Boveileder/ bosettingsmedarbeider flyktninger
Harstad kommune Integrering
Asbjørn Selsbanes gate 9 , 9405 Harstad, Hjemmekontor ikke mulig
Om jobben
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 15. juni
Er du vår nye medarbeider?
Flyktning- og integreringsarbeidet i Harstad kommune er i stadig utvikling og enheten jobber kontinuerlig for å tilpasse tjenestene til våre innbyggeres behov. I 2021 ble enhet for integrering opprettet, som nå er organisert under oppvekst, kultur og integrering. Enheten har bl.a hovedansvar for etablering og oppfølging av flyktninger som bosettes i kommunen etter avtale med Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, koordinering av kommunens Introduksjonsordning og kvalifisering av deltakere mot utdanning/ arbeidsliv, helsetjenester for flyktninger, og norskopplæring, samfunnskunnskap og grunnskoleopplæring for voksne innvandrere.
Harstad har som mål å bosette 130 flyktninger i 2025 og søker en motivert og engasjert kollega som kan bidra med sin kompetanse og erfaring, samt sikre god kvalitet på det boligfaglige tjenestetilbudet for flyktninger i kommunen.
Har du engasjement for arbeid med bosetting og oppfølging av flyktninger, og ønsker å være med på bosettings- og integreringsarbeidet? I så fall vil vi gjerne høre fra deg! Vi søker etter en ny medarbeider i 100 % fast stilling som boveileder med hovedansvar for bosetting, boveiledning og oppfølging av nyankomne flyktninger i kommunen.Tiltredelse snarest, og etter avtale.
Dine viktigste arbeidsoppgaver:
- Klargjøre, forberede og utstyre boliger for flyktninger som skal bosettes i kommunen
- Bosetting og tett praktisk oppfølging av nyankomne flyktninger i ankomstfasen og ellers ved behov
- Utvikle rutiner og gjennomføre systematisk boveiledning, og praktisk følge opp den enkeltes boforhold ut ifra den enkeltes forutsetninger og behov
- Gjennomføre boligrelatert gruppeundervisning/ kurs for nyankomne flyktninger
- Samhandling og samarbeid med interne og eksterne samarbeidspartnere rundt enkeltpersoner/ saker, herunder tett samarbeid med Harstad boligkontor
- Dialog med huseiere/ boligfremskaffelse
Kvalifikasjonskrav:
- Relevant utdanning, gjerne innen sosial/velferd/ helse/ samfunnsfag. Bakgrunn fra praktisk rettet utdanning kan være relevant. Dersom du har utdanning fra utlandet, må denne godkjennes av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse
- Praktisk kunnskap/erfaring fra arbeid med bosetting av flyktninger og boveiledning
- Erfaring fra veiledningsarbeid/boligsosialt arbeid, inkludert saksbehandling og journalføring
- Førerkort klasse B
- Flerspråklig kompetanse er en fordel, men ikke et krav
Personlige egenskaper:
- Gode samarbeidsevner og samtidig evne til å jobbe selvstendig
- Må være praktisk anlagt og trives med praktisk rettede arbeidsoppgaver
- Evne til å arbeide strukturert og systematisk i en hektisk arbeidshverdag
- Gode kommunikasjonsevner muntlig og skriftlig
- Evne til å skape gode relasjoner både ovenfor andre kollegaer og eksterne samarbeidspartnere
- Flerkulturell forståelse og evne til konfliktløsning
- Løsningsorientert, effektiv og utadvendt
- Tariffestede lønns, pensjons- og forsikringsordninger
- Garanti om barnehageplass innen en måned for de som flytter til Harstad etter at søknadsfrist for hovedopptak er gått ut, og de som har lovfestet rett til barnehageplass
- Harstad kommune satser hardt på startlån da vi ønsker at flest mulig får mulighet til å eie egen bolig i kommunen. Dersom man ikke får lån i privat bank, kan man være aktuell for startlån. Se lenker for mer informasjon: https://www.husbanken.no/person/startlaan/ eller https://www.harstad.kommune.no/startlaan.469087.no.html
Annen informasjon:
- For tilsetting i helse- og omsorgssektoren, lærerstillinger eller stillinger som omhandler barneomsorg, skal "Forhåndsundersøkelser tuberkulose og MRSA - spørreskjema for arbeidstakere" leveres.
- Harstad kommune er underlagt sikkerhetsloven. Dette betyr at enkelte stillinger vil kunne kreve sikkerhetsklarering.
Etter søknadsfristens utløp, vil det bli satt opp en offentlig søkerliste inneholdende navn, alder, stilling eller yrkestittel og bosteds- eller arbeidskommune for hver søker. Det kan gjøres unntak fra innsyn for opplysninger om en søker dersom vedkommende selv ber om det. Opplysninger om en søker kan bli offentlige selv om søkeren har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge vil søkeren bli varslet om dette.
Link til søknadsskjema: Søk her
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Sektor
Offentlig