Stipendiat i matematikkdidaktikk
Universitetet i Stavanger
Rektor Natvig-Pedersens vei 24, 4021 Stavanger
Om jobben
- Stillingstittel
- Stipendiat i matematikkdidaktikk
- Type ansettelse
- Åremål, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk eller engelsk
- Antall stillinger
- 1
- Arbeidssted
- Hjemmekontor ikke mulig
Søk på jobben
Søk senest søndag 8. februar
Om stillingen
Universitetet i Stavanger har ledig stilling som stipendiat i matematikkdidaktikk ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk. Stillingen er ledig fra 01.08.2026.
Dette er en utdanningsstilling som i hovedsak skal gi lovende forskere anledning til faglig utvikling gjennom en forskerutdanning.
Den som ansettes vil bli tatt opp på doktorgradsprogrammet i utdanningsvitenskap og humaniora. Programmet omfatter relevante kurs i et omfang som tilsvarer omkring et halvt års studium, en avhandling basert på selvstendig forskning, deltakelse i nasjonale og internasjonale forskermiljø, relevant forskningsformidling, prøveforelesning og disputas. Les mer om forskerutdanningen ved UiS på våre nettsider.
Stipendiaten ansettes for en periode på tre år med ren forskerutdanning.
Det vil bli utarbeidet en karriereplan som spesifiserer den kompetanse som stipendiaten skal opparbeide seg. Det gis tilgang til karriereveiledning gjennom doktorgradsutdanningen.
Forskningstema
Den som ansettes vil være tilknyttet forskningsgruppa i matematikkdidaktikk ved instituttet, som i mange år har vært et ledende forskningsmiljø nasjonalt, og som har en rekke internasjonale samarbeidspartnere. Forskningstema for stipendiatstillingen er knyttet til «øving på dialogbasert matematikkundervisning» (ØDU).
Lærerutdanning foregår både ved lærerutdanningsinstitusjonen (campus) og ute i praksisfeltet (skolen). I den nasjonale strategien Lærerutdanning 2025 pekes det på at campusundervisning og praksisfeltet tradisjonelt har vært to «adskilte arenaer» og at det fremdeles er for stor avstand mellom disse to arenaene. «Øve på Dialogbasert Undervisning» (ØDU-metodikken) er en metodisk tilnærming for å utvikle samarbeid mellom fagene (i dette tilfellet matematikkfaget) i tradisjonell campusundervisning og undervisning i praksisfeltet. ØDU-metodikken er en banebrytende undervisningsmetodikk som i korte trekk går ut på å flytte undervisningen i lærerutdanningen fra campus til praksisfeltet. Denne metodikken er utviklet av fagmiljøet i matematikkdidaktikk ved instituttet, i samarbeid med Nasjonalt Senter for Matematikk i Opplæringen, og forskere ved University of Washington. Vi har så langt erfart at ØDU-metodikken kan hjelpe studentene med å bygge bro mellom teori og praksis. Dette finner vi også støtte for i forskningen. Vi har imidlertid for lite forskningsbasert kunnskap om bruk av ØDU-metodikk i lærerutdanning i Norge, noe som vil være et fokus for stipendiatens forskningsprosjekt.
Som en videre styrking av koblingen til praksisfeltet, har forskningsgruppa i matematikkdidaktikk i det siste også satt søkelys på undervisningsmodellen "Building thinking classrooms in mathematics", eller "Tenkende Klasserom" som det gjerne kalles på norsk. Denne modellen har stort potensiale for videreutvikling av arbeidslivsrelevans, aktualitet og brobygging mellom undervisningen på campus og undervisningen på våre samarbeidsskoler. Undervisningsmodellen er basert på forskning fra Canada. Hensikten med "Tenkende Klasserom" er å forbedre den matematiske læringen ved å etablere en klasseromskontekst der elevene/lærerstudentene engasjerer seg i genuin matematisk tenking og problemløsing. Stipendiatstillingen er tenkt å belyse relevante problemstillinger knyttet til bruk av ØDU-metodikken i lærerutdanningen, gjerne koblet opp mot undervisningsmodellen tenkende klasserom.
Prosjektskisse
Som søker må du utarbeide en foreløpig prosjektskisse for et doktorgradsprosjekt innenfor forskningstema der det gjøres rede for problemstilling, relevans, teoretisk- og metodisk tilnærming. Prosjektskissen vil inngå i kompetansevurderingen og bør være på maksimum fem sider. Prosjektskisser knyttet til en norsk skolekontekst vil bli prioritert. Søknader uten prosjektskisse vil ikke bli vurdert.
I løpet av de tre første månedene av ansettelsesperioden vil prosjektskissen og fremdriftsplan bli videreutviklet i samarbeid med veilederne og utformet til den endelige planen for ph.d.-prosjektet. Mal for prosjektskisse finner du her.
Kvalifikasjoner
Du må ha en sterk faglig bakgrunn med femårig mastergrad innenfor matematikkdidaktikk eller tilsvarende utdanning som gir grunnlag for å gjennomføre en forskerutdanning, fortrinnsvis av nyere dato.
Dersom karakteren din på masteroppgaven og veid gjennomsnittskarakter på masterstudiet begge tilsvarer B eller bedre, er du den vi søker etter. Avslutter du utdanningen din våren 2026 er du også velkommen til å søke.
Dersom du har utdannelse fra en institusjon med annen karakterskala enn A-F ber vi deg om å legge ved en bekreftet konverteringsskala som viser hvordan karakterene kan sammenliknes med den norske A-F skalaen. Du kan bruke disse konverteringsskalaene til å beregne poengene dine for opptak.
Videre legges det vekt på at du:
- er motivert, og har potensial for forskning innenfor fagfeltet
- har faglige og personlige forutsetninger for å gjennomføre doktorgradsutdanningen innen ansettelsesperioden
- kan arbeide selvstendig og i et fellesskap, være nytenkende og kreativ
- er strukturert og har stor arbeidskapasitet
- behersker norsk eller et annet skandinavisk språk og at du har gode ferdigheter i engelsk, både skriftlig og muntlig.
Krav til kompetanse i engelsk
Gode ferdigheter i engelsk er påkrevd for deltakelse i doktorgradsprogrammet. Internasjonale søkere må dokumentere dette med gyldig sertifikat fra en av følgende tester:
- TOEFL – Test of English as a Foreign Language, Internet-Based Test (IBT). Minimum resultat: 90
- IELTS – International English Language Testing Service. Minimum resultat: 6.5
- Certificate in Advanced English (CAE) eller Certificate of Proficiency in English (CPE) fra Universitetet i Cambridge
- PTE Academic – Pearson Test of English Academic. Minimum resultat: 62
Følgende søkere er fritatt fra ovennevnte krav:
- søkere med ett års fullført universitetsstudier i Australia, Canada, Irland, New Zealand, Storbritannia, USA
- søkere med fullført mastergrad med engelsk som undervisningsspråk i et EU-/EØS-land
- søkere som er fritatt basert på HK-dir sin GSU liste
Vi tilbyr
- forskerutdanning i en stor organisasjon med et viktig samfunnsoppdrag
- et ambisiøst arbeidsfellesskap og et inkluderende arbeidsmiljø
- gratis norskkurs dersom du ikke har ferdigheter i norsk, svensk eller dansk på nivå A2 ved ansettelse
- tilgang til Lifekeys, digital tjeneste for ivaretakelse av egen mental helse og livskvalitet
- lønn etter Statens lønnsregulativ l.pl 17.515, kode 1017, kr 575.400 bto pr år med lønnsutvikling etter ansiennitet i stillingen. Fra lønnen trekkes lovfestet innskudd til Statens pensjonskasse.
- medlemskap i Statens pensjonskasse sikrer gode pensjons- og forsikringsordninger
- mer om ansattgoder og fordeler på uis.no
Mangfold
Mangfold er en ressurs i arbeids- og læringsmiljøet ved UiS. Når vi har ulike bakgrunner og erfaringer, kan vi se utfordringer fra flere vinkler og finne bedre løsninger. På UiS er vi opptatt av å vise respekt for hverandres ulikheter, og legger til rette for ansatte med nedsatt funksjonsevne. Vi tar hensyn til dine behov og din situasjon i ulike livsfaser.
Synes du denne stillingen er interessant, oppfordrer vi deg til å søke, uavhengig av kjønn, funksjonsevne, kulturell bakgrunn eller om du i en periode har vært utenfor arbeidslivet.
Er det kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, innkaller vi minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. Kjenner du deg igjen i en av disse kategoriene, kan du krysse av i jobbsøkerportalen vår. Les mer om kravene for å bli vurdert som søker i disse gruppene her.
Universitetet vil rekruttere flere menn til stillinger som stipendiat innenfor fagområdet. Dersom flere søkere anses å ha likeverdige kvalifikasjoner, vil en mann bli prioritert foran en kvinne.
Søknaden
Søk stillingen elektronisk via «Søk stillingen» på denne siden. Her registreres minimum søknadsbrev, relevant utdanning og arbeidserfaring samt språkferdigheter. I søknadsbrevet må du få frem dine forskningsinteresser og motivasjon for stillingen.
Følgende lastes opp som vedlegg til søknaden:
- prosjektskisse, mal tilgjengelig på våre nettsider
- CV med fullstendig oversikt over utdanning og erfaring
- vitnemål og attester samt dokumentasjon på annen aktivitet som vurderes relevant
- Diploma Supplement eller lignende og konverteringsskala dersom dette er påkrevd
- dokumentasjon på kompetanse i engelsk språk dersom dette er påkrevd
- ev. publikasjoner eller annet relevant forskningsarbeid
Søknaden vil bli vurdert ut fra informasjonen som foreligger i Jobbnorge ved søknadsfristen. Sørg derfor for at søknaden tydelig viser hvordan dine ferdigheter og erfaringer oppfyller kriteriene som er beskrevet over og at du har lagt ved nødvendig dokumentasjon.
Dokumentasjonen må foreligge på et skandinavisk språk eller engelsk. Dersom vedleggene overskrider 100 MB til sammen, må de komprimeres før opplasting.
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søker kan bli offentliggjort selv om søker har anmodet om ikke å bli oppført på offentlig søkerliste, jf. offentlighetsloven § 25. Dersom din anmodning ikke blir tatt til følge vil du bli varslet om dette.
UiS vurderer bare søknader og vedlegg registrert i Jobbnorge.
Generell informasjon
Ansettelsen blir gjennomført etter prinsippene i statsansatteloven, og lovverk som regulerer eksport av kunnskap, teknologi og tjenester. Dersom søknaden din vurderes å være i strid med kriteriene i sistnevnte lovverk vil du få denne avslutt uten videre vurdering.
Ansettelse som stipendiat er regulert i universitets- og høgskoleforskriften kapittel IV. Opptak til doktorgrads-utdanningen er regulert i forskrift for graden ph.d. ved UiS.
Din kompetanse for stillingen, ut fra dokumentasjon registrert i Jobbnorge, vil bli vurdert av en intern komite. På bakgrunn av komiteens uttalelse vil aktuelle søkere bli invitert til intervju. Det vil også bli innhentet referanser for aktuelle kandidater. Mer om ansettelsesprosessen på våre nettsider.
Studiet gjennomføres i hovedsak ved Universitetet i Stavanger. Det er en forutsetning at du bosetter deg slik at du kan være til stede ved, og tilgjengelig for, fagmiljøet på arbeidsplassen i ordinær arbeidstid.
Stillingen er kunngjort på både norsk og engelsk. Ved meningsforskjell mellom tekstene skal den norske teksten legges til grunn.
Kontaktpersoner for stillingen
Raymond Bjuland
Professor, hovedveileder / Professor, main supervisor
+47 51833494
Om bedriften
Universitetet i Stavanger vil være en drivkraft i innovasjon og omstilling av samfunnet. Grønn omstilling står sentralt i vår virksomhet, med bærekraft på vei inn i alle studieprogrammer. Våre satsingsområder er energi, helse og velferd og læring for livet.
Her kommer du til en arbeidsplass preget av fremragende forskere, yrende studentliv og høy trivsel blant våre 2.000 ansatte. Vi er et åpent universitet, raust og inkluderende, med levende møteplasser for kritisk refleksjon, kunnskapsdeling og konstruktiv debatt. Ett av våre fremste kjennetegn er utstrakt samarbeid med arbeidslivet, både i forskning og utdanning. UiS satser på innovative og fleksible læringsmetoder for våre 12.000 studenter. Vi er med på å fornye europeisk høyere utdanning gjennom ECIU University, et flaggskip-initiativ i EU. Dette gir unike muligheter for læring, utveksling og utvikling for våre studenter og ansatte.
Universitetet ligger i Norges tredje største byregion med 340.000 innbyggere. Regionen er internasjonal og har et dynamisk arbeidsliv, spennende kulturliv og rik tilgang på naturopplevelser. Som ansatt får du tilgang til billigere kollektivtransport, trening i arbeidstiden, mulighet for fleksibel arbeidstid og boliglån i Statens pensjonskasse.
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora er regionens viktigste institusjon for utdanning av lærere til barnehage, grunnskole, videregående skole, høyskole og universitet. Fakultetet tilbyr også grunnutdanning innenfor idrett, språk, religion, historie, samt åtte masterprogrammer og en doktorgradsutdanning.
Fakultetet har tre nasjonale sentre: Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning (Lesesenteret), Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret) og Kunnskapssenter for utdanning (KSU), samt forskningssentrene Filiorum - Senter for barnehageforskning og Greenhouse – Centre for environmental humanities. I tillegg er fakultetet en av fem universitetspartnere i Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims). Fakultetet samarbeider med Utdanningsdirektoratet, kommuner og fylke om etter- og videreutdanning. Fakultetet har om lag ¼ av universitetets studentpopulasjon, med 3.300 studenter, og 418 ansatte fordelt på fakultetsadministrasjonen, Institutt for barnehagelærerutdanning, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, Institutt for kultur- og språkvitenskap, Lesesenteret, Læringsmiljøsenteret og Kunnskapssenter for utdanning.
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk har ansvar for grunnskolelærerutdanning for 1 – 7. trinn og 5 – 10. trinn, master i spesialpedagogikk, master i idrettsvitenskap, bachelor i idrettsvitenskap, samt årsstudium i kunst og håndverk, drama, idrett, friluftsliv og læring og psykologi. Fra høsten 2026 skal vi også tilby årsstudium i spesialpedagogikk. I tillegg har instituttet ansvar for videreutdanninger i kunst og håndverk, mat og helse, veiledning for praksislærere og veiledning av nyutdannede lærere og en rekke varierte enkeltemner. Instituttet har et aktivt forskningsmiljø og mange av våre ansatte er også involvert i kollektiv kompetanseutvikling i nært samarbeid med skoler og skoleeiere. Vi har også et nært samarbeid med over seksti skoler i regionen som gir veiledet praksis til grunnskolelærerstudentene. Det er i dag ca. 90 ansatte, ca. 14 stipendiater og nærmere 1000 studenter tilknyttet instituttet.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
ee4d80a9-3c81-4e36-8599-2af4bbca14b6
- Sist endret
12. desember 2025
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10273359
Lignende annonser
Arbeidsgiver
Universitetet i Stavanger
Sted
Stavanger
Arbeidsgiver
Universitetet i Stavanger
Sted
Stavanger
Arbeidsgiver
Universitetet i Stavanger
Sted
Stavanger