Controller
Oslo kommune, Helseetaten
Trondheimsveien 233, 0587 Oslo
Om jobben
- Stillingstittel
- Controller
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 1
- Arbeidssted
- Hybridkontor
Søk på jobben
Søk senest søndag 11. januar
Helseetaten jobber sammen for bedre Oslohelse og er kommunens fagetat på området. Vi skal være en attraktiv, mangfoldig og fremtidsrettet arbeidsgiver og samarbeidspartner. Organisasjonen utvikles med vekt på nærvær, heltidskultur, åpenhet, etiske regler og et godt arbeidsmiljø. Vi jobber kunnskapsbasert og samhandler smidig på tvers av virksomheten.
Økonomiseksjonen i Helseetaten har et bredt økonomifaglig ansvar. Vi ønsker å utgjøre en forskjell for etatens forvaltning av de økonomiske ressurser til beste for innbyggeren gjennom at de anvendte midler allokeres til best mulige tjenester som treffer innbyggerens behov.
Hos oss kan vi love en spennende hverdag hvor du får bli med på å videreutvikle arbeidet med virksomhetsstyring, analyser og prognoser, herunder bruk av løsningen framsikt og du blir med å etablere et helt nytt administrativt dasjbord. Regnskapet vårt utarbeides i Agresso.
Vi ønsker å få deg med på laget som er kunnskapsrik og ambisiøs innen økonomifaget og som kjenner deg inspirert av å kunne bidra til enda bedre kvalitet i arbeidet vårt med økonomisk analyse, prediksjon og virksomhetsstyring.
Vi ser etter deg som ønsker å bli en sentral person i økonomiseksjonen hvor du kan bidra inn som en faglig støttespiller til etatens ledere og ledergruppe. Med din verdifulle innsikt og økonomiske analyser blir du en viktig medspiller for å sikre lønnsom og effektiv drift. Økonomiseksjonen er en viktig tilrettelegger for at etaten skal kunne ta de riktige økonomiske beslutningene i årene framover.
Samarbeid og kompetansedeling er en naturlig del av arbeidsdagen i økonomiseksjonen og i etaten. Du vil hos oss jobbe både analytisk og i direkte engasjement med den løpende driften ute i avdelingene. Du vil sammen med dine kolleger og økonomisjefen være tett på etatens ledelse. Vi har innrettet arbeidet vårt slik at hver Kontroller har et ansvarsområde som er direkte koblet til en eller flere av etatens tjenesteområder. I denne stillingen vil man ha et spesielt ansvar for økonomistyring og analyse i et makro perspektiv, herunder spesielt følge opp øremerkede midler og prosjektøkonomi.
Vi har et godt arbeidsmiljø med høy faglig kvalitet, gode kolleger og en flat organisasjonsstruktur. De kommende år vil vi være i et generasjonsskifte så rollens utforming vil kunne endres noe over tid. Vi håper at nettopp du er den vi ser etter som vil trives og bidra til et enda bedre både faglig og sosialt miljø.
Arbeidsoppgaver
Utarbeidelse av økonomiplan, budsjett, regnskap, prognoser, månedsavslutninger og årsavslutning
Oppfølging av resultat, gjennomføring av tiltak og realisering av gevinster
Bidra med utvikling og oppfølging av mål- og resultatstyring i etaten
Overordnet styringsdialog, herunder etatsbudsjett og måltall
Kvalitetssikre saker til og fra byrådsavdelingen
Delta i prosjekter og prosjektoppfølging
Økonomiske analyser
Bistå ved anskaffelser
Kvalifikasjoner
Gode dataferdigheter, avansert bruk av Excel og pivottabeller, datavarehus og verktøy for interaktiv analyse og datavisualisering (Power BI)Analytisk og helhetstenkende - du kan sette økonomistyringen inn i kontekst og er god på å sette deg inn i virksomheten
Kunnskap om håndtering av større datamengder, prognosesetting, rapportering og budsjettarbeid
Utdanning innenfor økonomi og administrasjon på Master nivå eller tilsvarende
Kunnskap om og erfaring fra kommunal økonomistyring og fra offentlige anskaffelser er en fordel
God økonomifaglig bakgrunn samtidig som du har forståelse for regnskap
Tre til fem års erfaring som økonomikontroller eller tilsvarende
Kjennskap til gjeldende lovverk innen offentlig virksomhet
Personlige egenskaper
Setter deg raskt inn i virksomhetens utfordringer og motiveres av å støtte virksomhetens ledere i deres daglige drift
Gode mellommenneskelige kommunikasjonsevner og samarbeider godt på tvers av enheter, fagområder og nivåer
Liker å ha oversikt, er analytisk og ser sammenhenger og helheter på tvers av organisasjonen
Jobber selvstendig, skaper fremdrift og har god gjennomføringsevne
Vise til høy grad av faglig integritet og vilje til å sette deg inn i nye ting
Vi tilbyr
God tjenestepensjon og gode forsikringsordninger i Oslo pensjonsforsikring
Gode lønnsvilkår innenfor rammeverket til Oslo Kommune og vår sektor
Fleksibel arbeidstidsordning og mulighet for å jobbe noe hjemmefra
Trivelige kolleger i et godt arbeidsmiljø
Egenutvikling og kompetanseheving
Moderne og sentrale kontorlokaler
Kontaktinformasjon
Morten Skognes, Økonomisjef, 94063786, morten.skognes@hel.oslo.kommune.noTruls Eirik Baklid, Adminstrasjonsdirektør, 48160658
Arbeidssted
Trondheimsveien 2330587 Oslo
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Oslo kommuneReferansenr.: 5047689625
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 11.01.2026
Kontaktpersoner for stillingen
Truls Eirik Baklid
Adminstrasjonsdirektør
48160658
Om bedriften
Helseetatens visjon er "Sammen for bedre Oslohelse". Les mer om Helseetaten.
Arbeidsplassene i Oslo kommune skal preges av mangfold, og våre ansatte skal gjenspeile byens befolkning. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss uansett alder, funksjonsevne, kjønn, seksuell orientering, religion eller etnisk bakgrunn. Oslo kommune legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom du har behov for det. Vi gjør oppmerksom på at søkere kan føres opp på offentlig søkerliste selv om søkeren har bedt om anonymitet, men dette vil du i så tilfelle få varsel om.
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
1a78dafe-ef67-4200-92f6-141d98c66aa3
- Sist endret
22. desember 2025
- Hentet fra
talentech
- Referanse
af1e6d2085a349819809f4df92759829
Lignende annonser
Arbeidsgiver
Økonomi, Oslo kommune, Bydel Vestre Aker
Sted
Oslo
Controller barnevern
Arbeidsgiver
Seksjon barnevern, Oslo kommune, Bydel Stovner
Sted
Oslo
Konserncontroller
Arbeidsgiver
AF Gruppen
Sted
Oslo