Ledig stilling som politiadvokat/politiadvokat 2
Politiets utlendingsenhet
Økernveien 11-13, 0653 Oslo
Om jobben
Stillingstittel
Politiadvokat/politiadvokat 2
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk eller engelsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 2. november
Om stillingen
Ved Seksjon for juridisk er det for tiden ledig 3 faste stillinger som politiadvokat/politiadvokat 2, med ønske om snarlig tiltredelse. Vi søker etter deg som liker å jobbe med komplekse juridiske problemstillinger innenfor et spennende og aktuelt fagområde.
Seksjon for juridisk er organisert som en seksjon i avdeling for Felles enhet for juridisk, analyse, utredning og utvikling, grensefag og etterretning (FJAGE). I seksjonen jobber det om lag 20 ansatte, hvorav de fleste er jurister/politiadvokater.
Seksjonen har et overordnet fagansvar for å føre løpende legalitetskontroll av PUs virksomhet. En sentral oppgave er å gi råd og veiledning til samtlige avdelinger og ledelsen innenfor et bredt spekter av juridiske problemstillinger. Politiadvokatene i seksjonen har et særskilt ansvar for bruk av tvangsmidler etter utlendingslovens kapittel 12 og deltakelse i rettsmøter. I tillegg har seksjonen ansvar for at interne instrukser og rutiner er i tråd med regelverket og for å utarbeide høringsuttalelser og utredninger innenfor eget ansvarsområde. På grunn av seksjonens uavhengige fagansvar er behandling og saksforberedelse av erstatningskrav, klagesaker, saker som involverer Spesialenheten og intern tilsynsfunksjon lagt til seksjonen. Seksjonen har i tillegg ansvar for den daglige utførelsen av behandlingsansvaret for politiets utlendingsregister på vegne av sjef PU. Andre personvernoppgaver er også lagt til seksjonen.
EU har i de senere årene utviklet og vedtatt nye informasjonssystemer samt en asyl- og migrasjonspakt for å styrke beskyttelsen av Schengens yttergrense og forbedre asyl- og migrasjonshåndteringen. Det nye rammeverket innebærer en rekke nye oppgaver for PU. Seksjonen vil ha en sentral rolle i implementeringen av det nye regelverket. Dette gjelder særlig for gjennomføringen av forordningene om screening og asyl- og migrasjonsforvaltning (AMMR).
Du vil bli en del av et godt arbeidsmiljø med mye kompetanse og høyt faglig engasjement. Arbeidshverdagen er variert, med utfordrende og interessante oppgaver som gir mulighet for kompetanseheving og utvikling.
Er dette stillingen for deg?Vi ber deg om å vedlegge vitnemål og attester til din søknad. Søknader uten dette vil ikke vurderes.
Vi er på jobb for et trygt Norge. Som en del av politiets viktige samfunnsoppdrag, skal vi forebygge og bekjempe kriminalitet, skape trygghet og ivareta rettssikkerheten. Vi tror at mangfold bidrar til bedre oppgaveløsning, og søker derfor medarbeidere med ulik bakgrunn, erfaring, perspektiv og kompetanse. Dersom du har behov for tilrettelegging i rekrutteringsprosessen eller arbeidshverdagen, vil vi gjøre vårt beste for å gi deg det du trenger.
Dette ser vi etter hos en ny medarbeider
Vi søker etter deg som har god forståelse og kunnskap om politiets rolle på utlendingsfeltet. Du bør ha kunnskap om EU- og Schengenregelverket på grense- og utlendingsfeltet. For å lykkes som politiadvokat i PU må du ha et bevisst forhold til legalitetskontroll og ansvaret som følger med stillingen. Det er viktig at du er tilpasningsdyktig og positiv til endringer i arbeidsoppgavene. Våre forventninger er at du etterlever og har et aktivt forhold til politiets verdier og tar ansvar i organisasjonen.
Arbeidsoppgaver
- utføre legalitetskontroll innenfor PUs virksomhet og ansvarsområde
- treffe beslutninger og fremme begjæringer om tvangsmidler etter utlendingslovens kapittel 12 og møte som politiets representant i rettsmøter
- juridisk rådgivning innenfor et bredt spekter av rettslige områder
- utredningsoppgaver, herunder med instrukser, retningslinjer og høringsuttalelser
- implementering av nytt EU-regelverk, særlig screening og AMMR, i PU
- håndtere personvernspørsmål etter både politiregisterlovgivningen og personopplysningsloven
- opplæring
- instruksjons- og veiledningsansvar
- muligheter for deltakelse i jour-tjeneste i og utenfor ordinær arbeidstid, etter inngått avtale med arbeidsgiver
Stillingen kan bli tillagt andre arbeidsoppgaver innenfor virksomhetens ansvarsområde.
Kvalifikasjoner
Dette må du ha for å være kvalifisert:
- juridisk embetseksamen eller mastergrad i rettsvitenskap. Karakterer vil bli vektlagt
- erfaring fra politi- og påtalemyndighet eller utlendingsforvaltningen
- god kunnskap om politiets ansvar og oppgaver på utlendingsfeltet
- god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk og engelsk
- For stillingen som politiadvokat 2 kreves det i tillegg:
- minst fem års relevant arbeidserfaring fra politi- og påtalemyndighet eller utlendingsforvaltningen. Særlig relevant erfaring kan etter vurdering kompensere for dette
Ved tilsetting som politiadvokat 2 (stillingskode 1543), må den som tilsettes kunne sikkerhetsklareres på nivå Hemmelig (H). Sikkerhetsklarering må foreligge før tiltredelse.
Det er også ønskelig med:
- erfaring med bruk av tvangsmidler etter utlendingsloven
- kunnskap om EU- og Schengenregelverket innen utlendings- og grensefeltet, herunder EUs nye informasjonssystemer og asyl- og migrasjonspakt, hvor særlig screeningordningen og de nye Dublin-prosedyrene vil være særlig relevante
- erfaring fra regelverks-, utrednings og/eller tilsynsarbeid
- interesse for og erfaring med opplæring
- kompetanse innen politiets datasystemer, som UTSYS, BL og Websak
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet. Vurdering av skikket- og egnethet vil bli vektlagt. Politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
Ved å søke stilling i politiet samtykker du til at det foretas en skikkethetsvurdering før et eventuelt intervju.
Personlige egenskaper
- Selvstendig, initiativrik og løsningsorientert
- Strukturert, effektiv og analytisk
- Stor arbeidskapasitet
- Gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
Personlig egnethet, gode resultater og motivasjon vil bli vektlagt.
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her.
Dette kan vi tilby om du velger oss
- en utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
- stillingen lønnes som politiadvokat (stillingskode 1245) fra kroner 670.000-800.000 brutto per år eller politiadvokat 2 (stillingskode 1543) fra kroner 800.000-975.000. For særlig kvalifiserte søkere, kan høyere lønn vurderes. Det kan bli endringer i stillingsbetegnelser og koder som følge av implementeringen av nytt gradsystem for politiet.
- For tiden tilkommer det ved stillingskodene et årlig kronetillegg etter de til enhver tid gjeldende satser for særavtalen ATB på kr. 42.824
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger. Les mer her.
- Gode arbeidsbetingelser (primært dagtid, fleksibel arbeidstid, trening i arbeidstiden, mv.)
- Arbeidssted beliggende sentralt på Tøyen, med gangavstand til T-bane, bussforbindelse og Oslo sentrum
Mangfold i politiet
Dersom du har funksjonsnedsettelse, innvandrerbakgrunn eller hull i CV-en, er det anledning for å krysse av for dette i søknaden. Er du kvalifisert for stillingen, vil du bli vurdert for positiv særbehandling.
Det innebærer at minst én søker fra hver av disse gruppene blir innkalt til intervju.
Les mer om positiv særbehandling når man søker jobb i staten her.
Opplysningene du gir, brukes til å utarbeide anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=uUTjHmSB_WcSlik søker du
Du søker ved å fylle ut CV i Jobbnorges CV-skjema og skrive et kort søknadsbrev. I tillegg må du legge ved relevante vitnemål og attester. Relevante kandidater vil bli kalt inn til intervju.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Politiets utlendingsenhet (PU) er et særorgan underlagt Politidirektoratet og har i dag ca. 500 ansatte. Vårt hovedkontor er på Tøyen i Oslo.
Våre hovedoppgaver er å registrere og fastsette identitet på asylsøkere som kommer til Norge, uttransportere personer uten lovlig opphold, og drifte politiets utlendingsinternat på Trandum. Vi er et kompetanseorgan i politiet på utlendingsfeltet. Vi har ansvar for Nasjonalt koordineringssenter for grenseforvaltning (NKS), European Travel Information and Authorisation System (ETIAS) og norsk deltakelse i Den europeiske grense- og kystvakts stående styrke (Standing Corps, Frontex). I tillegg drifter vi utreisesenteret ved Oslo lufthavn og det midlertidige registreringssenteret på Gardermoen (GRS). Sammen med UDI og andre aktører er PU representert ved det nasjonale ankomstsenteret i Råde.
Ønsker du å vite mer om oss kan du se vår hjemmeside på http://www.politiet.no/.
En personalpolitisk målsetting for politietaten er å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning, samt rekruttere flere personer med minoritetsbakgrunn.
Vi ber om at elektronisk søknad benyttes - klikk på linken "søk på stillingen". Relevante attester og vitnemål/karakterutskrifter skal vedlegges søknaden elektronisk. Om dette ikke er praktisk mulig, ber vi om at disse blir sendt; Politiets utlendingsenhet v/ Stab HR/HMS, Postboks 2095 Vika, 0125 Oslo.
Jf. offentlighetsloven kan søkere offentliggjøres på offentlig søkerliste selv om man har bedt om skjerming.
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
fbc14acc-46e4-4389-a30f-53aaa3b20d37
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10267102
Lignende annonser
Politioverbetjent (øvings- og beredskapsplanlegger)
Arbeidsgiver
Politiets utlendingsenhet
Sted
Oslo
Politifullmektig, politiadvokat og politiadvokat
Arbeidsgiver
Oslo politidistrikt
Sted
Oslo
Politioverbetjent (hovedberedskapsplanlegger)
Arbeidsgiver
Politiets utlendingsenhet
Sted
Oslo