Virksomhetsleder
Institusjonstjenester demens, Drammen kommune
Nordbyveien 49, 3038 Drammen
Om jobben
- Stillingstittel
- Virksomhetsleder
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidstid
- Dagtid, ukedager
- Arbeidsspråk
- Norsk eller skandinavisk
- Antall stillinger
- 1
Søk på jobben
Søk senest søndag 16. november
Drammen kommune søker en engasjert og strategisk virksomhetsleder til institusjonstjenester demens. Virksomheten omfatter per idag fire sykehjem med totalt 235 plasser fordelt på demens og kognitiv svikt, korttidsopphold, psykogeriatri og spesialplasser for utagerende atferd. Du vil samarbeide med kommunalsjef og virksomhetsleder for institusjonstjenester somatikk, Ernæring og kjøkken og Facilitytjenesten, og sammen skal dere bidra til å utvikle bærekraftige og fremtidsrettede tjenester. I utviklingen mot fremtidens sykehjem, vil organisering og roller bli vurdert fortløpende.
Vi står midt i et viktig utviklingsarbeid for å møte morgendagens behov innen helse og velferd. Nå søker vi deg som ikke bare har solid ledererfaring og faglig engasjement for demensomsorg, men som også ønsker å være en pådriver for nytenkning, smartere oppgavedeling og innovativ bruk av kompetanse. Du vil spille en nøkkelrolle i å gjøre sykehjemmene til sentrale aktører i nærmiljøet, attraktive arbeidsplasser og viktige bidragsytere til kommunens satsing "Jobb for alle – fordi arbeid virker".
Er du en erfaren og trygg leder med god driftsforståelse og et brennende engasjement for demensomsorg? Da kan dette være stillingen for deg.
For stillinger der det er krav om politiattest, etter gjeldende lover vil dette bli innhentet i forbindelse med signering av arbeidsavtalen, før tiltredelse.
Arbeidsoppgaver
Som virksomhetsleder for institusjonstjenester demens vil du ha et helhetlig ansvar for drift og utvikling av virksomheten.
Dine hovedoppgaver vil være:
- Strategisk og faglig ledelse
- Bidra aktivt til nytenkning og utvikling av fremtidsrettede løsninger for organisering og gjennomføring av tjenester
- Lede virksomheten med tydelig retning og sikre god faglig kvalitet i tjenestene
- Drive kontinuerlig kvalitets- og forbedringsarbeid med fokus på pasientsikkerhet og brukermedvirkning
- Ha ansvar for virksomhetens økonomi, personal og fagutvikling
- Sikre effektiv ressursbruk og drift i tråd med kommunens mål og rammer
- Vektlegge struktur og utvikling av en god organisasjonskultur som fremmer trivsel og samarbeid
- Samhandle tett med andre virksomheter i programområdet og relevante samarbeidspartnere
- Delta aktivt i kommunalsjefens ledergruppe og bidra til helhetlig tjenesteutvikling
- Være en pådriver for innovasjon og utvikling av bærekraftige tjenester i tråd med kommunens strategier
I Drammen kommune vektlegger vi involvering og tre-parts-samarbeidet
Kvalifikasjoner
- Relevant høyere utdanning (bachelor eller master) innen helse og ledelse
- Lederutdanning og erfaring fra tilsvarende
- Dokumentert ledererfaring fra helse- og velferdstjenester
Du er:
- Strategisk og utviklingsorientert
- Inkluderende og motiverende – med evne til å bygge kultur og fellesskap
- God forståelse for økonomistyring, personalledelse og offentlig forvaltning
- Evne til å jobbe strategisk og operativt i komplekse organisasjoner
- Kjennskap til aktuelle lover, forskrifter og avtaleverk
For søkere med annen utdanning enn norsk, kreves dokumenterte språkkunnskaper skriftlig og muntlig på nivå B2. Dette gjelder ikke skandinaviske søkere. Dokumentasjon vedlegges søknaden.
Personlige egenskaper
- Personlige egenskaper vil bli tillagt stor vekt i denne rekrutteringen
- Vi ser etter deg som kombinerer varme, tydelighet og gjennomføringskraft. Du må ha evne til å motivere, samle og inspirere medarbeidere og være trygg i å stå i både utvikling og endring
- Du er trygg i lederrollen og evner å skape tillit – både blant ansatte, samarbeidspartnere og innbyggere
- Du tenker helhetlig, kommuniserer godt og setter retning på en måte som involverer og engasjerer. Du har høy arbeidskapasitet, og trives med å bygge struktur, kultur og fellesskap
- Du er utviklingsorientert og resultatorientert
- Du er god på relasjonsbygging og tverrfaglig samarbeid
- Du er strukturert, handlekraftig og beslutningsdyktig
- Du er motiverende og inkluderende
Vi tilbyr
- En nøkkelrolle i utviklingen av framtidens tjenester for hjemmeboende eldre
- Mulighet til å lede og spille en sentral rolle i utviklingen av fremtidens tjenester
- Et godt faglig og kollegialt ledermiljø i Drammen kommune
- Gode muligheter for faglig og personlig utvikling
- Lønn etter avtale og gode pensjons- og forsikringsordninger
Vedlagt søknaden legges relevante vitnemål og attester. Vitnemålsportalen skal benyttes for vitnemål som er registrert i denne portalen. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse eller NOKUT.
I henhold til Offentleglova kan vi være forpliktet til å offentliggjøre opplysninger om søkere som har bedt om å bli unntatt offentlighet.
Kontaktinformasjon
Randi Håkonsen, Kommunalsjef, 91878098, randi.hakonsen@drammen.kommune.noLiv Busland, Kommunalsjef, 90853732
Arbeidssted
Nordbyveien 493038 Drammen
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Drammen kommuneReferansenr.: 5029375424
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 16.11.2025
Kontaktpersoner for stillingen
Liv Busland
Kommunalsjef
90853732
Om bedriften
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
d1486307-85ec-4f5c-8cb9-4b42e8d0c6ce
- Sist endret
23. oktober 2025
- Hentet fra
talentech
- Referanse
431665f1f736409b98c2b8c450b5b2ee
Lignende annonser
Arbeidsgiver
HR og interne tjenester, Bærum kommune
Sted
Sandvika
Arbeidsgiver
Oslo kommune, Byrådsavdeling for helse
Sted
Oslo
Arbeidsgiver
Arealplan, klima og miljø, Drammen kommune
Sted
Drammen