Kommunikasjonsrådgiver
Fauske kommune
Torggata 21, 8201 Fauske
Om jobben
- Stillingstittel
- Kommunikasjonsrådgiver
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidstid
- Dagtid
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 1
Søk på jobben
Søk senest søndag 18. januar
Vil du være med å styrke innbyggerdialogen, fellesskapet og omdømmet til Fauske kommune? Vi søker etter kommunikasjonsrådgiver som skal styrke helhetlig og tillitsbyggende kommunikasjon i Fauske kommune – både til innbyggere, media og ansatte. Rollen kombinerer strategisk utvikling med operativ gjennomføring. Du setter retning, gir råd, og produserer innhold som gjør kommunen synlig og bidrar til godt omdømme.
Som kommunens kommunikasjonsrådgiver har du en sentral rolle overfor både strategisk ledelse, ordfører og tjenestene. Stillingen er for tiden direkte underlagt kommunedirektør og samarbeider tett med kommunedirektørens ledergruppe og ordfører.
Arbeidsoppgaver
Vil du bruke din erfaring til å forme hvordan en hel kommune kommuniserer? Vi søker en kommunikasjonsrådgiver som kombinerer strategisk blikk med praktisk gjennomføring – og som trives med å være tett på ledelsen, media og innbyggerne.
Du vil være viktig for strategisk kommunikasjon og rådgivning. Det betyr at du kan utarbeide, videreutvikle og følge opp kommunens kommunikasjonsstrategi, kanalstrategi og retningslinjer. Du vil også være rådgiver for kommunedirektør, ledergruppe og ordfører i hverdagen, ved endringsprosesser og i prosjekter. På den måten bidrar du til omdømmebygging og klar posisjonering av Fauske kommune. For å treffe med budskapet er klarspråk, universell utforming og innbyggerdialog på tvers av kanaler og arenaer sentralt.
Vi har ofte behov for å håndtere media og pressen. Du vil derfor være førstelinje for pressehenvendelser, men også proaktiv mediekontakt for innsalg av nyhetssaker. Sammen utarbeider vi pressemeldinger, talepunkter og medieplaner. Noen ganger ønsker vi at du kan bidra med medietrening av ledere. For å holde oppe kvaliteten på kommunikasjonsområder er det bra om du overvåker mediebildet og gir løpende rådgivning ved krevende budskap.
Digital kommunikasjon og innholdsproduksjon er noe vi har sett betydningen av de siste årene. Vi trenger at du kan ta helhetsansvar for publisering på kommunens nettsider og sosiale medier. Vi vil gjerne høre mer om, og se hva du kan om å produsere og redigere innhold (tekst, foto, video, grafikk) rettet mot innbyggere og ansatte. For å treffe med budskapet trenger vi at du f.eks. kan planlegge en redaksjonell kalender og sikre koordinert kommunikasjon på tvers av enheter.
Du må bidra til intern kommunikasjon og til å videreutvikle og drifte interne kommunikasjonsflater. Når vi gjør organisasjonsendringer må du kunne engasjere gjennom tydelig innhold, og styrke lederkommunikasjon gjennom veiledning og felles budskap.
Ved en krise vil du være aktiv deltager i kommunens kriseledelse. I beredskapssammenheng vil du være ansvarlig for å utarbeide og vedlikeholde kommunikasjonsplaner for kriser/beredskap, inkl. varslingsrutiner og kanalvalg i samarbeid med beredskapsleder. Under hendelser har du en viktig oppgave med å koordinere og bistå ordfører med publikumsinformasjon, mediehåndtering og statusoppdateringer.
Vi er opptatt av kontinuerlig forbedring i alle våre tjenester. Det betyr at vi vil at du følger opp effekt av kommunikasjonstiltak, ved å bruke data og tilbakemeldinger fra innbyggere for å forbedre budskap og tjenester. I videreutvikling av kommunikasjonsområdet må vi hele tiden være nysgjerrige på, og overvåke trender, beste praksis og teknologi innen offentlig kommunikasjon.
Hos oss får du en nøkkelrolle i å utvikle kommunens stemme – fra strategiske planer til innhold som engasjerer innbyggere og setter dagsorden i media.
Kvalifikasjoner
Vi vet ikke hvem du er, men du har gjerne kunnskap om og stor interesse for offentlig forvaltning, samfunn, politikk og næringsutvikling. Det viktigste er at du har et engasjement for kommunikasjon, og kan kommunisere tydelig både skriftlig og muntlig. Det innebærer å forenkle til dels komplekse budskap til et klart og tydelig språk.
Utdanning- Minimum 3–5 års relevant erfaring fra kommunikasjonsarbeid, gjerne fra offentlig sektor eller komplekse organisasjoner.
- Dokumentert erfaring med strategisk rådgivning og operativ innholdsproduksjon (tekst, foto, video).
- Erfaring med mediehåndtering, krisekommunikasjon og utarbeide kommunikasjonsplaner.
- Erfaring med publiseringsløsninger (CMS), sosiale medier og enkel grafisk produksjon.
- Fordel med kjennskap til klarspråk, universell utforming av digitale flater.
- Meget gode skriftlige og muntlige ferdigheter for tydelig og målgruppetilpasset kommunikasjon.
- God forståelse for lov- og regelverk som berører kommunikasjonsarbeid (offentlighetsloven, personvern/GDPR, sikkerhet/beredskap).
- God evne til å planlegge, prioritere og levere på frister i en hverdag med mange oppgaver og samarbeidspartnere.
Personlige egenskaper
- Strategisk blikk kombinert med gjennomføringskraft og høy leveranseevne.
- Tillitsskapende, serviceinnstilt og god relasjonsbygger – både internt og eksternt.
- Selvstendig og strukturert, men trives også med samarbeid og koordinering.
- Robust i møte med medietrykk, endringer og parallelle prosesser.
- Nysgjerrig og utviklingsorientert som ønsker å løfte kommunen med moderne og tydelig kommunikasjon.
Ved vurdering av kandidater vil vi se helhetlig på formelle kvalifikasjoner, relevant arbeidserfaring og personlig egnethet. Motivasjon for stillingen og personlig egnethet vil tillegges særlig vekt i den endelige beslutningen.
Vi tilbyr
- Fast stilling og meningsfull rolle med stor påvirkning på kommunens samfunnsoppdrag.
- Varierte oppgaver i skjæringspunktet strategi–operativt, tett på ledergruppe, politikk og tjenester.
- Gode muligheter for faglig og personlig utvikling, og nettverksbygging.
- Vi sørger for en trygg og motiverende start hos oss, med grundig introduksjon til både stillingen og kommunen gjennom vår solide pre- og onboarding
- Innplassering i stillingskode som konsulent eller rådgiver vil bli vurdert ut fra faglig kompetanse, arbeidserfaring og ansvarsområdets kompleksitet, med bakgrunn i lokale lønnspolitiske retningslinjer
- Tiltredelse etter avtale
- Fauske kommune har en av Norges beste pensjonsordninger: klp- pensjon
Tilsetting skjer i henhold til enhver tids gjeldende lover, regel- og avtaleverk. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uansett alder, kjønn, funksjonshemning eller kulturell bakgrunn.
Vi gjør oppmerksom på at søkere til stilling i Fauske kommune kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli oppført på søkerlisten, jf. offentlighetsloven § 25. Dersom dette blir aktuelt vil søker bli kontaktet på forhånd.
Søkere må benytte elektronisk søknadsskjema. CV, vitnemål og attester skal vedlegges søknaden elektronisk.
Velkommen som søker!
Fauske kommune ønsker ikke tilbud fra annonsører.
Kontaktinformasjon
Tom Erik Holteng, Kommunedirektør, +47 97736144, tom.erik.holteng@fauske.kommune.noArbeidssted
Torggata 218201 FAUSKE
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Fauske kommuneReferansenr.: 5053239129
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 18.01.2026
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Fauske er den nest største kommunen i Salten, beliggende midt i Nordland. Det er en sentral beliggenhet med gode kommunikasjonsforbindelser. Du får det rolige livet på et mindre sted, kun en kort togtur unna bylivet i Bodø.
Fauske kommune har nærmere 10 000 innbyggere og et areal på rundt 1200 kvadratkilometer. Kommunen er sentral i Indre Salten med store virksomheter som NAV, SKS og Valnesfjord Helsesportssenter (VHSS). Det er også lange og sterke tradisjoner for gruvedrift og mineralutvinning. Filmen «Sulis 1907», som kom høsten 2023, var med på å belyse denne historien. I Sulitjelma er det også et gruvemusem som du kan besøke.
Marmoren i Fauske er helt unik og heter Fauske-marmor. I sentrum er det et godt synlig marmortorg. Marmoren kan du også se i store bygg som Gardermoen flyplass og FN-bygget i New York. Er du nysgjerrig på hva Fauske kommune har å tilby? Les mer på https://www.visitfauske.no
«Sammen om et fremtidsrettet Fauske – for god velferd, vekst og utvikling» er vår visjon. Vi fokuserer på fellesskapet, på god velferd og utvikling. Visjonen peker på fellesskapet mellom alle kommunens innbyggere. Den inspirerer oss til å skape et levende lokalsamfunn, sammen. Gjennom å leve, å skape og handle, og å møte framtiden i Fauske skal vi sørge for at Fauske ikke bare skal være en kommune i vekst, men vi skal vokse på en bærekraftig måte.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
e727beba-9a6b-4e0b-8ec0-80393a3ae10e
- Sist endret
18. desember 2025
- Hentet fra
talentech
- Referanse
048746f4006e44b8bebd70677d56db39
Lignende annonser
Arbeidsgiver
Familiens hus, Fauske kommune
Sted
Fauske
Tannlege
Arbeidsgiver
Nordland fylkeskommune
Sted
Fauske
Tannpleier
Arbeidsgiver
Nordland fylkeskommune
Sted
Fauske