Medisinsk koder
Helseregistermottak, Folkehelseinstituttet FHI
Zander Kaaes gate 7, 5015 Bergen
Om jobben
Stillingstittel
Medisinsk koder
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidstid
Dagtid, ukedager
Arbeidsspråk
Norsk eller engelsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 11. mai
Vi ser etter en dyktig, kreativ og nøyaktig medisinsk koder i 100 % fast stilling til Dødsårsaksregisteret i Folkehelseinstituttet.
Avdeling for helseregistermottak har ansvar for drift og utvikling av de lovbestemte nasjonale helseregistrene Dødsårsaksregisteret, Medisinsk Fødselsregister og Abortregisteret. Avdelingen består av 11 medarbeidere fordelt på to team som har ansvar for mottak av meldinger, medisinsk koding og kvalitetssikring av meldingene som kommer inn til registrene. Avdelingen er lokalisert i Bergen, og samarbeider tett med avdelingene som har det medisinske ansvaret for registrene, som forvalter og distribuerer data til brukere og som utvikler løsningene. Dødsårsaksregisteret har også samarbeid med etater utenfor instituttet, som Helsedirektoratet.
En stor del av arbeidet som medisinsk koder i Dødsårsaksregisteret innebærer medisinsk koding av dødsårsaker - mortalitetskoding. Dødsårsaksregisteret bruker International Classification of Diseases (ICD)-koder til å kode dødsårsaker. For å sikre et nasjonalt- og internasjonalt sammenligningsgrunnlag, blir det brukt et internasjonalt kodesystem, der WHOs regler for dødsårsakskoding er integrert. Data i Dødsårsaksregisteret bygger på informasjon i dødsmeldinger fra leger, og fra obduksjonsresultater.
Vi ønsker en engasjert medarbeider som tar initiativ, ønsker å lære nye ting, er nysgjerrig og har evne til å finne kreative løsninger på utfordringer. Vi ser etter deg som har evnen til å jobbe systematisk og nøyaktig, men som også har blikk for å jobbe på nye måter. Personlige egenskaper vil bli vektlagt. Vi tilbyr en stilling med faglige utfordringer og utviklingsmuligheter, interessante og varierte arbeidsoppgaver innen Dødsårsaksregisteret, og et godt arbeidsmiljø.
Instituttet er i kontinuerlig omstilling og utvikling, og det kreves derfor en fleksibel tilnærming til ansvar og arbeidsoppgaver.
Arbeidsoppgaver
- Koding av dødsårsaker i henhold til ICD-klassifikasjonen
- Fortløpende kvalitetssikring av dødsårsaker, inkludert kommunikasjon med meldende lege/institusjon for mer informasjon om dødsårsaker eller omstendigheter rundt dødsfallet
- Gi innspill til nye måter å jobbe på
- Deltakelse i systematisk kvalitetssikring i forkant av årlig publisering av dødsårsaksstatistikk
- Bidra i løpende arbeidsoppgaver som mottak av dokumenter, utvikling av arbeidsrutiner og kvalitetsdokumenter
- Deltakelse i relevante prosjekter
- Deltakelse i arbeidet fram mot innføring ICD-11
- Deltakelse i noe internasjonalt arbeid
Kvalifikasjoner
Krav:
- Relevant utdanning på bachelor nivå (sykepleie, farmasi e.l.). Relevant erfaring kan kompensere for manglende formell utdanning
- God kunnskap om anatomi og sykdomslære
- Erfaring med medisinsk terminologi og bruk av medisinsk kodeverk
- Kjennskap til kodeverket ICD-10
- God skriftlig og muntlig framstillingsevne på norsk og engelsk
Ønsker:
- Kunnskap om og interesse for IT- systemer, automatisering og kunstig intelligens (KI)
- Forståelse for elektronisk meldingsutveksling
- Kjennskap til offentlig saksbehandling
- Kjennskap til helseregistre
Personlige egenskaper
- Evne til å jobbe selvstendig og være løsnings- og resultatorientert
- Evne til fordypning i oppgaver som kan oppleves utfordrende og tidkrevende
- Kreativ
- Motivert til en opplæringsprosess
- Evne til å tilegne deg kompetanse på egenhånd
- Gode samarbeidsevner
- Fleksibel i travle perioder
Vi tilbyr
- En unik arbeidsplass som har et stort samfunnsansvar og som spiller en viktig rolle for befolkningens helse og trivsel
- Sterke fagmiljøer og vektlegging av den enkelte medarbeiders utvikling og påvirkning på egen arbeidshverdag
- Engasjerte og kompetente ansatte som er hyggelige og som hjelper hverandre
- Stilling som rådgiver/seniorrådgiver og lønn etter avtale, avhengig av kvalifikasjoner, kompetanse og erfaring
- Gode pensjonsordninger i Statens pensjonskasse
- Fleksible arbeidstidsordninger og gode velferdsordninger, som f. eks. trening i arbeidstiden
- Moderne lokaler som er inndelt i både landskap og mindre kontorer, og med møterom som gir gode muligheter for samarbeid
Kontaktinformasjon
Kristine Tønder Krogvik, Fung. avdelingsdirektør, +47 971 41 058Arbeidssted
Zander Kaaes gate 75015 Bergen
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Folkehelseinstituttet FHIReferansenr.: 4948428167
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 11.05.2025
Kontaktperson for stillingen
Kristine Tønder Krogvik
Fung. avdelingsdirektør
+47 971 41 058
Om bedriften
Folkehelseinstituttets visjon er bedre helse for alle. Vi produserer, oppsummerer og kommuniserer kunnskap for folkehelsearbeidet og helse- og omsorgstjenestene. Kjerneoppgavene er beredskap, kunnskap og infrastruktur. Infrastruktur omfatter bl.a. registre, helseundersøkelser, biobanker og laboratorievirksomhet. Folkehelseinstituttet er en etat under Helse- og omsorgsdepartementet. Vi er i dag om lag 1300 ansatte lokalisert i Oslo, Bergen, Trondheim, Levanger og Tynset.
Folkehelseinstituttet er opptatt av mangfold. Vi ønsker at kvalifiserte kandidater søker jobb hos oss uavhengig av kjønn, alder, funksjonsevne, hull i CVen, etnisk eller nasjonal bakgrunn.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
2921940
- Hentet fra
talentech
- Referanse
3054c11385e34bca929635145a31ccca