Fagansvarlig regnskap
Statens pensjonskasse
Verkstedveien 1, 0277 Oslo, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Fagansvarlig regnskap
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest mandag 8. september
Statens pensjonskasse (SPK) forvalter tjenestepensjon, personskadeordninger og boliglån for blant annet statsansatte og ansatte i skolesektoren. Gjennom dette arbeidet gir vi økonomisk trygghet og forutsigbarhet til over 1,2 millioner medlemmer og deres nærmeste. Vil du være med og gjøre en forskjell i hverdagen til mange, samtidig som du blir en del av et sterkt fagmiljø?
Som fagansvarlig for regnskap hos oss får du spennende faglige utfordringer i en virksomhet med komplekse og omfattende økonomiske prosesser. Du vil få ansvar for å utarbeide og videreutvikle våre regnskaper i tråd med gjeldende retningslinjer, og bli en sentral ressurs i arbeidet med å sikre kvalitet og effektivitet i regnskapsføringen. SPK fører regnskap både etter statlige regnskapsstandarder og etter kontantprinsippet.
Enhet for lønn og regnskap er en del av avdeling for virksomhetsstyring, og består av et tverrfaglig team med syv dedikerte medarbeidere. Vi har ansvaret for å utarbeide og rapportere regnskap i henhold til gjeldende regelverk, og spiller en nøkkelrolle i å sikre etterlevelse, høy kvalitet og kontinuerlig forbedring i regnskapsprosessene.
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid.
Ansvarsområder for stillingen
- Fagansvar for regnskapet i virksomheten – herunder kvalitetssikring, rutineutvikling og internkontroll
- Ansvar for perioderegnskap og årsoppgjør
- Veilede og støtte regnskapsmedarbeidere i det daglige arbeidet
- Kontaktpunkt mot DFØ, revisjon og ledelse i regnskapsspørsmål
- Utvikling og dokumentasjon av regnskapsrutiner
- Kontakt og oppfølgning av Riksrevisjonen
Kvalifikasjoner
- Høyere utdanning innen regnskap, økonomi, revisjon (minimum bachelor)
- Minimum 3–5 års relevant erfaring fra regnskapsarbeid
- Erfaring fra arbeid i offentlig sektor, særlig med statlig økonomi- og regnskapsførsel
- God kjennskap til økonomiregelverket i staten
- Erfaring med regnskapssystemer, fordel med erfaring fra Unit4 ERP
- God digital kompetanse – særlig i Excel og gjerne erfaring med automatisering/forbedring av økonomiprosesser
Personlige egenskaper
- Strukturert og nøyaktig med høy grad av integritet
- Evne til å jobbe selvstendig og ta faglig ansvar
- Gode samarbeidsevner – trives med å veilede og jobbe i team
- Initiativrik og opptatt av forbedringsarbeid
- Gode muntlige og skriftlige formidlingsevner på norsk
Vi tilbyr
- Sterkt faglig og sosialt miljø med store utviklingsmuligheter
- Et godt faglig og sosialt miljø med kollegaer som gjerne deler kunnskap og erfaring
- En trygg og forutsigbar arbeidsplass med lite byråkrati
- Mulighet til å løse vårt samfunnsoppdrag der vi sørger for forutsigbarhet, trygghet og sikkerhet for våre medlemmer
- En av Norges beste pensjonsordninger, gode forsikringsordninger og mulighet for gunstig boliglån.
- Gode og fleksible løsninger for hjemmekontor (hybrid)
- Sentral plassering i moderne lokaler på Skøyen med kort vei til buss, trikk og tog
- Kontorløsning med universell utforming og heis i bygget
- Eget idrettslag, tilbud om gruppetrening og rabatt på treningssenter.
- Sommertid
Som ansatt hos oss vil du bli medlem i Statens pensjonskasse, som gir deg mange goder i tillegg til livsvarig alderspensjon og AFP. Du kan ha rett til økonomisk støtte hvis du blir syk eller ufør, familien din kan ha rett til økonomisk støtte når du dør, du blir forsikret mot yrkesskade eller yrkessykdom, og du får gode betingelser på boliglån. Du kan lese mer om ansattgodene dine på spk.no/medlemskap-i-spk.
Generell informasjon
Vi gjennomfører bakgrunnssjekk i utvalgte rekrutteringer. Bakgrunnssjekken gjennomføres av Semac AS, og blir utført etter samtykke fra deg som søker. Aktuelle søkere vil motta nærmere informasjon om dette.
Vi ber om at du legger ved alle relevante attester og vitnemål når du søker.
I henhold til offentlighetsloven gjør vi oppmerksom på at om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli oppført på søkerlisten. Vedkommende vil i tilfelle bli varslet om dette på forhånd.
Kontaktinformasjon
Sarah Chapsang Wibe, Enhetsleder, 976 83 952Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Statens pensjonskasseReferansenr.: 5000419875
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 08.09.2025
Kontaktperson for stillingen
Sarah Chapsang Wibe
Enhetsleder
976 83 952
Om bedriften
I Statens pensjonskasse er vi sammen om et viktig samfunnsoppdrag - å sikre økonomisk trygghet og forutsigbarhet for medlemmene våre og deres nærmeste. Over én million nordmenn har tjenestepensjon hos oss, mange har også lån og forsikring.
Vi er ca. 470 medarbeidere som jobber sammen hver dag med løsninger og produkter som har stor betydning for enkeltmennesker, så vel som for samfunnet. Vi har sterke fagmiljøer med bred kompetanse og mangfold, både faglig og menneskelig. Vi er store nok til at du får utfordringer, og små nok til at du kan påvirke. Hos oss får du tillit og kollegaer som vil at du lykkes. Arbeidshverdagen er fleksibel slik at du har god balanse mellom jobb og fritid. Vi bryr oss om oppdraget, om hverandre og om brukerne våre.
Vi er til å stole på – som pensjonsleverandør og som arbeidsgiver.
Du kan lese mer om hvordan det er å jobbe hos oss på spk.no/jobb.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
ec050058-4e2e-4677-80d1-1c0b03290d13
- Hentet fra
talentech
- Referanse
ff01c80682f5406a82eda6b418bd5a8c