Vil du være en nøkkelperson som sikrer kontroll og kvalitet i prosjekter?
IT
Fredrik Selmers vei 4, 0663 Oslo
Om jobben
- Stillingstittel
- Prosjektcontroller
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 1
- Arbeidssted
- Hybridkontor
Søk på jobben
Søk senest onsdag 7. januar
Stillingen er en del av gruppen Porteføljestyring i IT som blant annet har et fagmiljø med controllere. Gruppen er ansvarlige for koordinering og styring av porteføljen av utviklingsoppgaver innen IT. Dette gjøres ved å følge opp programmer, prosjekter, produkter og utviklingstiltak. Vi rapporterer på porteføljen i sin helhet, samt gjennomfører ressurs-, økonomi- og risikostyring.
Hva går jobben ut på?
Som prosjektcontroller vil du jobbe med økonomisk oppfølging av ulike prosjekt eller produkt, og utarbeidelse av periodiserte budsjetter på timer og kroner. Du vil også jobbe kontinuerlig oppfølging av forbruk på timer og kroner målt opp mot tildelt budsjett og tildelte rammer. Kvalitetssikring av timerapporteringen fra interne medarbeidere og eksterne konsulenter. Holde oversikt over alle avtaler om innlån av medarbeidere og avropsavtaler på eksterne konsulenter. Ut fra dette følger du opp og vedlikeholder bemanningsplanen for prosjektene og produktene.
Som prosjektcontroller vil du ha en sentral rolle i den økonomiske oppfølgingen av prosjekter og produkter. Du utarbeider periodiserte budsjetter på timer og kroner, og følger kontinuerlig opp forbruket mot tildelte budsjetter og rammer. En viktig del av jobben er å kvalitetssikre timerapportering fra interne medarbeidere og eksterne konsulenter, samt holde oversikt over avtaler for innleie og avropsavtaler på eksterne konsulenter. Med dette som grunnlag vedlikeholder og oppdaterer du bemanningsplanen for prosjektene og produktene.
Arbeidsoppgaver vil være å:
- være nøkkelpersonen for prosjektleder for alt omkring økonomi på prosjekter
- nøyaktig økonomistyring i prosjektet. Du skal sikre at alle prosjektfakturaer blir korrekt kontert og attestert, samtidig som du følger opp mot prognoser for å gi prosjektene full kontroll på økonomien
- gi alle relevante parter nødvendig innsikt i økonomien ved å ta eierskap til månedlig rapportering for ressurser og økonomi, og å gi verdifull styringsinformasjon til resten av etaten og Finansdepartementet
- bidra til beslutningsprosessene i etaten ved å holde virkningsanalyser/business case oppdatert, inkludert prosjektenes varige kostnader og gevinster
- bidra med utarbeidelsen av saksfremlegg slik at grunnlaget for nødvendige rammebetingelser når rette instans
- ha en sentral rolle i å utarbeide budsjett og prognoser, og følge opp faktiske kostnader for å sikre god økonomistyring og forutsigbarhet.
Hvilken kompetanse er viktig i denne rollen?
- høyere relevant utdanning innen økonomi og/eller administrasjon. Svært relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet
- relevant arbeidserfaring (se arbeidsoppgavene) fra komplekse organisasjoner
- erfaring med budsjettarbeid og økonomistyring, aller helst i rollen som prosjektcontroller eller lignende
- gode formuleringsegenskaper på norsk, både muntlig og skriftlig
- fordel med erfaring fra estimering av varige drift og forvaltningskostnader, analysearbeid, risikostyring og ressursoppfølging vil også vektlegges
Hva ser vi etter hos deg?
Vi ser etter deg som er selvgående, men samtidig liker å jobbe i team og samarbeide med andre. Du må være analytisk, evne å tenke helhetlig og ivrig etter å tilegne deg ny kunnskap. Du må kunne tenke nytt, like å jobbe strukturert og kunne ta ansvar utover eget ansvarsområde ved behov.Hvorfor skal du velge oss?
Høres det givende ut å jobbe et sted med et inspirerende samfunnsoppdrag? Da tror vi du vil trives hos oss! Vi kan friste med muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker i en nytenkende organisasjon som høster stor tillit i befolkningen. Du får jobbe tverrfaglig med kollegaer fra andre fagområder, og med store muligheter til å planlegge egen arbeidsdag.
Hos oss får du rammer som sikrer deg en fornuftig balanse mellom jobb og fritid: du får fleksitid og betalt overtid, sommertid, samt mulighet for å trene litt i arbeidstiden. Medlemskap i Statens pensjonskasse følger også med. Det betyr blant annet at du får en av Norges beste pensjonsordninger og mulighet til å søke om boliglån med gunstige betingelser. Les mer på spk.no.
Vi vet at mange ønsker seg en hybrid og fleksibel arbeidshverdag med muligheter for å veksle mellom å jobbe hjemmefra og møtes på kontoret. Det vil vi selvsagt tilrettelegge for. Hos oss kan man inngå avtale om hjemmearbeid når arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre.
Du blir ansatt som seniorrådgiver, med en årslønn mellom 675 000 og 870 000 kr, avhengig av kvalifikasjoner. Stillingen har seks måneders prøvetid og når vi jobber på tvers av lokasjoner er det noen ganger behov for litt reising.
Verdt å merke seg før du søker
Vi vil at du skal føle deg trygg på valget når du takker ja til å jobbe hos oss. Dersom du er aktuell for stillingen, tilbyr vi deg en omvendt referansesjekk. Det betyr at du får ringe noen av våre medarbeidere og stille de spørsmålene du måtte ønske for å finne bedre ut om vi er en god match.
Vi er på jobb for alle og skal være et godt sted å jobbe for alle. Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju.
Når du søker jobb hos oss, vil navnet ditt stå på en offentlig søkerliste. Det er mulig å be om å bli unntatt denne søkerlisten. Da må du i så fall begrunne hvorfor du ønsker det, og vi tar deretter stilling til om vi kan innvilge ønsket ditt. Kan vi ikke det, hører du selvsagt fra oss.
Kontaktinformasjon
Marianne Braut Eikrem, underdirektør, 95268708Arbeidssted
Fredrik Selmers vei 40663 Oslo
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: SkatteetatenReferansenr.: 5055920550
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 07.01.2026
Kontaktperson for stillingen
Marianne Braut Eikrem
underdirektør
95268708
Om bedriften
Velg en jobb der du får utfordret deg selv ved å løse utfordringer for andre. Vi sikrer finansiering av velferdssamfunnet ved å sørge for at alle bidrar med det de skal. Vi gjør det på vegne av fellesskapet, fordi velferden er noe som kommer alle til gode. Tilliten folk har til oss er høy, og den jobber vi hver dag for å fortjene. Vi består av et direktorat, fem divisjoner som har landsdekkende ansvar, og viktigst av alt: litt over 7000 engasjerte medarbeidere som er stolte av arbeidsplassen sin. Vil du bli enda bedre kjent med oss og alt vi holder på med? Les mer på skatteetaten.no
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
f1feb058-230e-4866-81c1-7257fb99e06e
- Sist endret
19. desember 2025
- Hentet fra
talentech
- Referanse
07df87df64224b53a55adf36baf3d6ee
Lignende annonser
Arbeidsgiver
IT
Sted
Oslo
Prosjektcontroller
Arbeidsgiver
AF Anlegg
Sted
Oslo
Rådgiver, sikkerhetskultur
Arbeidsgiver
Skatteetaten, Skattedirektoratet
Sted
Oslo