Prosjektleder
Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi)
Tollbugata 20, 0152 Oslo, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
(2025/15) Prosjektleder
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidstid
Dagtid, ukedager
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest mandag 9. juni
Er du prosjektlederen som kan gjøre IMDi rustet til å takle en økende endringstakt?
Vi i Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) er i full gang med å modernisere tjenestene våre – og vi trenger deg som kan være en faglig drivkraft i arbeidet.
Vi ser etter en prosjektleder som både kan tenke strategisk og være tett på utviklingen. Rollen passer for deg som er vant til komplekse miljøer, og som trives med å være med på en endringsreise slik at IMDi er forberedt til økende endringstakt.
Du forstår at kompleksitet må håndteres, ikke forenkles, at brukerbehov og samfunnsoppdrag er drivende for hvilke digitale produkter vi utvikler, og at de digitale produktene må passe inn i en større helhet. Du trives med å skape et samspill i teamet slik at alle lykkes, enten de er kollegaer eller konsulenter.
Slik jobber IMDi med digitalisering
Hos oss får du jobbe i krysningspunktet mellom samfunnsoppdrag, utvikling og arkitektur sammen med kollegaer som både har høy kompetanse og lav terskel for å dele den.
Digitalisering i IMDi er organisert etter en smidig styringsmodell, med produkt- og tjenesteområder, tverrfaglige team og DevOps-metodikk. Vår tjenesteportefølje består hovedsakelig av egenutviklede løsninger.
Ansatte i Digitaliseringsavdelingen har kjernekompetanse innen produktledelse, utvikling, arkitektur og testing. Vi leier inn spesialister hos konsulenthusene ved behov. Ressursene settes sammen i tverrfaglige team og i en eller flere digitale tjenester med kontinuerlige leveranser.
Hos oss kommer du til å jobbe sammen med dyktige, rause og engasjerte kolleger. Vi er en positiv gjeng som er opptatt av innovasjon og kontinuerlig forbedring, med tillittsbasert ledelse som legger til rette for prøving og feiling.
Arbeidsoppgaver
Hverdagen som prosjektleder hos oss
Du leder et tverrfaglig produktteam, der du jobber tett med tjenestedesignere, UX-designer, utviklere, arkitekter, og IMDis fagmiljø for å omsette bruker- og forretningsbehov til gode digitale løsninger til våre brukere. Du vil også delta i samarbeid med andre offentlige etater som f.eks. UDI, DigDir, HK-Dir.
Mye av din hverdag går til å lede prosessen med å prioritere og følge opp relevante team, og ha en tett dialog med den som eier produktområdet (områdeeier) slik at vi prioriterer leveranser som gir størst effekt. Du vil også, ved behov, lede brukerinnsikt og konseptutredninger; samt bidra til satsingsforslagprosess mot departement.
Oppgaver utvikler seg kontinuerlig, men dette blir noen av dine hovedoppgaver
- Lede arbeidet med brukerinnsikt og bidra aktivt til satsingsforslag.
- Lede og motivere smidige produktteam.
- Styre digitale tjenester med kontinuerlige leveranser, inkl. rapportering, risikohåndtering, økonomi- og kontraktshåndtering. Ha en tett dialog med områdeeier.
- Samarbeide tett med agile PMO, tjenesteeieren og tverrfaglig team inkl. fagressurser og leverandører.
- Bidra aktivt til en løpende og god dialog rundt utfordringer knyttet til for eksempel ressurstilgang, interessenter, håndtering av usikkerheter og kvalitetsutfordringer, samt oppståtte avvik i fremdrift, kostnader, omfang, etc.
- Planlegge, og på sikt, lede anskaffelsesprosesser.
Kvalifikasjoner
Må-krav:
- Universitets- eller høyskoleutdanning, fortrinnsvis bachelorgrad.
- Lengre, relevant erfaring kan kompensere for deler av utdanningskravet.
- Alle søkere må legge ved dokumentasjon på utdanning fra vitnemålsportalen: https://www.vitnemalsportalen.no/.
- Erfaring fra ledelse av digitale utviklingsprosjekter og/eller erfaring fra ledelse av produktteam (som for eksempel i roller som prosjektleder, teamlead, produktleder eller Scrum master).
- Erfaring med endringsledelse.
- God norsk fremstillingsevne muntlig og skriftlig.
Fordelskrav:
- Erfaring med brukerinnsikt, tjenestedesign og satsningsforslag.
- En eller flere sertifiseringer innen prosjektledelse og smidige rammeverk (som for eksempel PSM, PMP, CSM, ITPP, Prince2 Agile, SAFe eller ISTQB agile).
- Erfaring med tjenestedesign metoder (som for eksempel Lean Startup, Design Thinking, Double Diamond).
- Kjennskap til Smidig og DevOps metoder med kontinuerlige leveranser.
- Erfaring med offentlig anskaffelser og erfaring innenfor SSA-avtaler.
- Erfaring med eller kjennskap til offentlig forvaltning.
Personlige egenskaper
For å lykkes og trives i rollen, må du:- Være en trygg leder og motivator for tverrfaglige team.
- Ha evne til å stå i en langsiktig endringsreise.
- Ha gode kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter med mennesker med ulike faglige bakgrunner.
- Være selvstendig, initiativsterk, strukturert og løsningsorientert.
- Bidra til et godt arbeidsmiljø og deling av kunnskap.
- Tar initiativ til forbedringer og bidrar til utvikling.
Vi tilbyr
- Mulighet til å jobbe med løsninger som har stor samfunnsverdi
- Et sterkt og inkluderende fagmiljø hvor vi eier kjernekompetanse og leier inn spesialister -> du får kontinuerlig tilførsel av fersk kompetanse
- Smidig arbeidsmodell og tverrfaglige produktteam
- God fleksibilitet og en arbeidshverdag tilpasset livssituasjon – mulighet for hjemmekontor
- Lokaler sentralt i Oslo, med kantine, treningsrom, fagbibliotek og innendørs sykkelparkering
- Lønn som Prosjektleder, stillingskode 1113 (Prosjektleder). Lønn i henhold til statens regulativ fra kr 652 900 til 894 900. Lønn fastsettes etter en helhetsvurdering av kvalifikasjoner. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
- Du vil, som ansatt i staten, bli medlem i Statens pensjonskasse, som gir deg mange goder i tillegg til livsvarig alderspensjon og AFP. Du kan ha rett til økonomisk støtte hvis du blir syk eller ufør, familien din kan ha rett til økonomisk støtte når du dør, du blir forsikret mot yrkesskade eller yrkessykdom, og du får gode betingelser på boliglån. Les mer om ansattegodene dine på www.spk.no/medlemskap.
- IMDi fokuserer på kontinuerlig kompetanseutvikling for den enkelte og vil stimulere til at alle våre ansatte tilegner seg ny og nyttig kunnskap. Derfor har vi gode ordninger for opplæring i forskjellige kurs og sertifiseringsprogram for å opprettholde faglig dyktighet og profesjonalitet på lang sikt.
- Godt faglig og flerkulturelt arbeidsmiljø.
- En mangfoldig arbeidsplass, både i bakgrunn, erfaringer og livsfaser.
Kontaktinformasjon
Christine Stautland, Avdelingsleder, +47 480 57 200, crs@imdi.noArbeidssted
Tollbugata 200152 Oslo
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi)Referansenr.: 4972623721
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 09.06.2025
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) er et direktorat underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID). IMDi er et gjennomføringsorgan for integreringspolitikken, og skal som forvaltningsorgan og kompetansesenter styrke kommunenes, sektormyndighetenes og andre samarbeidspartneres kunnskap og kompetanse om integrering og mangfold, slik at kommuners og sektorers samfunnsoppdrag kan utføres best mulig. Direktoratets hovedarbeidsområder er bosetting av nyankomne med flyktningbakgrunn og oppfølging av integreringsloven, bidra til økt sysselsetting blant personer med innvandrerbakgrunn, dialog med minoritetsbefolkningen, tilrettelegging av offentlige tjenester, forebygging av tvangsekteskap, utvikling og formidling av kunnskap. IMDi er nasjonal fagmyndighet for tolking i offentlig sektor.
Direktoratet ble opprettet 1. januar 2006 og har ca. 275 ansatte fordelt på kontorer i Narvik og Oslo. Ca. 35 prosent av IMDis ansatte har innvandrerbakgrunn. Direktoratet har i 2024 ca. 398 mill. kr. i driftsbudsjett og forvalter ca. 28,2 mrd. kr. i tilskuddsmidler. Arbeidsspråket i direktoratet er norsk.
IMDi ønsker å gjenspeile mangfoldet i samfunnet, og det er et personalpolitisk mål å rekruttere personer med innvandrerbakgrunn. IMDi oppfordrer kvalifiserte kandidater med ulik utdanning, arbeids- og livserfaring til å søke jobb hos oss uten hensyn til etnisitet, religion, kjønn, alder, seksuell orientering og funksjonsevne.
I samsvar med Offentleglova kan en søker offentliggjøres på søkerliste selv om han/hun har bedt om at søknaden behandles konfidensielt. Vedkommende vil i så fall bli varslet før offentliggjøring.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
2952612
- Hentet fra
talentech
- Referanse
b850174dfe3440dc87ec7f75ebdf8d66