Rådgiver/ seniorrådgiver - Arkivvurdering og tilsyn - fast stilling
Arkivverket
Statsarkivet Kristiansand, Marthas vei 1, 4633 Kristiansand S, Arkivverket, Sognsveien 221, 0862 Oslo, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Rådgiver/ seniorrådgiver - Arkivvurdering og tilsyn - fast stilling
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 22. juni
Har du lyst å bidra til et viktig samfunnsoppdrag?
Er du utdannet innen dokumentasjonsforvaltning og arkiv, er du jurist eller samfunnsviter? Har du erfaring med å skaffe deg innsikt og oversikt i store mengder informasjon? Er du flink til å bygge trygge og gode samarbeidsforhold med ulike mennesker? Har du solid erfaring fra kommunal eller statlig forvaltning?
Da håper vi du har lyst til å bidra i arbeidet med Arkivverkets viktige samfunnsoppdrag!
Vi søker deg som har særlig interesse for arkiv- og dokumentasjonsforvaltning, teknologi- og samfunnsspørsmål, og motiveres av å jobbe for et samfunnsoppdrag i digital utvikling. Vi har ledig fast stilling som rådgiver/seniorrådgiver i avdeling for Arkivvurdering og tilsyn. Hovedoppgavene er primært innenfor tilsyn og veiledning, men og å avgjøre hva offentlig forvaltning skal bevare av sin dokumentasjon og opplysninger.
Hva vil du gjøre hos oss?
En av hovedoppgavene dine blir å kontrollere dokumentasjonsforvaltningen i offentlig sektor. Det betyr reiser til hele landet for å treffe mennesker med mange forskjellige stillinger, bakgrunner og oppgaver. Du skal kikke kommuner, fylkeskommuner, direktorater og departementer i kortene, finne forbedringspunkter og hjelpe dem videre.
Du skal vurdere arkivfaglig risiko i statlig og kommunal forvaltning og identifisere sårbarheter, du skal skaffe og vurdere dokumentasjon, du skal jobbe i faste og løse team med mange mennesker med ulike fagbakgrunner, du skal veilede nybegynnere og erfarne.
Alt dette skal du gjøre på kontoret i Kristiansand, Oslo, på Teams, kanskje på hjemmekontoret og rundt omkring i hele landet.
En ny lov om arkiv og dokumentasjon står for døren. Sammen med en løpende digital utvikling gir dette offentlig sektor stadig nye utfordringer. Dette krever at vi er nysgjerrige, kreative /oppfinnsomme og at vi er opptatt av å finne praktiske, gode og lovlige løsninger i møte med offentlige virksomheter.
Du vil dra nytte av din sterke vilje til å delta og bidra i å videreutvikle tilsynsarbeidet vårt og å utføre tilsyn. Du vil kunne utnyttet din kunnskap omen kompleks og mangfoldig offentlig sektor, statlig så vel som kommunal og fylkeskommunal. Sammen skal vi veilede offentlig ansatte i god dokumentasjonsforvaltning og videreutvikle kontakten mot forvaltningen på en brukervennlig måte. Du vil også få sjansen til å være med og vurdere hva som skal bevares av offentlig forvaltning sin dokumentasjon. Sammen med engasjerte kollegaer vil du bidra til nytenkning på et fagfelt i stor utvikling.
Hvem er du?
Vi ser etter deg som
- Har relevant utdanning på masternivå eller bachelornivå fra universitet eller høgskole, fortrinnsvis innen arkiv- og dokumentasjonsforvaltning, jus, teknologi eller samfunnsfag
- Gjerne har erfaring fra kommunal eller statlig forvaltning
- Har svært god evne til å formidle komplisert informasjon forståelig og presist, både muntlig og skriftlig
- Har gode analytiske egenskaper og evne til å se sammenhenger i store informasjonsmengder
- Har god samfunnsforståelse og innsikt i offentlig forvaltning
Du kan regne med en del reisevirksomhet over hele landet.
Personlig egenskaper
- Du kommuniserer godt med ulike typer mennesker i forskjellige roller
- Du er strukturert, selvstendig og analytisk
- Du er trygg på deg selv og knytter lett kontakt med andre
- Du har en positiv fremtoning, liker samarbeid og er alltid på jakt etter de beste løsningene
- Du er engasjert og trives i et aktivt arbeidsfellesskap
Hva får du hos oss?
Med denne stillingen tilbyr vi deg spennende oppgaver i en organisasjon med høy aktivitet og gode muligheter for faglig og personlig utvikling. Vi tilbyr konkurransedyktige betingelser, og som ansatt vil du få gode lån-, pensjons og forsikringsordninger gjennom Statens Pensjonskasse. Mulighet til å trene i arbeidstiden, fleksibel arbeidstid, sommer- vintertid og betalt overtid.
Arkivverket er plassert ulike steder i landet, men arbeidssted for denne stillingen er Kristiansand, alternativt Oslo. Oppgi i søknaden hvor du ønsker kontorsted. Stillingen er plassert i avdeling for Arkivvurdering og tilsyn.
Stillingen er plassert i stillingskode 1434 - rådgiver / stillingskode 1364 - seniorrådgiver. For å bli vurdert til seniorrådgiver kreves det at du har Mastergrad, og har flere års relevant erfaring fra utviklingsoppgaver. Særlig relevant arbeidserfaring kan i spesielle tilfeller kompensere for utdanningskravet. Lønnsspenn for rådgiver: Kr. 540.000-630.000. Lønnsspenn for seniorrådgiver: 600.000 - 700.000 For særlig kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes. Fra lønnen trekkes 2 % til Statens pensjonskasse.
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Om Arkivverket
Arkivverket tar vare på arkiver fra statlig og privat sektor. Vi leverer tjenester til offentlig forvaltning i form av standarder, regelverk, veiledning og tilsyn.
Vårt samfunnsoppdrag vil kreve store omstillinger i en digital tidsalder, der vi har mål om å ha effektive og selvbetjente løsninger. Vi skal både veilede arkivskapere og tilgjengeliggjøre Norgeshistorien for publikum. Vi er nasjonens hukommelse og nåtidens arkivvoktere.
Les mer på www.Arkivverket.no
Vi oppfordrer
I Arkivverket tror vi at vi utvikler de beste løsningene når vi får inn ulike perspektiver og erfaringer. Vårt mål er å speile hele spekteret av samfunnet vi tjener. Derfor oppmuntrer vi alle kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av alder, funksjonsevne, kjønnsidentitet, seksuell orientering, religion, eller etnisk tilhørighet. Vi jobber aktivt for å skape et arbeidsmiljø hvor alle har like muligheter, og vi forplikter oss til å tilrettelegge arbeidsforholdene for å møte dine behov.
Til informasjon
I samsvar med Offentlighetsloven §25 vil offentlig søkerliste foreligge etter søknadsfristens utløp. Dersom du ønsker å reservere deg mot å stå på offentlig søkerliste, må det begrunnes.
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkere kan bli offentliggjort selv om søkeren ber om å bli unntatt. Søkere vil i dette tilfelle bli informert før offentliggjøringen og vil ha mulighet til å trekke søknaden.
Om prosessen
Vi kommer til å kontakte aktuelle kandidater før sommerferien (juli) og planlegger å gjennomføre intervjuer fra midten av august.
Sektor
Offentlig
Nettsted