Veileder
NAV, jobb og avklaring, Sandnes kommune
Hoveien 9, 4306 Sandnes, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Veileder
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidstid
Dagtid, ukedager
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
2
Ønsker du å jobbe med å forebygge utenforskap? Trives du med å finne gode løsninger i samhandling med mennesker som er i en krevende livssituasjon? Da kan dette være riktig jobb for deg!
Vi har nå ledig to faste stillinger som veileder hos oss. Jobben som veileder innebærer å jobbe med å motivere, følge opp og avklare innbyggers muligheter til å delta i arbeidslivet. Stillingene vil innebære samarbeid med arbeidsgivere, utdanningsinstitusjoner, helsetjenestene, og øvrige kommunale tjenester være en sentral del av rollen. Vårt hovedoppdrag er å gi mennesker muligheter for å sikre innbyggers muligheter til å skaffe en varig tilknytning til arbeidslivet.
Nav Sandnes er det største Nav-kontoret i Rogaland med omtrent 180 ansatte som er fordelt på 6 avdelinger. Nav er et partnerskap mellom stat og kommune, og leverer tjenester til kommunens innbyggere. Selv om vi har litt ulike oppgaver i avdelingene så er målet vårt det samme: Vi skal bidra til sosial og økonomisk trygghet for den enkelte, og fremme overgang til arbeid og aktiv deltakelse i samfunnet.
Vi er lokalisert sentralt i Sandnes i nye, moderne lokaler. Det er kort vei til både buss og togstasjon.
Arbeidsoppgaver
- Kartlegging av personers ressurser, muligheter og hjelpebehov
- Veilede og motivere personer mot arbeid og utdanning
- Utarbeide arbeidsevnevurderinger og aktivitetsplaner
- Anvende regelverk i oppfølging og saksbehandling etter aktuelle lover (Folketrygdloven, Forvaltningsloven, Nav-loven, lov om sosiale tjenester i Nav m/m)
- Informere om rettigheter og plikter på en god og enkel måte, skriftlig og muntlig
- Se muligheter, tross helseutfordringer
- Samarbeid, samhandling og relasjonsbygging med ulike aktører som næringslivet, tiltaksarrangører, kommunale tjenester, helsevesen etc
- Økonomisk råd og veiledning
Ettersom Nav er i stadig endring og utvikling kan andre arbeidsoppgaver og ansvarsområder bli aktuelle.
Kvalifikasjoner
Vi ser etter deg som oppfyller følgende:
- Fullført utdannelse tilsvarende bachelor
- Det vil være en fordel med utdanning innen veiledning, samfunnsfag, helse, sosialfag, fysio- og ergoterapi, psykisk helse og rus, HR/rekruttering
- Har god skriftlig og muntlig kommunikasjonsevne (minimum B2)
- Har god digital kompetanse og som med letthet kan tilegne seg nye digitale verktøy
- Vi ønsker at du har førerkort klasse B
- Utenlandske grader må være godkjent av HK-dir (tidligere NOKUT)
Vi ser etter deg som har:
- Erfaring med å veilede mennesker som står i en endring- og omstillingsprosess
- Erfaring fra inkluderingsarbeid og saksbehandling
- Erfaring fra arbeid hvor du aktivt har jobbet med veiledning, hovedsakelig med mål om utdannelse, arbeid og/eller aktivitet
- Forvaltningskompetanse
- Kunnskap til offentlig sektor
- Kjennskap til Nav, det lokale næringslivet og samarbeidspartnere innenfor helse- og sosial
Personlige egenskaper
Du har:
- Interesse og engasjement for målgruppen
- Er serviceinnstilt, løsningsorientert og trives med et høyt arbeidstempo
- Har gjennomføringsevne og er resultatorientert
- Tåler å møte motgang og arbeider konstruktivt under press
For denne stillingen er disse personlige egenskapene spesielt viktige:
- Du er en lagspiller: Du motiverer til samhandling på en positiv måte. Du fremmer effektivitet i grupper ved å legge til rette for andres ideer og kompetanse
- Du har pågangsmot: Du er positiv og arbeider konstruktivt selv i vanskelige situasjoner. Du påvirker miljøet, heller enn å reagere på det
- Du evner å planlegge og er strukturert: Du sørger for at saker blir håndtert på en ryddig måte fra start til slutt
- Du er en problemløser: Du utvikler effektive, fornuftige og praktiske løsninger på utfordringer
- Du er resultatorientert: Du setter utfordrende mål og jobber målrettet for å nå dem
Vi tilbyr
- Muligheten til å jobbe med et viktig samfunnsoppdrag
- Spennende arbeidsoppgaver med mulighet for faglig og personlig utvikling
- Dyktige medarbeidere og et godt arbeidsmiljø
- Fleksibel arbeidstid
- Mulighet til å benytte én time per uke i arbeidstiden til fysisk aktivitet
- Hjem-jobb-hjem avtale
- Gratis svømming for alle ansatte i kommunens svømmehaller
- Bedriftsidrettslag og bedriftskunstforening
- Gode pensjons- og forsikringsordninger
Kontaktinformasjon
Synne Østgård Lunde, Avdelingsleder, 97188556, synne.ostgard.lunde@nav.noArbeidssted
Hoveien 94306 Sandnes
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Sandnes kommuneReferansenr.: 4972663725
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 06.06.2025
Om bedriften
Sandnes kommune er kåret til Norges mest attraktive by i 2022. Visjonen vår er: "Sandnes – i sentrum for framtiden" og verdiene våre er "modig, romslig og sunn". Verdiene våre skal vise igjen hos den enkelte medarbeider og måten vi jobber på.
Sandnes ligger sentralt på Nord-Jæren, og er blant Norges mest folkerike kommuner. Den består av etablerte storby- og tettstedsområder, og er en av fylkets største landbrukskommuner. Vi har idrettsmiljø i norgestoppen, et yrende kulturliv og vakre friluftsområder på rekke og rad. Kommunen kjennetegnes dessuten av et aktivt næringsliv og en sterk kulturhistorie. Sandnes er alt dette og mye mer!
Vi ønsker å være en arbeidsgiver som gjenspeiler mangfoldet i samfunnet. Derfor oppfordrer vi alle kvalifiserte til å søke - uansett alder, kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, religion, etnisitet eller hull i CV-en.
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søker kan bli offentliggjort, selv om en har bedt om å bli unntatt offentlighet.
Sektor
Offentlig
Nettsted