Juridisk rådgiver
Statsforvalteren i Trøndelag
Prinsensgate 1, 7013 Trondheim, Strandvegen 38, 7713 Steinkjer
Om jobben
- Stillingstittel
- Juridisk rådgiver
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 1
- Arbeidssted
- Hybridkontor
Søk på jobben
Søk senest søndag 16. november
Om stillingen og arbeidsoppgavene
Vi søker jurist som er interessert i å jobbe med variert og spennende juss innen blant annet arealforvaltning, forvaltningsrett og kommunalrett. Du vil få jobbe med flere rettsområder som er av stor betydning for kommuner og enkeltpersoner i Trøndelag.
Stillingen innebærer i stor grad behandling av klagesaker etter plan- og bygningsloven. Dette omfatter både klage på byggesaker og reguleringsplaner. Sakene varierer derfor i størrelse og kompleksitet. Arbeidsoppgavene er knyttet til et fagfelt i stadig utvikling. Stillingen innebærer også saksbehandlingsoppgaver etter forvaltningsloven, offentleglova, kommuneloven, matrikkelloven, alkoholloven og oreigningslova (ekspropriasjon). I tillegg vil en del av arbeidsoppgavene være veiledning til kommuner, andre offentlige instanser, virksomheter og privatpersoner innen de rettsområdene som vi jobber med.
I hverdagen byr stillingen på samarbeid mellom kollegaer på juridisk seksjon og på kommunal- og justisavdelingen. Oppgavene spenner over mange interessante rettsområder, og jobben gir gode muligheter for faglig utvikling.
Du vil få oppgaver innenfor de fleste av seksjonens ansvarsområder som:
- behandling av klagesaker etter plan- og bygningsloven
- behandling av klagesaker etter annet forvaltningsrettslig lovverk
Du kan også måtte utføre andre oppgaver innen seksjonens, avdelingens eller embetets arbeidsfelt.
Stillingen er fast, heltid og vil ha arbeidssted Trondheim eller Steinkjer. Tiltredelse så snart som mulig og etter nærmere avtale.
Hvilke kvalifikasjoner må du ha?
Master i rettsvitenskap eller juridisk embetseksamen.
Ved vurdering av kvalifiserte søkere vil det bli lagt vekt på:- erfaring med juridisk saksbehandling i stat eller kommune fra plan- og bygningsrettens område
- erfaring med tverrfaglig arbeid sammen med andre faggrupper og profesjoner
- har kommunikasjonsferdigheter skriftlig, muntlig og digitalt
- er fleksibel, reflektert og analytisk
- kan arbeide effektivt, strukturert og selvstendig
- liker å arbeide selvstendig og samtidig trives med teamarbeid sammen med andre
- har kjennskap til og interesse for kommunal og/eller statlig forvaltning
- bidrar til et godt og hyggelig arbeidsmiljø
Vi tilbyr
Vi er en arbeidsgiver som bryr oss om, og tar vare på våre ansatte. I tillegg til varierte og meningsfulle oppgaver kan vi tilby blant annet dette:
- Et godt juridisk fagmiljø preget av høy kompetanse og tverrfaglig virksomhet
- Godt faglig og sosialt miljø sammen med kolleger med ulik fagbakgrunn
- En arbeidsplass i stadig utvikling, og gode muligheter for variasjon i arbeidsoppgaver
- Fleksibel arbeidstid og mulighet for delvis hjemmekontor
- Familievennlig og fleksibel personalpolitikk med gode velferdsordninger
- Medlemsskap i Statens pensjonskasse, som blandt annet gir deg gode pensjonsordninger og muligheter til å søke om boliglån med gunstige betingelser. Se www.spk.no for mer informasjon
- Avlønning etter statens lønnsregulativ som rådgiver, stillingskode 1434, (kr 670.000 - 750.000) avhengig av erfaring og kvalifikasjoner. For særlig kvalifiserte søkere kan stillingskode 1364 seniorrådgiver og høyere lønn vurderes.
Arbeidsvilkår
Fra lønnen trekkes 2 % lovfestet innskudd til Statens pensjonskasse. De første 6 måneder regnes som prøvetid.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, innkalles minst en søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, må søkerne oppfylle visse krav.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Dersom søker ønsker å reservere seg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Søkeren varsles dersom ønsket om reservasjon ikke tas til følge. Attester og vitnemål må vedlegges søknaden (elektronisk).
Vil du vite mer om stillingen kan du ta kontakt med underdirektør Kjetil Ollestad, tlf. 917 50 901, e-post: kjetil.ollestad@statsforvalteren.no eller direktør Trude Mathisen, tlf. 930 32 570, e-post: trude.mathisen@statsforvalteren.no
Kontaktpersoner for stillingen
Om bedriften
Statsforvalteren er Kongens og Regjeringens representant i fylket. Statsforvalteren bidrar til at nasjonal politikk etterleves i kommunene og at rettssikkerheten til innbyggerne ivaretas. Vi samordner statlige interesser og holder overordnede myndigheter orientert om viktige spørsmål i fylket. Statsforvalteren i Trøndelag har ca. 250 ansatte fordelt på sju fagavdelinger, med kontorer i Steinkjer, Trondheim, Snåsa og Røros.
Kommunal- og justisavdelingen er en avdeling med stor bredde i oppgaver. Avdelingen arbeider mest mot kommunene, men har også viktige oppgaver rettet direkte mot enkeltindivid. Avdelingen omfatter ansvarsområdene samfunnssikkerhet og beredskap, plan, samordning og kommuneøkonomi, vergemål, samt bygg og justis.
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
f5b631ca-3c5a-4a6d-a45f-685f48ff0a80
- Sist endret
23. oktober 2025
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10267602
Lignende annonser
Rådgiver
Arbeidsgiver
Statsforvalteren i Trøndelag
Sted
Steinkjer
Arbeidsgiver
Kommuneadvokaten, Trondheim kommune
Sted
Trondheim
Arbeidsgiver
Direktoratet for Mineralforvaltning
Sted
Trondheim