Statistikk-medarbeider i Sametingets administrasjon
Sámediggi - Sametinget
Ávjovárgeaidnu 50, 9730 Karasjok, Troms og Finnmark, Nordland, Trøndelag
Om jobben
Stillingstittel
Statistikk-medarbeider i Sametingets administrasjon
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Antall stillinger
1
Om stillingen
Det har åpnet seg en ledig stilling i seksjon for Budsjett og samordning i Sametingets administrasjon og vi er derfor på utkikk etter en engasjert person som har lidenskap for statistikk og politikk.
Seksjon for budsjett og samordning består av fem medarbeidere inkludert seksjonssjefen. Seksjonen er en del av administrasjonsavdelingen på Sametinget. Administrasjonsavdelingen består ellers av økonomi- og lønnsseksjonen, HR-seksjonen og it- og driftsseksjonen.
Sametinget har flere kontorsteder å velge mellom, og du kan jobbe ved et kontorsted som har ledig kapasitet. [[kontorer med ledig kapasitet]]
Sametingets ansatte må påregne seg på noe reisevirksomhet.
Arbeidsoppgaver
Samisk statistikk er under utvikling, og i denne stillingen vil du få mulighet til å påvirke denne utviklingen. Du kan få mulighet til å være med å utvikle samisk statistikk blant annet i samarbeid med SSB og andre samarbeidspartnere, følge opp faglig analysegruppe for samisk statistikk, oppfølging av redegjørelse for samisk statistikk herunder løsninger knyttet til forvalting av urfolksstatistikk. I tillegg skal du videreutvikle statistikk modulen i Sametingets tilskuddsforvaltningssystem.
Som medarbeider i seksjon for budsjett og samordningsseksjonen jobber du også med mange av de sakene seksjonen har ansvar for. Seksjonen har ansvar for Sametingets overordnet budsjett, revidert budsjett, Sametingets årsmelding, Sametingsrådets beretning om virksomheten, overordnet ansvar for Sametingets tilskuddsforvaltning og herunder tilskuddsforvaltningssystemet, digitalisering i Sametinget og internkontroll.
Stillingens primære arbeidsoppgaver:
- Forberede og følge opp saker til Sametingets plenum knyttet til samisk statistikk
- Jobbe videre med modell for eierskap av data, knyttet til urfolks datasuverenitet
- Jobbe med videreutvikling av statistikkmodulen i Sametingets tilskuddsforvaltningssystem
- Årlig utarbeide Sametingets statistikk
- Lage tabeller, kart og statistikker knyttet til Sametingets årsmelding
- Levere statistikk til politisk ledelse på forespørsel
- Ha samarbeid med SSB og følge opp arbeidet som blir gjort i samarbeidsforumet
- Oppfølging av arbeidet i faglig analysegruppe for samisk statistikk og ha kontakt med leder i analysegruppa og Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD)
- Bruk av Sametingets tilskuddsforvaltningssystem i utvikling av Sametingets egen statistikk
Øvrige oppgaver ved behov, f.eks.:
- Bistå i arbeidet med Sametingets budsjetter
- Bistå i arbeidet med Sametingets årsmelding
- Levere statistikker til resten av organisasjonen når dette blir etterspurt
- Delta på eksterne møter og seminarer der dine saksområder er tema
- Bidra med utvikling av ulike skjemaer, søknadsrunder og så videre i Sametingets tilskuddsforvaltningssystem.
Stillingen kan også bli tillagt andre oppgaver knyttet til Sametingets virksomhet.
Din arbeidshverdag vil formes etter behov og dine kvalifikasjoner. Det må påregnes at stillingens og seksjonens arbeidsoppgaver og ansvarsområder vil endres i tråd med virksomhetens behov.
Kvalifikasjoner
Vi ser etter deg som har:
- Mastergrad innen humaniora, samfunnsfag, statsvitenskap, samfunnsøkonomi eller annen samfunnsvitenskapelig utdanning med statistikk i fagkretsen.
- Bachelorgrad og minimum 5 års erfaring innen arbeid med statistikk og analyse av statistikk.
- Relevant arbeidserfaring innen statistisk analyse eller statistikk med samfunnsvitenskapelige tema i fagkretsen eller relevant arbeidserfaring innen offentlig forvalting
- Ha erfaring med dataanalyser
- Kompetanse i relevante dataanalyseverktøy som f.eks. R, Python, SQL, Power BI eller tilsvarende verktøy.
- Gode kunnskaper i Microsoft Excel og Word.
- Skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk og eller samisk.
- Har gode kommunikasjonsegenskaper og inngir tillit.
- Glad i å jobbe med mennesker.
- Selvgående og initiativrik.
- Er endrings- og utviklingsorientert.
- Analytisk.
I tillegg er det også en fordel, men ikke et krav, at du kjenner deg igjen i følgende:
- Har erfaring med dokumenthåndteringssystem (eks. Websak) i saksbehandling.
- Har kunnskaper om samiske samfunnsforhold.
- Interessert i politiske prosesser og institusjoner.
- Glad i tall.
- Gode kunnskaper i Microsoft PowerPoint.
- Ha erfaring med utvikling av digitale skjemaer.
Videre vektlegges personlige egenskaper som
- Evne til å jobbe selvstendig, effektivt og strukturert
- gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
- God muntlig og skriftlig framstillingsevne
- Er fleksibel og serviceinnstilt
Kunnskaper om samiske samfunnforhold vil bli særlig vektlagt. Kandidater som oppfyller kvalifikasjonskravet som den aktuelle stillingen krever, samt behersker samisk, vil bli foretrukket framfor ikke-samiskspråklige. Kandidater som ikke behersker samisk, vil måtte forplikte seg til å bestå eksamen tilsvarende SÁÁL 1 og 2, innen to år etter tiltredelse. Dette tilsvarer en halvårsenhet, som dekkes av arbeidsgiver
Ved vurdering av den best kvalifiserte, legges det vekt på utdanning, erfaring, personlig egnethet og motivasjon for stillingen.
Vi tilbyr
Hos oss får du jobbe med spennende oppgaver i et mangfoldig miljø i Sametinget.
Du vil bli en del av en virksomhet under utvikling og med mye engasjement og godt arbeidsmiljø. Vi er stolte over å ha et langsiktig mål om at samisk er vårt hovedspråk og jobber med strategier for å nå det målet på sikt. Mange medarbeidere hos oss behøver kompetanse i både muntlig og skriftlig samisk før vi når det målet.
Sametinget følger statlige lov- og avtaleverk
Hos oss får du:
- Gode låne- og pensjonsordninger i Statens pensjonskasse
- For alle bosatt i områder som tidligere var Finnmark og Nord-Troms gjelder nedskriving av studielån i Statens lånekasse med 10 % pr. år, inntil kr 25.000, og særskilt skattefradrag. Gratis barnehageplass i Finnmark og nord-Troms fra 1.august 2023.
- Fleksibel arbeidstid og andre gode velferdsordninger
- En time per uke kan du trene i arbeidstida
- Kompetanseheving innen samisk språk og kulturforståelse
Lønn og arbeidsvilkår
Stillingen lønnes etter statens regulativ i lønnsplan 1434 Rådgiver avhengig av ansiennitet og kvalifikasjoner.
For å bli ansatt som 1364 Seniorrådgiver, krever vi som regel utdanning på masternivå og lengre relevant erfaring.
Positiv særbehandling:
- Sametinget mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid.
- Sametinget oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av alder, kjønn, nasjonal eller etnisk bakgrunn, funksjonshemming eller hull i CV.
- Sametinget er IA-virksomhet (Inkluderende Arbeidsliv) og legger vekt på tilrettelegging av arbeidsforholdene for den enkelte medarbeider.
Ansettelsen skjer i henhold til gjeldende lover, reglement og avtaler
Stillingen har 6 måneders prøvetid
Søknad
Finner du stillingen interessant og ønsker å søke?
Søknad sendes elektronisk via link på denne siden "Søk stillingen", og skal inneholde:
- Søknadsbrev
- CV - utdanning og yrkeserfaring må fylles inn i det elektroniske skjemaet
- Vitnemål og attester må vedlegges
- Minimum to referanser
I henhold til offentlighetsloven §25 kan opplysninger om søkeren bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om å ikke bli oppført på søkerlisten.
Søknadsfrist: 16.06.2023
Kontakt
Nærmere opplysninger om stillingen fås ved henvendelse til:
- Avdelingsdirektør Tommy Somby
Tlf. +47 78 47 40 00 - tommy.somby@samediggi.no
- Seksjonsjef Veslemøy Dahl
Tlf. +47 78 47 40 00 - veslemoy.dahl@samediggi.no
For nærmere informasjon om Sametinget viser vi til vår hjemmeside www.samediggi.no
Sammen styrker vi Sapmi
"Sammen styrker vi Sapmi" er Sametingets visjon for arbeidet som gjøres av ansatte. Sametingets overordnede oppdrag er at gjennom Sametingets politikk og forvaltning bevarer vi samisk språk, kultur og samfunnsliv.
Våre verdier i Sametinget
- i samisk ånd
- åpenhet
- samhandling
- inkluderende
- pålitelig og lojal
Sametinget jobber mot følgende mål for å oppnå vår visjon:
- Vi har kompetente og engasjerte medarbeidere
- Vi har samisk som hovedspråk
- Våre prioriteringer og handlinger er tuftet på birgejupmi (bærekraft)
- Vi er ledende i samisk samfunnsutvikling
- Vi er en attraktiv arbeidsplass
Om bedriften
Sametinget - Samediggi
Sametinget er et nasjonalt folkevalgt organ for samene i Norge. Sametinget arbeider gjennom politikk og forvaltning for at samene skal få sikret og utviklet sitt språk, kultur og samfunnsliv dette gjennom visjonen «Sammen styrker vi Sapmi». For å oppnå målet skal Sametingets ansatte jobber mot målene: være kompetente og engasjerte, ha samisk som hovedspråk, bærekraft/birgejupmi i all vår forvaltning og løsning av arbeidsoppgaver, være ledende på samfunnsutvikling og en attraktiv arbeidsplass i Sapmi. Som medarbeider i Sametinget vil du ha rikelig med muligheter for å bringe Sametinget nærmere vår visjon om å styrke Sapmi.
Sametingets ansatte jobber kunnskapsbasert og er en ledende institusjon i Sapmi. Våre ansatte har høy kompetanse på hver sine fagfelt og er dedikerte til mandat, visjon og arbeidsoppgaver i Sametinget. Som ansatt hos oss kan du jobbe med blant annet oppfølging av politiske vedtak, kontinuerlig forbedring, statlige lov- og avtaleverk og partsamarbeid.
Sametingets administrasjon ledes av en direktør, er inndelt i fagavdelinger og stab, og har ca. 150 årsverk. Sametinget har desentrale kontorsteder, hvor ansatte jobber på tvers av avdelinger og seksjoner. Parlamentsbygget ligger i Karasjok, og våre kontorsteder er i Varangerbotn i Nesseby, Kautokeino, Manndalen i Kåfjord, Tromsø, Evenskjer i Tjeldsund, Drag i Hamarøy, Hattfjelldal og Snåsa. Ansatte kan jobbe ved andre kontorsteder enn sitt eget som gjest. Dette bidrar til at ansatte kan bli bedre kjent i flere deler av Sapmi, og bygge relasjoner og arbeidsmiljø på tvers av avdelinger, seksjoner og kontorsteder
Sektor
Offentlig
Nettsted