Miljøveileder i skolen
Levanger kommune, Frol barneskole
Skolevegen 29-31, 7600 Levanger, Hjemmekontor ikke mulig
Om jobben
Stillingstittel
Miljøveileder
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 7. september
Vi søker en miljøveileder i fast stilling på Frol barneskole som vil bidra til et trygt og inkluderende skolemiljø gjennom både direkte arbeid med elever og mer systemrettet innsats. Stillingen som miljøveileder er for tiden knyttet til skoledelen, og kombinerer tett relasjonsarbeid med enkeltelever – særlig de som har behov for ekstra støtte sosialt, emosjonelt eller faglig – med et bredere forebyggende ansvar i skolens læringsmiljø.
Du vil være en trygg voksenperson som følger opp elever i hverdagen, gjennomfører samtaler, og deltar i tilrettelegging og oppfølging av individuelle behov. Samtidig skal du bidra inn i skolens utviklingsarbeid, være en faglig ressurs for kollegaer, og samarbeide tett med foresatte og eksterne instanser som PPT, barnevern og helsetjenester.
Arbeidet innebærer også ansvar for dokumentasjon, planarbeid og evaluering av tiltak, både på individ-, gruppe- og systemnivå.
Arbeidsoppgaver
Frol barneskole er en stor barneskole med ca. 500 elever. Vår visjon uttales gjennom ordene: FELLESSKAP – RESPEKT – OMSORG og LÆRING
Frol barneskole dekker norddelen av Levanger kommune, og ligger sentrumsnært med gangavstand til skog og sjø. Skolen har også samarbeid med en nærliggende besøksgård.
Skolen er organisert med en egen avdeling for elever med store hjelpebehov – TOA - Tilpasset opplæringsavdeling. Avdelingen har 12 elever fra 1. til 7. trinn fra hele kommunen.
Frol barneskole er også mottaksskole for Levanger kommune. Per nå har velkomstklassene 12 elever fra ulike land.
Skolens SFO gir tilbud til cirka 190 barn før/etter skoletid.
Skolen har flotte uteområder med stort område for fotball og friidrett. I tillegg har vi en liten skog med en bekk på vårt uteområde. Området innbyr til variert leik i alle årstider.
Arbeidsoppgaver
Direkte arbeid med elever:
- Etablere og opprettholde trygge relasjoner med elever, spesielt de med behov for ekstra støtte i skolehverdagen.
- Følge opp enkeltelever med reguleringsvansker, sosiale eller emosjonelle utfordringer, og bidra til å styrke deres skolefaglige og sosiale mestring.
- Gjennomføre samtaler med elever, individuelt og i grupper, med fokus på trivsel, selvfølelse, grensesetting og konflikthåndtering.
- Bistå i tilrettelegging og oppfølging for elever som har vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring eller individuell oppfølging etter §11 og §12 i opplæringsloven.
- Være en trygg voksen til stede i friminutt og i andre uformelle arenaer i skolehverdagen.
Forebyggende og systemrettet arbeid:
- Delta i utvikling av skolens arbeid med psykososialt læringsmiljø.
- Bidra til tidlig identifisering av elever i risiko og utarbeide forebyggende tiltak i samarbeid med skolens ansatte og foresatte.
- Være en faglig støtte og veileder for skolens ansatte i spørsmål knyttet til klassemiljø, relasjonsbygging og elevatferd.
- Samarbeide med eksterne instanser som PPT, barnevern, helsestasjon og familiesenter ved behov.
- Initiere og bidra i utviklingsprosesser og tiltak som styrker elevenes psykiske helse og skolemiljø, for eksempel gjennom arbeid med sosial kompetanse, inkludering og mobbeforebygging.
Dokumentasjon og planarbeid:
- Dokumentere arbeid med elever i tråd med skolens arkiveringsrutiner og personvernlovgivning.
- Delta i utarbeidelse og oppfølging av individuelle planer, tiltaksplaner og ansvarsgruppemøter.
- Bidra til evaluering og justering av tiltak på individ-, gruppe- og systemnivå.
Kvalifikasjoner
Formelle kvalifikasjoner:Relevant høgskole-/universitetsutdanning, for eksempel barnevernspedagog, sosionom eller vernepleier. Annen relevant høyere utdanning kan også være aktuelt. Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt.
Videreutdanning eller erfaring innen psykisk helse, spesialpedagogikk, atferdsvansker, traumebevisst omsorg eller lignende.
Erfaring med samtalemetodikk, konfliktløsning og veiledning.
Kompetanse i bruk av digitale verktøy til dokumentasjon og samarbeid.
Erfaring fra arbeid med barn og unge, gjerne fra skole, barnevern eller helsetjeneste. God skriftlig og muntlig fremstillingsevne.
Personlige egenskaper
Relasjonskompetanse – evne til å bygge tillitsfulle, varme og stabile relasjoner til elever, foresatte og kollegaer.Trygg og tydelig voksenrolle – fremstå som forutsigbar, rolig og tilstedeværende, også i utfordrende situasjoner.
Empati og respekt – møte alle elever med forståelse, likeverd og anerkjennelse.
Tålmodighet og utholdenhet – evne til å stå i langsiktig arbeid og støtte elever over tid, selv når progresjonen går sakte.
God kommunikasjonsevne – både i samtaler med elever, samarbeid med lærere og i dialog med foresatte og eksterne tjenester.
Løsningsorientert og fleksibel – se muligheter, tilpasse tiltak og finne praktiske løsninger i varierte situasjoner.
Evne til å håndtere konflikter og reguleringsvansker – være rolig, strukturert og støttende når elever strever.
Vi tilbyr
Et meningsfullt arbeid der du får bidra til barns og unges trivsel, mestring og utvikling.
Et inkluderende og engasjert arbeidsmiljø med dyktige kollegaer og tverrfaglig samarbeid.
Varierte og utfordrende arbeidsoppgaver med stor grad av selvstendig ansvar.
Mulighet til faglig utvikling gjennom deltakelse i utviklingsarbeid.
En arbeidsplass som legger vekt på samarbeid, trygghet og trivsel for både elever og ansatte.
Arbeidstakere ansettes i kommunen på de vilkår som følger av lovbestemmelser, reglement og gjeldende tariffavtaler. De første 6 måneder er prøvetid.
Det må påregnes bruk av privat telefon for sikkerhetsløsninger, dette medfører ikke kostnader for den ansatte.
Svært gode pensjonsordninger, det trekkes 2 % av lønn til pensjonsordning.
Søkere som vil påberope seg fortrinnsrett må angi dette i søknaden.
For stillinger med krav om politiattest er det et vilkår for å tiltre stillingen at tilfredsstillende politiattest framlegges.
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkerne kan offentliggjøres selv om søker har bedt om å få sitt navn unntatt fra offentlig søkerliste. Søkere som ikke får sin anmodning om å bli unntatt offentlighet tatt til følge, får varsel om dette.
Kontaktinformasjon
Torhild Buran, Rektor, 41206885, torhild.buran@levkom.noTorbjørn Morset Størseth, Enhetsleder grunnskole, 99011949, torbjorn.morset.storseth@levanger.kommune.no
Arbeidssted
Skolevegen 29-317600 LEVANGER
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Levanger kommuneReferansenr.: 5005416999
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 07.09.2025
Kontaktpersoner for stillingen
Om bedriften
Levanger er vekstkommunen midt i Trøndelag! Levanger har det meste; nærhet til fjell og fjord, en fredet og idyllisk trehusby, kort veg til Trondheim og til internasjonal flyplass. Levanger er en av landets største landbrukskommuner og har et mangfoldig næringsliv, samt en sterk offentlig sektor. Sykehuset Levanger, Nord universitet og NTNU HUNT forskningssenter er viktig både for kommunen, regionen og Trøndelag fylke. Sammen med våre 20.768 innbyggere (pr. 1.kvartal 2025) arbeider vi stadig med å utvikle bærekraftige lokalsamfunn og god folkehelse, samt skole-, barnehage- og omsorgstjenester med høy kvalitet.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
ea805745-edb0-45b4-a257-a4762ef35677
- Hentet fra
talentech
- Referanse
8fab796afd9c4348921ba160f82ee742