Kommunalsjef for Tjenester til hjemmeboende
Helse og velferd, Drammen kommune
Engene 1, 3008 Drammen
Om jobben
Stillingstittel
Kommunalsjef for Tjenester til hjemmeboende
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest torsdag 11. september
Vil du være med å forme framtidens helse- og omsorgstjenester i Drammen?
Vi står foran store samfunnsendringer og en demografisk utvikling som vil stille nye krav til helse- og velferdstjenestene. Vi søker en leder som evner å tenke nytt, iverksette tiltak og gjøre nødvendige grep – samtidig som du skaper engasjement og trygghet i organisasjonen.
Om stillingen
Fra 1. september 2025 får sektor Helse og velferd i Drammen kommune en ny organisering. Endringen innebærer en tydeligere strategisk og faglig innretning, med tre kommunalsjefer og virksomheter som rapporterer direkte til direktør. Målet er å skape en organisasjon som kan møte framtidens utfordringer med styrket faglighet, handlekraft, bedre samhandling på tvers og tydeligere ledelseslinjer.
Drammen kommune har gjennom sine strategier og politiske føringer både lokalt og nasjonalt prioritert utviklingen av tjenestene, med et klart mål om at innbyggerne skal ha muligheten til å bo i eget hjem hele livet. Innen området tjenester til hjemmeboende er det allerede gjennomført store og viktige grep, blant annet samlokalisering av 14 avdelinger inn i tre geografisk spredte baser – «huber». Målet er å sikre en mer hensiktsmessig bruk av kompetanse og tydeligere oppgavedeling mellom ulike faggrupper.
Som kommunalsjef får du et helhetlig ansvar for området, som omfatter hjemmetjenester, korttidsavdelinger, boliger med heldøgnsomsorg, dagssenter og aktivitetssenter. Du vil i stillingen lede en engasjert og dyktig ledergruppe med virksomhetsledere. Rollen krever evne til å balansere mellom strategisk utviklingsarbeid og operativ ledelse, og mellom innbyggernes behov og tilgjengelige ressurser. Som kommunalsjef vil det være viktig at du både evner å prioritere utviklingen av tjenester til innbyggere med de mest omfattende behovene, samtidig som du utvikler tjenester med fokus på forebygging og tidlig innsats som et avgjørende tiltak for å møte framtiden.
En sentral del av oppdraget blir å ta i bruk den teknologiske utviklingen – både for å gi innbyggerne økt trygghet og mulighet til egenmestring, og for å forenkle arbeidsprosesser gjennom automatisering og bedre ressursutnyttelse.
Som leder er du opptatt av et godt partssamarbeid og prioriterer medbestemmelse og dialogen med fagorganisasjoner og vernetjenesten. Du må også bidra i arbeidet i skjæringspunktet mellom politikk og administrasjon, og sikre gjennomføring av politiske vedtak. Det forventes at du som en del av direktørens ledergruppe bidrar til at organisasjonen når sine mål, og at du er engasjert og bidrar på tvers av hele organisasjonen.
For stillinger der det er krav om politiattest, etter gjeldende lover vil dette bli innhentet i forbindelse med signering av arbeidsavtalen, før tiltredelse.
Arbeidsoppgaver
- Strategisk og operativ ledelse av virksomhetene innen området
- Lede og følge opp virksomhetsledere
- Økonomi-, budsjett- og personalansvar
- Sikre kvalitet og drift i tråd med lovverk og interne krav
- Videreutvikle hub-strukturen og sikre effektiv kompetanseutnyttelse
- Drive utviklingsarbeid med fokus på bærekraft, teknologi, egenmestring og trygghet for innbyggerne
- Utnytte teknologisk utvikling til automatisering og forenkling av arbeidsprosesser
- Samhandle tett med interne og eksterne aktører, inkludert fagorganisasjoner og vernetjenesten
- Bidra i skjæringspunktet mellom politikk og administrasjon, og sikre gjennomføring av politiske vedtak
- Delta aktivt i direktørens ledergruppe, bidra på tvers og støtte opp under felles mål for hele organisasjonen
Kvalifikasjoner
- Relevant høyere helse- og sosialfaglig utdanning på minimum bachelornivå.
- Mastergrad er ønskelig, men lengre og relevant ledererfaring kan kompensere for manglende mastergrad
- Krav om lederutdanning
- Omfattende og nylig ledererfaring fra området
- Dokumenterte resultater innenfor god økonomistyring
- Erfaring fra å ha iverksatt og gjennomført flere tiltak for å møte framtidens behov og den demografiske utviklingen
- Dokumenterte resultater fra effektivisering og utviklingsarbeid
- Ønskelig med erfaring i å ta i bruk teknologi både for å styrke innbyggernes egenmestring og for å effektivisere arbeidsprosesser
- Evne til å håndtere stor brukermasse og mange ansatte i et komplekst tjenestebilde
For søkere med annen utdanning enn norsk, kreves dokumenterte språkkunnskaper skriftlig og muntlig på nivå B2. Dette gjelder ikke skandinaviske søkere. Dokumentasjon vedlegges søknaden.
Personlige egenskaper
Vi søker en leder som:
- Evner å kombinere strategisk utviklingsarbeid med operativ ledelse i hverdagen
- Er tilgjengelig, trygg og tydelig i lederrollen
- Har høy relasjonell styrke og gode samarbeidsevner
- Er handlings- og utviklingsorientert – en som får ting til å skje
- Klarer å balansere økt etterspørsel og forventninger med tilgjengelige ressurser
- Kombinerer raske grep med langsiktige utviklingsløp
- Skaper motivasjon, trygghet og retning i krevende prosesser
- Verdsetter partssamarbeid og har evne til å bygge gode relasjoner med fagorganisasjoner og vernetjenesten
- Har god rolleforståelse og evne til å navigere i skjæringspunktet mellom politikk og administrasjon
- Bidrar aktivt inn i fellesskapet i direktørens ledergruppe
Personlige egenskaper vil bli tillagt stor vekt.
Kommunalsjef for Tjenester til hjemmeboende rapporterer til direktør for Helse og velferd og inngår i ledergruppen for kommunalområdet. Stillingen har ansvar for virksomhetene innen området og er en viktig del av det samlede lederlaget.
Vi tilbyr
- En sentral lederstilling i en stor kommune i utvikling
- Mulighet til å påvirke hvordan Drammen møter framtidens demografiske utfordringer
- Et engasjert lederkollegium og tett samarbeid med direktør for Helse og velferd
- Spennende og krevende lederoppgaver med stort handlingsrom
- Lønn etter avtale
Vedlagt søknaden legges relevante vitnemål og attester. Vitnemålsportalen skal benyttes for vitnemål som er registrert i denne portalen. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse eller NOKUT.
I henhold til Offentleglova kan vi være forpliktet til å offentliggjøre opplysninger om søkere som har bedt om å bli unntatt offentlighet.
Kontaktinformasjon
Sharma, Sudhir, Direktør Helse og velferd, 48236200, sudhir.sharma@drammen.kommune.noArbeidssted
Engene 13008 Drammen
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Drammen kommuneReferansenr.: 5008333102
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 11.09.2025
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
bcdfedd8-bfad-4601-b56a-bfc80a83fcd9
- Hentet fra
talentech
- Referanse
af41112be6404b8787307de94132b663