Barnevernkonsulent
Drammen kommune
Telthusgata 8, 3044 Drammen
Om jobben
Stillingstittel
Barnevernkonsulent
Oppstart
1. september 2025
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
5
Blir du motivert av å jobbe i store fagmiljøer med spesialiserte oppgaver? Liker du å være i endring og bidra til utvikling av arbeidsplassen din? Hos oss får du utøve barnevernfaglig arbeid i kommunalt barnevern. Som kontaktperson og familieveileder i barneverntjenesten møter du de mest sårbare barna og familiene i samfunnet, samtidig som du jobber tett med andre aktører og tjenester gjennom tverrfaglig samarbeid og med intensjon om rett hjelp til rett tid på rett nivå. Du vil være ansatt i landets 7. største kommune og barneverntjeneste. Ved å arbeide i en stor kommune er det store muligheter for at du får benyttet hele din faglige kompetanse, samtidig som du vil ha mange arenaer for læring og utvikling og et stort arbeidsmiljø for støtte og veiledning.
Drammen barnevern er på utkikk etter fagpersoner til ledige stillinger. Vi har ledig 1. fast stilling og 4. vikariater av 1. års varighet i ulike avdelinger. Vi søker derfor etter dedikerte og engasjerte medarbeidere til disse stillingene i barneverntjenesten. Er du en person som brenner for å jobbe med barn og familier og har kompetanse som kan passe for å løse samfunnsoppdraget vårt kan du være den vi søker etter.
Barn og familiers medvirkning er en forutsetning for barnevernets arbeid. Du vil snakke med barn, ungdom og familier, og gjennom tett kontakt vil du være en sentral aktør i forhold til å bidra til deres medvirkning blir ivaretatt. Vi ønsker oss kollegaer som liker å ta ansvar i tverrfaglig samarbeid, tar ledelse i samhandlingen og forener deltakerne for et felles formål/innsats. Oppvekstreformen inviterer til utvikling av tjenestene som møter barn, i hele kommunen. Du vil ta del i dette viktige arbeidet.
For stillinger der det er krav om politiattest, etter gjeldende lover vil dette bli innhentet i forbindelse med signering av arbeidsavtalen, før tiltredelse.
Arbeidsoppgaver
Oppgavene dine som kontaktperson i barneverntjenesten vil i all hovedsak bestå av saksbehandling etter barnevernloven;
1. års vikariat i undersøkelsesavdelingen; Arbeidsoppgavene handler om å følge opp bekymringsmeldinger med utredning og kartlegging av foreldrenes omsorgskompetanse og barns behov for hjelp ved bruk av ulike metoder innen frist. Gjøre analyser og vurderinger og sikre at barn og familier får rett hjelp til rett tid. Du skal ha fokus på endring og relasjonsarbeid i møte med barn og familier og foreslå nødvendige tiltak for å sikre barns velferd.
1. fast stilling og 1. års vikariat i avdeling Hjelpetiltak; Følge opp iverksatte hjelpetiltak med direkte praktisk/klinisk arbeid kombinert med rollen som offentlig forvalter. Følge opp lovkrav med dokumentasjon, være koordinator og ha høyt fokus på tverrfaglig samarbeid for å gi familier helhetlig hjelp og støtte. Være opptatt av og genuint interessert i endring og relasjonsarbeid i møte med barn og familier
1. års vikariat i fosterhjemsavdelingen som følger opp barn som bor utenfor hjemmet og sikre at deres behov blir ivaretatt, følge opp fosterhjemmene med støtte og veiledning, høyt fokus på samarbeid og tverrfaglig arbeid for å sikre barn helhetlig oppfølgning, følge opp barn og foreldres rett på samvær med hverandre, følge opp foreldre, gjøre vurderinger rundt gjenforenings prinsippet, like å skrive og gjøre helhetlige vurderinger. Barneverntjenesten har fosterhjem i hele Norge slik at man må påregne noe reisevirksomhet.
1. års vikariat som Familieveileder; Utføre praktisk og terapeutisk familieveiledning i hjemmet og på andre relevante arena. Gjennomføre tilsyn under samvær mellom foreldre og barn etter ulike lovverk. Noen ganger er det behov for konkret miljøarbeid direkte mot barn, ungdom og i hjemmet. Kartlegge og gjøre vurderinger av familiers behov for hjelp, veiledning og støtte. Delta i tverrfaglig samarbeid og i interne fagmøter. Være opptatt av forvaltningsoppgavenes krav om dokumentasjonsplikt og krav så du må ha evnen til å skrive godt og være opptatt av viktigheten av dette i arbeidet. Som familieveileder må du bruke FIT( tilbakemeldingssystem) og du vil få opplæring i å bruke det. I tillegg vil det være en fordel at du kan bidra inn i vårt akutte familieteam.
Felles for alle stillingene er å påregne å måtte være kommunens partsrepresentant i rettslige organer, samt kunne delta i akuttarbeid utover ordinær arbeidstid. Ettermiddag og kveldsarbeid må påregnes i stillingene.
Ved interne endringer vil det kunne åpne seg mulighet for ledige vikariater.
Kvalifikasjoner
- Minimum 3.årig høyskoleutdanning som sosionom eller barnevernspedagog.
- Det er ønskelig at søkere har relevant videreutdanning/Masterkompetanse i forhold til barnevernsfeltet for å løse samfunnsoppdraget.
Kandidater med annen relevant 3. årig høyskoleutdanning og videreutdanning/master, vil og kunne vurderes.
Førerkort
Sterke kommunikasjons og formidlingsevner, evne til å etablere tillitsfulle relasjoner og formidle komplekse temaer tydelig. - Dyktighet i bruk av IKT verktøy og evne til å håndtere digital saksbehandling effektivt.
- Ønskelig med erfaring fra 1.linje i kommunalt barnevern
- Krav om politiattest uten anmerkning ved ansettelse
- For alle stillingene er det ønskelig at du har:
Erfaring fra førstelinjetjeneste/offentlig forvaltning
Kompetanse og/eller erfaring fra arbeid med fosterhjem, familieveiledning i fra 1.linje barnevern, minoritetsfamilier, psykiatri, rusproblematikk, voldsproblematikk, foreldre konflikter og sped- og små barn er en fordel
I stillingene som familieveileder er det ønske om erfaring som familieveileder i barnevernstjeneste. - For alle stillingene må ettermiddags- og kveldsarbeid påregnes
- For søkere med annen utdanning enn norsk, kreves dokumenterte språkkunnskaper skriftlig og muntlig på nivå B2. Dette gjelder ikke skandinaviske søkere. Dokumentasjon vedlegges søknaden.
Personlige egenskaper
Som ansatt i barneverntjenesten må du ha god forståelse for kommunens formål og tjenester og det vil være en fordel om du har kompetanse fra eller kjennskap til barnevern. Oppgavene i barnevernet er mangfoldige og ulik kompetanse og erfaring er med på å gjøre oss i bedre stand til å løse kompleksiteten i vårt arbeid. Du vil i stor grad kommunisere med mennesker både muntlig og skriftlig og vi ønsker derfor at du skriver godt slik at det er lett å lese og enkelt å forstå. Du må være trygg på å formidle deg muntlig i mange ulike situasjoner, med barn, ungdom, familier – og samarbeidspartnere.
Vi ser etter deg som liker å ha oversikt og jobber effektivt, systematisk og strukturert. Du setter deg mål og tar ansvar for egen fremdrift og utvikling. Du liker å planlegge arbeidsdagen din, men du vet at andre prioriteringer kan kreve at planer endrer seg. Du må derfor ha en fleksibel innstilling.
Av personlige egenskaper ønsker vi oss at du er raus, ydmyk og respektfull i møte med barn, ungdom og deres familier, så vel som kollegaer og samarbeidspartnere. I ditt arbeid i barnevernet vil du måtte ha god evne til refleksjon over deg selv som person og fagutøver.
Du må evne å jobbe både selvstendig og godt sammen med andre, med stor arbeidskapasitet i en arbeidshverdag preget av høyt tempo. Du innbyr til tillit i relasjoner, liker å være del av endringer og er nytenkende.
I ditt daglige arbeid vil du ha stor anledning til å bruke deg selv som verktøy i samhandling med barn og deres familier. Du ønsker å jobbe med mennesker i de miljøer de befinner seg. Vi heier på kreative løsninger for tilpasning av hjelp i møte med den enkelte familie. Her vil dine innspill ha direkte påvirkning i arbeidet.
Vi tilbyr
Som ansatt i barneverntjenesten i Drammen får du varierte oppgaver, mange utfordringer og gis mulighet for faglig utvikling i en flerkulturell by. Du vil være del av et fremoverlent arbeidsmiljø som er opptatt av å tilby god hjelp til barn, ungdom og familier som har behov for barnevernet. Dine kollegaer vil ha bred erfaring og høy fagkompetanse. Arbeidet foregår i en dynamisk tverrfaglig organisasjon med mange muligheter til å ta initiativ og bidra med kreativitet i tjenestetilbudet. Du vil inngå i interne veiledningsgrupper, ha ledere som legger til rette for å gir deg utviklingsmuligheter. Avdelingene har etablert fagansvarlige som støtter deg i forhold til saksbehandlings oppgavene.
Fleksitidsordningen gjør at vi kan tilby fleksibel arbeidstid. Du vil inngå i en tjeneste som har ledere som legger til rette for og gir deg utviklingsmuligheter og du vil få faglig støtte i oppgaveløsningen fra fagansvarlige i de ulike avdelingene.
Vi tilbyr lønn i henhold til sentrale lønns- og stillingsregulativ, samt pensjons- og forsikringsordninger.
Tiltredelse etter avtale.
Spesifiser hvilken/hvilke av våre ledige stillinger du ønsker å søke på i din søknad.
Vedlagt søknaden legges relevante vitnemål og attester. Vitnemålsportalen skal benyttes for vitnemål som er registrert i denne portalen. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse eller NOKUT.
I henhold til Offentleglova kan vi være forpliktet til å offentliggjøre opplysninger om søkere som har bedt om å bli unntatt offentlighet.
Kontaktinformasjon
Lyshaug, Elisabeth, Virksomhetsleder barnevern, 97728660, elisabeth.lyshaug@drammen.kommune.noBeate Bjørbæk Mikkelsen, Konstituert avdelingsleder i fosterhjemsavdelingen, 94008236, beate.bjorbaek.mikkelsen@drammen.kommune.no
Aasberg, Belinda, Avdelingsleder hjelpetiltak sør, 99362901, belinda.aasberg@drammen.kommune.no
Arbeidssted
Telthusgata 83044 Drammen
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Drammen kommuneReferansenr.: 4981268516
Stillingsprosent: 100%
Fast, Vikariat
Startdato: 01.09.2025
Sluttdato: 31.08.2026
Søknadsfrist: 18.06.2025
Om bedriften
Sektor
Offentlig
Nettsted
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
f39b17e8-170f-451b-a67b-f831ae7c1828
- Hentet fra
talentech
- Referanse
5394c084b05143288441b03800475586