Rådgiver ved koordineringsavsnitt 2
Politiets utlendingsenhet
Økernveien 11, 0653 Oslo
Om jobben
Stillingstittel
midlertidig rådgiver ved koordinering avsnitt 2
Type ansettelse
Engasjement, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk eller engelsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest tirsdag 22. april
Ved Politiets utlendingsenhet (PU) er det ledig en midlertidig stilling som rådgiver ved felles enhet for operativ tjeneste, seksjon for koordinering og uttransport, koordineringsavsnitt 2.
Stillingen har en varighet t.o.m. 31.12.2025, med mulighet for forlengelse. Det er ønskelig med snarlig tiltredelse.
Koordineringsavsnitt 2 består av avsnittsleder og 10 saksbehandlere, hvorav åtte er sivilt ansatte og to er politiutdannede.
Avsnittet har som oppgave å iverksette, koordinere og kvalitetssikre uttransporter av utlendinger med ulovlig opphold som faller inn under Dublin III-forordningen og/eller har fått innvilget internasjonal beskyttelse i EU+ land. I tillegg har avsnittet ansvar for koordinering og kvalitetssikring av returer til Norge iht. Dublin III-forordningen. Avsnittet har også ansvar for uttransport til Afghanistan.
EUs Asyl- og migrasjonspakt trådte i kraft juni 2024 og Norge er bundet av bl.a. den nye Asyl- og migrasjonsforordningen (AMMR) som vil erstatte Dublin III-forordningen juni 2026. Koordineringsavsnitt 2 er i full gang med å operasjonalisere AMMR og tiden framover vil bli preget av dette arbeidet.
Konflikten i Ukraina har også medført til økt saksmengde for avsnittet og vi trenger derfor en ny kollega.
Har du lyst til å jobbe med et av politiets viktige samfunnsoppdrag? Hos oss vil du få muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker i et arbeidsmiljø som verdsetter og oppmuntrer til tverrfaglig samarbeid.
Vi leter etter deg som har erfart hva det innebærer å jobbe med og få til framdrift og endringer. Deg som ikke alltid har hele svaret selv, men som er nysgjerrig, liker å lytte, lære og dele. Og ikke minst tør du å brette opp ermene for å gjøre jobben som kreves.
Arbeidsoppgaver
- saksbehandling og kvalitetssikring av utlendingssaker etter gjeldende regelverk
- koordinering av uttransporter
- forberede og følge opp bort- og utvisningssaker
- porteføljestyring
- representere avsnittet i faglige samhandlingsmøter internt og eksternt
- veiledning innen avsnittets fagområde til politidistriktene og andre deler av utlendingsforvaltningen
- selvstendig kontakt med andre lands myndigheter
- opplæring- og veiledningsoppgaver, herunder også holde presentasjoner
- fortolkning og rådgivning innenfor eget fagområde
- bidra i utviklings- og utredningsarbeid
Stillingen kan bli tillagt andre arbeidsoppgaver ved behov.
Kvalifikasjoner
- høyere utdanning på universitets-/høyskolenivå, minst på bachelor-/cand.mag. nivå innenfor samfunnsfag eller annet relevant fagfelt
- krav til høyere utdanning ut over videregående skole (generell studiekompetanse) kan etter særlig vurdering fravikes ved dokumentert relevant erfaring fra utlendingsforvaltningen, og da særlig erfaring med Dublin III-forordningen
- minimum 3 års relevant erfaring fra utlendingsforvaltningen, hovedsakelig Dublin III-forordningen
- god skriftlig og muntlig framstillingsevne i norsk og engelsk
- god kjennskap til IKT-verktøy
Ønskelige kvalifikasjoner
- kunnskap om Schengen-regelverket
- erfaring fra politiet
- kjennskap til arbeidsprosesser på fagfeltet koordinering av uttransport
- kjennskap til politiets datasystemer, herunder bl.a. DUF og UTSYS
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet. Vurdering av skikket- og egnethet vil bli vektlagt. Politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
Ved å søke stilling i politiet samtykker du til at det foretas en skikkethetsvurdering før et eventuelt intervju.
Personlige egenskaper
- løsningsorientert, initiativrik og helhetstenkende
- evne å ta selvstendige vurderinger og prioritere blant konkurrerende arbeidsoppgaver i en hektisk arbeidshverdag
- stor arbeidskapasitet og evne til å takle perioder med stort press
- gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
- fleksibel og god tilpasnings- og omstillingsevne
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her: https://www.politiet.no/om-politiet/jobb-i-politiet/medarbeiderplattform/
Vi tilbyr
- en utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
- stillingen lønnes som rådgiver (stillingskode 1434), fra kr. 580.000 - 670.000 brutto per år
- medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (www.spk.no)
- gode arbeidsbetingelser (fleksibel arbeidstid, sommertid, trening i arbeidstiden)
- sentral beliggenhet på Tøyen, med gangavstand til T-bane, bussforbindelse og Oslo sentrum
Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.
For å ha et godt vurderingsgrunnlag ber vi deg om å registrere utfyllende CV i vår rekrutteringsportal og laste opp relevante attester og vitnemål. Dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn oppfordrer vi deg til å krysse av for dette i vår rekrutteringsportal. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Kontaktinformasjon
Monica Skorpen, Avsnittsleder, 99 11 02 27Arbeidssted
Økernveien 110653 Oslo
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Politiets utlendingsenhetReferansenr.: 4944226862
Stillingsprosent: 100%
Midlertidig
Sluttdato: 31.12.2025
Søknadsfrist: 22.04.2025
Kontaktperson for stillingen
Monica Skorpen
Avsnittsleder
99 11 02 27
Om bedriften
Politiets utlendingsenhet (PU) er et særorgan underlagt Politidirektoratet og har i dag ca. 500 faste ansatte. Vårt hovedkontor er på Tøyen i Oslo.
Våre hovedoppgaver er å registrere og fastsette identitet på asylsøkere som kommer til Norge, uttransportere personer uten lovlig opphold, og drifte politiets utlendingsinternat på Trandum og familieenheten på Haraldvangen. Vi er et kompetanseorgan i politiet på utlendingsfeltet. Vi har ansvar for Nasjonalt koordineringssenter for grenseforvaltning (NKS), ETIAS National Unit (ENU) og norsk deltakelse i Den europeiske grense- og kystvakts stående styrke (Standing Corps, Frontex). I tillegg drifter vi utreisesenteret ved Oslo lufthavn og det midlertidige registreringssenteret på Gardermoen (GRS). Sammen med UDI og andre aktører er PU representert ved det nasjonale ankomstsenteret i Råde.
Ønsker du å vite mer om oss kan du se vår hjemmeside på www.politiet.no.
En personalpolitisk målsetting for politietaten er å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning, samt rekruttere flere personer med minoritetsbakgrunn.
Vi ber om at elektronisk søknad benyttes - klikk på linken "søk på stillingen". Relevante attester og vitnemål/karakterutskrifter skal vedlegges søknaden elektronisk. Om dette ikke er praktisk mulig, ber vi om at disse blir sendt; Politiets utlendingsenhet v/ stab HR/HMS, postboks 2095 Vika, 0125 Oslo.
Jf. offentlighetsloven kan søkere offentliggjøres på offentlig søkerliste selv om man har bedt om skjerming.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
2912695
- Hentet fra
talentech
- Referanse
99131be923b341a888df1997e16c5088