Vil du være med å løfte brukeropplevelsen i Nav? Vi søker leder for brukerinnsikt.
Avdeling for brukeropplevelser, NAV
Fyrstikkalléen 1, 0661 Oslo, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Avdelingsdirektør brukerinnsikt
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidstid
Dagtid, ukedager
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 14. september
Nav har høye ambisjoner for brukeropplevelsen vi skal levere til innbyggerne og brukerne av tjenestene våre. Alle skal oppleve forutsigbarhet, trygghet og tillit i møte med oss.
Vi har nettopp gjennomført en større omorganisering av Arbeids- og velferdsdirektoratet. I denne sammenheng er brukeropplevelse etablert som en egen avdeling og er representert i toppledelsen. Nå skal direktøren etablere en ny ledergruppe som skal drive den strategiske utviklingen av avdelingen og av brukeropplevelse i Nav, og i den forbindelse søker vi ny avdelingsdirektør Brukerinnsikt.
Avdeling for Brukeropplevelse har det overordnede ansvaret for å skape bedre, mer helhetlig og effektiv brukeropplevelse på tvers av Navs kanaler, tjenester og produkter, både i de digitale, analoge og fysiske brukermøtene. Avdelingen skal også sikre medvirkning fra brukerne, inkludere digitalt ekskluderte og ivareta universell utforming.
Seksjon for Brukerinnsikt har ansvar for å innhente og aggregere innsikt og oversikt over dagens brukeropplevelse. Det innebærer kontinuerlig overvåkning og måling av kanalene, innhente kunnskap og innsikt fra Nav-kontorene, Nav kontaktsenter, nav.no og andre kontaktpunkter. Samtidig skjer mye av kunnskapsinnhentingen og innsiktsarbeidet andre steder i Nav og det er sentralt at seksjonen samarbeider godt ut i organisasjonen og tar ansvar for å gjøre Nav smartere og mer effektiv ved å se ulike kilder og kanaler i sammenheng. Et viktig ansvar blir også å utvikle gode metoder for å måle effekt, slik at vi kan dokumentere hvordan innsikt, endringer og tiltak faktisk påvirker brukeropplevelsen.
Stillingen som avdelingsdirektør Brukerinnsikt rapporterer til direktør Brukeropplevelse og vil inngå i en svært engasjert og faglig dyktig ledergruppe som brenner for gode brukeropplevelser.
Brukeropplevelse er et nyopprettet område i Nav og det kan komme endringer i organisering og ansvarsområder, som du vil kunne bidra aktivt inn i.
Ansvarsområder
Som avdelingsdirektør for denne seksjonen, skal du og ditt team bidra til å forme en kultur der brukerinnsikt, atferd og holdninger blir en sentral driver for beslutninger og handlinger.
Sammen med lederteamet i Brukeropplevelse, skal du skape kraft og bevegelse i og utenfor avdelingen og bidra til at Nav blir enda mer brukerorientert og innsiktsdrevet.
I tillegg til avdelingsdirektør, består seksjonen i dag av én seksjonsleder og 25 ansatte. De ansatte kommer fra ulike fagområder og det forventes at du setter retning og bidrar til at de ansatte leverer sammen, tverrfaglig og helhetlig og samspiller godt med resten av organisasjonen.
Utover dette, vil noen av ansvarsområdene dine være:
- Helhetlig ansvar for brukerinnsikt på tvers av Nav sine tjenesteområder, kanaler, kontaktpunkter og brukergrupper.
- Å samarbeide tett med ulike fagmiljøer for å bygge en helhetlig forståelse av brukerinnsikt, felles prinsipper og standardiserte metoder og verktøy på tvers av virksomheten.
- Å sette retning, forankre og formidle verdien av brukerinnsikt til interne og eksterne interessenter. Å gjøre kontinuerlige og nødvendige endringer i arbeidsmåter, organisering og kompetanse i takt med Navs behov.
- Lovtolknings- og fagansvar for delene av likestillings- og diskrimineringsloven som treffer personbrukerne, arbeidsgivere og samarbeidspartnere, samt fagansvar for universell utforming av Navs digitale tjenester, brev og bygg/fysisk utforming, tolkningsansvar for de delene av språkloven som gjelder klarspråk.
- Overordnet faglig ansvarlig for medvirkning som arbeidsfelt og metode og ivareta sekretariatsfunksjon for Sentralt brukerutvalg.
- Ansvar for måling av brukeropplevelsen til ansatte i fagsystemer som påvirker innbyggeropplevelsen i særlig stor grad
- Å etablere og videreutvikle systemer for å måle og dokumentere effekten av innsikt og tiltak, slik at Nav kan prioritere og forbedre på et kunnskapsbasert grunnlag.
- Styring av avdelingen, inkludert mål, resultat, risiko, økonomi og etterlevelse o.l.
Kvalifikasjoner
Du har:
- Fullført utdanning tilsvarende masternivå. Relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet.
- Ledererfaring fra komplekse organisasjoner.
- God forståelse for digital produktutvikling, tjenesteutvikling og tverrfaglig samarbeid
- Evne til å balansere ulike perspektiver
- Evne til å se helheten i både fag- og regelverksutvikling og produkt- og tjenesteutvikling
- God forståelse for offentlig forvaltning
- Erfaring med å produsere innsikt og analyser som verdiøker leveranser
- Erfaring med utvikling av sterke og attraktive kompetansemiljøer.
- Må kunne autoriseres til nivå BEGRENSET i henhold til sikkerhetsloven.
Som person har du
- Sterke relasjonelle egenskaper og stor faglig troverdighet i samarbeid med andre, og evne til å samarbeide på tvers av miljøer og nivåer.
- Dyktig til å lede tillitsbasert, inspirere og utvikle ansatte.
- Gjennomslagskraft og sterke kommunikasjonsferdigheter, skriftlig og muntlig på norsk.
- En evne til å være en strategisk leder som skaper resultater selv og gjennom andre.
- Sterke analytiske egenskaper og evne til å se sammenhenger og de store linjene.
- Sterke ferdigheter i endringsledelse og erfaring med å drive kultur- og holdningsendringer.
- Evne til å utvikle, sette og formidle retning.
Vi tilbyr
Vi kan tilby deg en spennende lederjobb med muligheten til å ta del i en nyetablert ledergruppe hvor du får bidra til den strategiske og helhetlige utviklingen av brukeropplevelse.
Vi kan også by på:- Trening i arbeidstiden (en time per uke).
- Mulighet for boliglån, samt gode pensjons- og forsikringsordninger gjennom Statens pensjonskasse.
- Flotte lokaler på Helsfyr i Oslo med god lunsj, treningsrom, takterrasse og skikkelig hyggelige kollegaer.
- Lønn fra kr 1.100.000 – 1.300.000 som avdelingsdirektør i stillingskode 1060. For spesielt kvalifiserte søkere kan noe høyere lønn vurderes
Kontaktinformasjon
Beth Stensen, Direktør for brukeropplevelse, Beth.Stensen@nav.noArbeidssted
Fyrstikkalléen 10661 Oslo
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: NAVReferansenr.: 5005057484
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 14.09.2025
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Nav søker ansatte med hjerte for mennesker og våre fagområder. Vår visjon er å gi mennesker muligheter, og dette gjør vi ved å utvikle Norges beste arbeids- og velferdstjenester.
Nav består av 22 000 kompetente og engasjerte medarbeidere. Vi jobber tverrfaglig i sterke fagmiljøer. Hos oss skal arbeidsmiljøet preges av involvering, åpenhet og tillit.
Mangfold er viktig i Nav. Mangfold bidrar til bedre problemløsing, økt kreativitet, større fleksibilitet og styrker kulturen og arbeidsmiljøet på arbeidsplassen. Vi oppfordrer derfor kandidater med ulik bakgrunn til å søke på stillinger hos oss, spesielt om du har hull i CV-en, innvandrerbakgrunn eller nedsatt funksjonsevne.
Når du søker jobb hos oss, vil navnet ditt stå på en offentlig søkerliste. Ønsker du å bli unntatt fra offentlig søkerliste må du begrunne dette. Del gjerne ditt vitnemål eller karakterutskrift via vitnemålsportalen.no.
Hverdagen hos oss i Arbeids- og velferdsdirektoratet er hybrid. Som mange andre organisasjoner utforsker vi hva det kan bety i praksis, noe vi håper du vil være med å forme. Vi tror at du som sitter nærmest oppgavene vet best hvordan de skal løses. Både fra et hjemmekontor i Norge og fra våre nye lokaler på Helsfyr. Vi håper du vil vokse og utvikle deg med oss på kontoret, men har også tillit til at du jobber like bra hjemmefra.
NAVstilling
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
da786b90-0b52-4c9d-8729-352fc564fb50
- Hentet fra
talentech
- Referanse
eec901917a1f4c0baf49c31a285f82ba