Rådgiver i barnehagemyndigheten
Barnehagemyndighet, Lillestrøm kommune
Jonas Lies gate 18, 2000 Lillestrøm, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Rådgiver i barnehagemyndigheten
Oppstart
1. desember 2025
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 10. august
Lillestrøm kommune ble etablert 1. januar 2020, og er en kommune under utvikling. Tjenesteområde Oppvekst, seksjon for barnehagemyndigheten, søker etter en rådgiver med barnehagefaglig kompetanse. I Fagstab oppvekst jobber det 21 ansatte med ulik fagkompetanse innenfor blant annet juss, pedagogikk, økonomi, helse og barnevern. Fagstaben skal ivareta sentrale faglige og administrative oppgaver, og vi har følgende oppdragsformulering: Gjennom godt samspill, faglighet og tverrfaglig samarbeid skal fagstab oppvekst bidra til kvalitet, effektivitet og utvikling som skal komme innbyggerne til gode.
Barnehagemyndigheten er en del av fagstaben, men skilt ut som en egen seksjon med seks ansatte. Som barnehagemyndighet har vi ansvar for at både private og kommunale barnehager drifter innenfor regelverket. Våre oppgaver er blant annet veiledning og tilsyn, godkjenning av barnehager, barnehageopptak, fatte vedtak om spesialpedagogisk hjelp, tegnspråkopplæring, tilrettelegging for barnehagebarn med nedsatt funksjonsevne og midlertidige dispensasjoner fra utdanningskravet, mm.
Du vil få god innsikt og forståelse for driften av en kommune, og du vil ha mulighet til å påvirke barn- og unges oppvekstmiljø i kommunen, under vår visjon: Sammen skaper vi en oppvekst preget av trivsel, trygghet og livsmestring gjennom tidlig innsats, samhandling og inkluderende fellesskap.
Arbeidsoppgaver
Stillingen ivaretar i hovedsak oppgaver innenfor barnehagemyndighetsområdet.
- Saksbehandling som innebærer å behandle søknader, skrive vedtak og behandle klagesaker
- Barnehageopptak
- Videreutvikle internkontrollen gjennom utarbeidelse av rutiner, maler og standardtekster og sørge for at disse implementeres i kommunens praksis
- Veiledning og tilsyn knyttet til barnehageloven og tilhørende forskrifter
- Skrive politiske saker
- Enkelte andre oppgaver for tjenesteområdet oppvekst
- Kommunen er hele tiden i utvikling og arbeidsoppgavene kan av den grunn endre seg
Kvalifikasjoner
- Krav om fullført barnehagelærerutdanning/ bachelor i pedagogikk, med fullført mastergrad innen relevante områder (barnehagefaglig, organisasjon og ledelse e.l.). Lang erfaring og/ eller andre relevante videreutdanninger (på høyskole og universitetsnivå) kan veie opp for manglende master
- Gode datakunnskaper og forståelse for fagsystemer er nødvendig (Til informasjon; sentrale systemer for stillingen som brukes i dag er Public 360, Excel og Vigilo)
- God skriftlig og muntlig framstillingsevne på norsk er nødvendig
- Kunnskap og erfaring fra barnehagefeltet vil bli vektlagt
- God oppdrags- og organisasjonsforståelse vil bli vektlagt
- God kjennskap til barnehageloven og relevant regelverk vil bli vektlagt
- Kunnskap om og erfaring fra offentlig sektor vil bli vektlagt
- Erfaring med saksbehandling vil bli vektlagt
Personlige egenskaper
Vi ser etter deg som:- Er strukturert, nøyaktig, effektiv og pålitelig med evne til å styre egen arbeidsdag
- Har pågangsmot, gjennomføringskraft og er løsningsorientert
- Trives med å arbeide med mange saker samtidig og har evne til å prioritere
- Er selvstendig, men trives også med å samarbeide med andre
- Liker å ta initiativ og finne gode løsninger for å løse kommunens oppdrag
- Kommuniserer klart og profesjonelt, både skriftlig og muntlig
- Har høy integritet og sterk faglig vurderingsevne
- Liker å bidra inn i et positivt tverrfaglig arbeidsmiljø.
Personlig egnethet og motivasjon vil bli vektlagt
Vi tilbyr
- Et spennende og utviklende tverrfaglig arbeidsmiljø
- Lønn etter avtale
- Gode pensjons- og forsikringsordninger, inkludert ulykkesforsikring som gjelder på fritid
- Bedriftsidrettslag med gode tilbud til medlemmer
- Sentrale lokaler i Lillestrøm by
- Hjemmekontor inntil to dager pr uke kan avtales (hvis det aktuelt for stillingen)
Offentlig søkerliste utarbeides etter søknadsfristens utløp i samsvar med offentleglova § 25. Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Du vil bli varslet om reservasjonen ikke tas til følge.
Vitnemål og attester lastes opp i rekrutteringsportalen. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra HK-dir; https://hkdir.no/utdanning-fra-utlandet
Kontaktinformasjon
Kristine Moen, Seksjonsleder, +4741902632Arbeidssted
Jonas Lies gate 182000 Lillestrøm
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Lillestrøm kommuneReferansenr.: 4985502687
Stillingsprosent: 100%
Fast
Startdato: 01.12.2025
Søknadsfrist: 10.08.2025
Kontaktperson for stillingen
Kristine Moen
Seksjonsleder
+4741902632
Om bedriften
Lillestrøm er Norges niende største kommune. Vi har ca. 95.000 innbyggere, og en beliggenhet midt mellom Oslo og Gardermoen på Nedre Romerike. Vi baserer vår virksomhet på FNs bærekraftsmål, med fokus på klima og miljø. Verdiene våre er Tillit - Inkludering - Nyskaping. Besøk oss på https://www.lillestrom.kommune.no/
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
f0e1f2a5-f5b9-434b-9fbe-3fd6d55225c7
- Hentet fra
talentech
- Referanse
6cde80e9584d436898eb65283c3d2545