Vi søker to dyktige jurister til seksjon for justis- og kommuneøkonomi
Statsforvalteren i Agder
Fløyveien 14, 4838 Arendal
Om jobben
Stillingstittel
To dyktige jurister til seksjon for justis- og kommuneøkonomi
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
2
Søk på jobben
Søk senest søndag 1. juni
Om stillingen
Vi er på utkikk etter deg som har god juridisk kompetanse og interesse for samfunnsliv og offentlig forvaltning. Hos oss vil du bli en del av et dedikert og solid fagmiljø.
Om stillingen
Statsforvalteren i Agder har ledig to faste juriststillinger i 100%, med ønske om snarlig tiltredelse.
Om seksjonen
Seksjonen tilhører justis- og kommuneøkonomiavdelingen hvor det jobber 16 erfarne og engasjerte fagfolk; 14 jurister og 2 kommuneøkonomer.
En del av ansvarsområdet til seksjonen er utpreget juridisk, hvor hovedvekten av arbeidsoppgavene er saksbehandling av klagesaker etter bl.a. plan- og bygningsloven, offentleglova, oreigningsloven og matrikkelloven. Seksjonen har også ansvar for å gjennomføre lovlighetskontroller etter kommuneloven. I tillegg veileder seksjonen både kommuner, privatpersoner og næringsdrivende innen de aktuelle lovområdene.
Du vil gjennom arbeidet måtte forholde deg til ulike aktører på både kommunalt og statlig nivå, og møte interessante og utfordrende faglige problemstillinger i din arbeidshverdag. Utadrettet virksomhet er også en del av seksjonens oppgaver.
Seksjonen har også ansvar for oppfølgningen og kontrollen av kommunene i Agders regnskaper, budsjett og økonomiplaner. Dette arbeidet utføres hovedsakelig av kommuneøkonomer.
Bli bedre kjent med oss ved å se vår rekrutteringsfilm (klikk på bedriftsprofilen vår på Finn.no), eller se filmen på YouTube, her: https://youtu.be/deLyIYwt8hw
Vi ønsker mangfold
Vi søker medarbeidere med ulike kompetanser, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi tilrettelegger for medarbeidere som har behov for det og oppfordrer derfor kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, alder, nedsatt funksjonsevne eller hull i CV-en.
Arbeidsoppgaver
Arbeidsoppgavene vil i første rekke være å behandle klagesaker etter plan- og bygningsloven, kommuneloven og offentlighetsloven. Veiledning til kommuner og annen utadrettet virksomhet inngår i stillingene.
Den som ansettes må kunne akseptere endringer av arbeidsoppgaver innenfor avdelingens og embetets saksområder.
Kvalifikasjonskrav
- Juridisk utdanning på masternivå
- Gode digitale ferdigheter
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
- Erfaring fra arbeid med plan- og bygningsrett.
- Saksbehandlererfaring fra offentlig sektor eller annen juridisk arbeidserfaring.
- God forståelse for hvordan forvaltningen er organisert og virker.
- Nyutdannede med masterutdanning er imidlertid også velkommen til å søke.
Vi søker deg med engasjement, initiativ og god arbeidskapasitet. For å lykkes i stillingen er det viktig at du er analytisk og at du liker å uttrykke deg skriftlig. Du har en strukturert arbeidsform og god gjennomføringsevne. Det er også viktig å ha god rolleforståelse og å inngi tillit. Videre samarbeider du godt med andre både i og utenfor embetet, samtidig som du liker å jobbe selvstendig.
Søkere vurderes ut kvalifikasjoner, praksis og personlige egnethet.
Vi tilbyr
- Stilling som rådgiver 1434 /seniorrådgiver 1364 i spennet kr 600 000 – 750 000 brutto pr. år, avhengig av kvalifikasjoner. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere avlønning vurderes.
- Gode lærings- og utviklingsmuligheter.
- Godt sosialt og faglig miljø med høy kompetanse, stort engasjement og kultur for erfaringsdeling.
- Familievennlig og fleksibel personalpolitikk.
- Gode arbeidstidsordninger med fleksibel arbeidstid og sommertid.
- Flott, nytt kontorbygg på Fløyheia i Arendal sentrum med egen kantine og treningsrom.
- Medlemskap i Statens Pensjonskasse (SPK) med gode pensjons-, låne, og forsikringsordninger. Det trekkes 2 % av lønnen til innskudd i SPK.
Vi har et godt sosialt miljø med rom for faglige diskusjoner og kollegaer som støtter hverandre. De første 6 månedene er prøvetid.
Søknad sendes elektronisk via lenken på denne siden: "søk stillingen". Relevante vitnemål og attester må følge søknaden.
Søknadsfrist: 1. juni 2025Søkere som ønsker å reservere seg fra oppføring på offentlig søkerliste må begrunne dette godt. Vi varsler søkeren dersom vi ikke tar til følge ønske om reservasjon.
Kontaktpersoner for stillingen
Fredrik W. Knudsen
Seksjonsleder justis- og kommuneøkonomi
+47 928 29 441
Monica Bjørkholt Breive
Avdelingsdirektør justis- og kommuneøkonomiav
381 76 255
Om bedriften
Statsforvalteren er Kongens og Regjeringens fremste representant i fylkene. Vi har ansvaret for å iverksette statlig politikk, sørge for at den blir best mulig lokalt tilpasset og kommer innbyggerne til gode.
Statsforvalteren er også et viktig bindeledd mellom kommunale og sentrale myndigheter, og kan spille inn viktige saker fra kommunesektoren til sentrale styresmakter.
Sektor
Offentlig
Nettsted