
- motivere og utvikle dyktige enhetsledere og medarbeidere
- budsjett og resultatansvar for eget rammeområde, og sikre god økonomistyring med og ha fokus på utvikling og effektivisering
- bidra til en god dialog med politisk nivå, tillitsvalgte og ansatte
- bidra med et helhetlig fokus og tverrfaglig samarbeid inn i kommunedirektørens ledergruppe
- medlem kriseledelse (og stedfortreder for kommunedirektør)
Kvalifikasjoner
- Relevant høyere utdanning, minimum bachelornivå og ønskelig med masternivå innenfor organisasjon, ledelse, statsvitenskap, organisasjonspsykologi og eller HR/arbeidsrett
- Erfaring fra analytisk og strategisk arbeid
- Solid forståelse for rammebetingelsene som en offentlig leder må forholde seg til
- God kunnskap og erfaring med økonomistyring, budsjett og økonomiplaner
- Innsikt, forståelse og evne til å håndtere politiske prosesser
- Dokumenterte erfaringer som leder gjennom utvikling av ledere, medarbeidere og organisasjon
- Relevant erfaring fra omstillings- og utviklingsarbeid med dokumenterte resultater
- Erfaring fra partssamarbeid og god forståelse for tillitsvalgt-rollen i kommunal sektor
- Relevant HR og HMS-kompetanse
- God kunnskap om digitalisering og teknologisk utvikling
- God skriftlig og muntlig framstillingsevne
- Fordelaktig med erfaring fra kommunal kriseledelse
- Må kunne klareres på nivå Hemmelig
Personlige egenskaper
Personlige egenskaper
- gode kommunikasjonsevner og evne til å representere kommunen utad
- strategisk, trygg og synlig i lederrollen
- samlende i ditt lederskap og en god relasjonsbygger
- evner å sette retning og motivere ansatte med utgangspunkt i vedtatte strategier
- god evne til å balansere overordnet styring med et operasjonelt blikk
- personlig egnethet vil vektlegges
Vi tilbyr
Vi tilbyr
- Sentral stilling med bredt ansvarsområde og varierte oppgaver i et faglig fellesskap
- Handlingsrom og tillit til å utøve utvikle tjenestene innenfor vedtatte rammer og strategier
- Godt og fremoverlent arbeidsmiljø, med engasjerte ansatte, preget av samarbeid og deling
- Konkurransedyktig lønn og gode pensjonsvilkår
- Gratis parkering med lademulighet for elbil
- Mulighet for delvis hjemmekontor og kontorplass i Sand sentrum, Nord-Odal
- Særlig uavhengig stilling, og del av kommunens toppledelse
Det må påregnes noe reisevirksomhet og kveldsarbeid i stillingen
Nord-Odal kommune ønsker å gjenspeile befolkningen for øvrig og være en mangfoldig organisasjon. Kvalifiserte kandidater uansett alder, kjønn eller etnisitet oppfordres til å søke.
Kommunen mottar alle søknader elektronisk. Vi henstiller søkere om å skrive søknadsbrev og CV direkte i søkeportalen og ikke legge disse som vedlegg.
Søkere som ønsker å være unntatt offentlighet må begrunne dette særskilt. Begrunnelsen vil bli vurdert i forhold til reglene i Offentlighetsloven. Hvis det etter kommunens vurderinger ikke foreligger en særskilt grunn til unntak, vil søkerlisten bli offentliggjort. Søker vil i et slikt tilfelle bli kontaktet på forhånd. Dersom attester og vitnemål ikke legges ved den elektroniske søknaden, ber vi om at disse tas med til et eventuelt intervju.
Vi gjør oppmerksom på at mailutvekslingen mellom deg og kommunen kan havne i søppelpost/spam/trash. Dersom du ikke mottar mail med bekreftelse på mottatt søknad kan dette være årsaken. Avsenderadressen vil være @webcruitermail.no
Kontaktinformasjon
Bent Olav Engesveen, konstituert kommunedirektør, +47 93600603Trond Sandvik, Rådgiver, 95055233
Per Inge Hjertaker, Rådgiver, 91729682
Arbeidssted
Herredsvegen 22120 SAGSTUA
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Nord-Odal kommuneReferansenr.: 4984756170
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 10.08.2025
Kontaktpersoner for stillingen
Per Inge Hjertaker
Rådgiver
91729682
Trond Sandvik
Rådgiver
95055233
Bent Olav Engesveen
konstituert kommunedirektør
+47 93600603
Om bedriften
Nord-Odal ligger midt på Østlandet og har ca. 5.000 innbyggere. Administrasjonssenteret Sand, ligger vakkert til ved Storsjøen med kort vei til Kongsvinger, Hamar og Gardermoen. Oslo ligger bare 1 time unna, med gode kollektivforbindelser. Kommunen er kjent for å ha et rikt kultur- og idrettsmiljø. Det nye prisbelønnede bygget Samling med blant annet kommunens bibliotek, Milepelen kulturhus og Prestgarden kulturfellesskap med tilhold på Sand prestgård, bidrar til et særs aktivt kulturliv med festivaler, teater, kino, pubkvelder og konserter. Dugnadsaktiviteten er høy og gir gode muligheter til å få nye venner.
Nord-Odal har et godt næringsliv som skaper arbeidsplasser både for egne innbyggere og for folk utenfor kommunen. Kommunen er den største arbeidsgiveren, og nummer to er Mapei AS som er markedsledende innen kjemiske byggevarer. Andre større bedrifter finner du blant annet innen transport og bygg og anlegg.
Ønsker du å bosette deg her, har kommunen et variert tilbud på byggeklare tomter med beliggenhet. Det er også ledige leiligheter i nye bygg sentralt i kommunen.
Kontakt oss på postmottak@nord-odal.kommune.no
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
1b0e493d-0a3e-4857-bcaa-27467bfbaec9
- Hentet fra
talentech
- Referanse
e135912a79d643b8bf083c10701552a7