Rådgiver/seniorrådgiver, Budsjettenheten, Økonomiseksjonen i Utenriksdepartementet
Utenriksdepartementet
Adresse mangler, 0030 Oslo, 7. juni plass, 0251 Oslo
Om jobben
Stillingstittel
Rådgiver/seniorrådgiver, Budsjettenheten, Økonomiseksjonen i Utenriksdepartementet 30001513/25
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk eller engelsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest onsdag 21. mai
Om stillingen
Økonomiseksjonen er en av seks seksjoner i Avdeling for mennesker og organisasjon. Seksjonen har tre enheter, Budsjettenheten, Regnskapsenheten og Enhet for virksomhetsstyring, alle ledet av underdirektører med personalansvar. Budsjettenheten koordinerer Utenriksdepartementets arbeid med statsbudsjettet og driftsbudsjettet. Departementets budsjett dekker både utenriksformål og internasjonal bistand. Arbeidet involverer alle departementets avdelinger og utenriksstasjoner, og utføres i nær dialog med departementets administrative og politiske ledelse.
Vi søker en engasjert, effektiv og faglig dyktig medarbeider med erfaring fra og interesse for statlig budsjettarbeid. Personen vi søker må trives med å arbeide både i team og selvstendig, og bidra til at departementets arbeid med statsbudsjettet, inkludert de interne koordineringsprosessene, utføres med høy kvalitet og effektiv bruk av digitale verktøy.
Ansvars- og arbeidsområder
I denne stillingen vil du jobbe i et team med ansvar for koordinering av statsbudsjettarbeidet i UD. Det innebærer bl.a. å samle og kvalitetssikre departementets innspill til regjeringens budsjettkonferanser, og koordinere arbeidet med budsjettproposisjoner i tett samarbeid med departementets fagavdelinger. Arbeidsoppgavene dekker flere spennende fagfelt, og omfatter behandling og utarbeidelse av både tekst og tallmateriale til politisk ledelse. Arbeidet omfatter også kontakt med Finansdepartementet og andre departement om budsjettsaker. Du forventes også å kunne bidra med faglig støtte, veiledning og kompetanseutvikling i statsbudsjettarbeid internt.
Linjeleder kan endre stillingens innhold ved behov.
Kvalifikasjoner
I denne stillingen er det krav om:
Høyere utdanning, fortrinnsvis innen samfunnsfag eller økonomi
Relevant erfaring fra statlig budsjettarbeid
Meget god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk og engelsk
Interesse for bruk av digitale verktøy i budsjettarbeidet
Personlige egenskaper
Analytisk: Forvalter kunnskap og håndterer komplekse problemstillinger godt. Har overblikk og gode strategiske evner.
Samhandling: Er kontaktskapende, teamorientert og fleksibel. Har gode samarbeidsevner og håndterer konflikter godt.
Rolleforståelse: Har solid rolleforståelse og en strukturert arbeidsform. Arbeider målrettet, planmessig og effektivt, med god gjennomføringsevne.
Robusthet: Har stor arbeidskapasitet og evne til å håndtere høyt arbeidspress og krevende situasjoner.
Handlekraft: Viser initiativ, gjennomføringsevne og er beslutningsdyktig.
Andre forhold
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV eller innvandrerbakgrunn, vil vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i nevnte grupper må du oppfylle visse krav. Les mer om dette på https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.
Vi oppfordrer deg til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene dine vil inngå i anonymisert statistikk i alle statlige virksomheters årsrapporter.
Vilkår/betingelser
Referansenummer: 30001513/25
Stillingen avlønnes som rådgiver (stillingskode 1436) eller seniorrådgiver (stillingskode 1364) med bruttolønn pr. år fra kr. 630 000 – 880 000.- Dette er en spesialiststilling jfr. Forskrift 20. oktober 2023 nr. 1669 om rekruttering og forflytning i utenrikstjenesten.
Ansettelse i stillingen forutsetter gyldig sikkerhetsklarering Konfidensielt på tiltredelsestidspunktet. Søkere må være norske statsborgere. God pensjonsordning gjennom Statens pensjonskasse. Fleksitid og sommertid. Vi kan tilby et godt tverrfaglig arbeidsmiljø med høy kompetanse, og gode muligheter for kompetanseutvikling og faglig oppdatering.
Kontaktinformasjon
Underdirektør Kristin Aalstad, Budsjettenheten, kristin.aalstad@mfa.no , tlf. 23950120 / 46662044
Avdelingsdirektør Steinar Hoel, Økonomiseksjonen, steinar.hoel@mfa.no, tlf. 23951424 / 41666310
Enhet for rotasjon og rekruttering:
Seniorrådgiver Kari Lien Aaberg, kari.lien.aaberg@mfa.no, tlf. 23950330 / 92414664.
Kontaktpersoner for stillingen
Om bedriften
Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, livserfaringer og perspektiver for å bidra til en best mulig oppgaveløsning. Videre ønsker vi å tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. I samsvar med Offentlighetslovens § 25 kan opplysninger om søkerne bli gjort offentlige selv om søkerne har bedt om å bli unntatt fra søkerlisten.
Sektor
Offentlig