Førsteamanuensis/førstelektor/universitetslektor ved Senter for helsefaglig pedagogisk utvikling
UiT Norges arktiske universitet
Hansine Hansens veg 18, 9019 Tromsø
Om jobben
- Stillingstittel
- Førsteamanuensis/førstelektor/universitetslektor ved Senter for helsefaglig pedagogisk utvikling
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 1
Søk på jobben
Søk senest tirsdag 13. januar
Om stillingen
Ved Det helsevitenskapelige fakultet er det for snarlig tiltredelse ledig en 100 % fast stilling som førsteamanuensis/førstelektor/universitetslektor ved Senter for helsefaglig pedagogisk utvikling (HelPed). Stillingen har tjenestested i Tromsø.
Om HelPed
HelPed er en infrastruktur for kvalitet i utdanning ved Det helsevitenskapelige fakultet som skal bidra til utvikling av kunnskapsbasert utdanning til det beste for studenters læring. HelPed er organisert som et senter under dekan og tilbyr instituttene ved fakultetet støtte, veiledning og målrettet utdanningsfaglig kompetanseutvikling. Senteret skal være en dynamisk pådriver og nettverksskaper for utvikling av kvalitet og pedagogiske nyvinninger i utdanning ved fakultetets campuser. I samarbeid med instituttene skal HelPed legge til rette for utvikling av kunnskapsbaserte fakultetsovergripende tiltak som styrker praksiskvalitet og studenters læringsvilkår.
Stillingens arbeidsområde
Stillingen innebærer emneledelse og videreutvikling av emnet «Samhandling, etikk og grunnleggende akademiske ferdigheter i helse- og sosialfag» (HEL-0700), med omfang på 10 studiepoeng. Emnet er felles for alle studenter ved følgende profesjonsutdanninger: bioingeniør, ergoterapi, ernæring, farmasi, fysioterapi, medisin, odontologi, paramedisin, psykologi, radiografi, sykepleie, tannpleie og vernepleie. Emnet gjennomføres i første semester av studieforløpene og er et felles profesjons- og studieforberedende emne, og inngår i studentenes læring av tverrprofesjonell samhandling. Emnet har en styringsgruppe bestående av de relevante instituttlederne og ledes av prodekan utdanning. Emnet har også en bredt sammensatt arbeidsgruppe med representanter fra de involverte studieprogrammene.
Sentralt for stillingen er samarbeid med profesjonsutdanningene ved fakultetet, pedagogisk utviklingsarbeid samt koordinering av emnet i samarbeid med studieadministrasjonen. Stillingen innebærer også samarbeid med studenter og andre relevante aktører.
Det forventes at den som tilsettes engasjerer seg i utvikling og implementering av øvrig samarbeidslæring ved studieprogrammene. I tillegg skal den som tilsettes bidra til videreutvikling av HelPed og arbeid med utdanningskvalitet i tett samhandling med senterets fagpersoner og fagmiljø ved instituttene.
Den som tilsettes forventes å drive systematisk FoU arbeid og videre vitenskapelig kvalifisering innen medisinsk og helsefaglig pedagogikk ved HelPed og/eller det helsevitenskapelige fakultets strategiske områder innen utdanning og i tett samarbeid med instituttene. Tverrprofesjonell samhandling og samarbeidslæring og/eller øvrige tema som inngår i emnet (HEL-0700) vil være ønskelige områder for FoU virksomheten.
Kvalifikasjoner
Vi søker en person som har erfaring med undervisning fra Universitets- og høgskolesektoren, inkludert emneledelse.
Helsefaglig profesjonsutdanning er et krav for alle stillingskategoriene, men kandidater med omfattende og dokumentert undervisningserfaring ved helseprofesjonsutdanning kan også vurderes.
Utdanningsfaglig kompetanse er sentralt for stillingen og søker må kunne dokumentere utdanningsfaglig basiskompetanse som et minimum (se beskrivelse nedenfor). Det forventes at den som tilsettes har erfaring og kompetanse i utvikling og gjennomføring av emner, herunder ulike vurderingsformer og evaluering tilknyttet undervisning og veiledning i høyere utdanning. Det er ønskelig med kompetanse innenfor tema i emnet HEL-0700 eller HelPeds mandat, som f.eks. tverrprofesjonell samhandling, innovasjon, praksisveiledning, studenters læring og helsefaglig pedagogikk.
Det legges vekt på gode kommunikasjons- og samarbeidsevner og ambisjoner om å bidra til utvikling av emnet. Erfaring fra helse- og sosialtjenesten og tverrprofesjonell samhandling er en fordel. Vi vektlegger kollegialt samarbeid vedrørende planlegging, gjennomføring og videreutvikling av våre programmer.
Motivasjon og engasjement for arbeid med studenters læringsmiljø, særlig førsteårsstudenter er sentralt i stillingen.
Søker må beherske skandinavisk og engelsk både skriftlig og muntlig.
Personlig egnethet og motivasjon for stillingen vil vektlegges.
Kompetansekrav undervisnings- og forskningsstillinger
Universitetslektor: https://lovdata.no/forskrift/2024-06-28-1392/§3-3
Førstelektor: https://lovdata.no/forskrift/2024-06-28-1392/§3-4
Førsteamanuensis: https://lovdata.no/forskrift/2024-06-28-1392/§3-6
For stilling som førsteamanuensis vil i dokumentasjon av følgende i tillegges stor vekt:
- Selvstendig forskning utover doktorgrad
- Erfaring med søknader om ekstern forskningsfinansiering
- Gjennomført utenlandsopphold og at søker kan vise til nasjonalt og internasjonalt forskningsnettverk
Selvstendig forskning utover doktorgrad skal dokumenteres med vitenskapelige publikasjoner som ikke er publisert sammen med veilederne fra doktorgraden.
Erfaring med søknad om ekstern forskningsfinansiering betyr at søker kan dokumentere selvstendig søknadsarbeid, men ikke nødvendigvis må ha oppnådd ekstern finansiering. Søknadsevalueringer som viser søknadskvaliteten vil være nyttig for å vurdere søkers kvalifikasjoner. Bidrag på større søknader kan også vurderes dersom bidraget dokumenteres.
Internasjonal mobilitet vil bli vurdert i forhold til varighet/antall opphold og hvorvidt det har gitt resultater i form av vitenskapelige publikasjoner og/eller felles søknader om ekstern forskningsfinansiering.
Vitenskapelig samarbeid, nasjonalt og/eller internasjonalt, bør dokumenteres gjennom felles publikasjoner og/eller søknadsarbeid.
Krav til utdanningsfaglig kompetanse (basiskompetanse)
Alle søkere til undervisnings- og forskerstillinger skal i søknaden dokumentere sin utdanningsfaglige kompetanse.
Du må ha opparbeidet grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå. Dette medfører grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning.
Se her hvordan du dokumenterer basiskompetansen: Om pedagogisk mappe - Result
Hvis den utdanningsfaglige kompetansen kan tilegnes i løpet av to år etter ansettelsen vil søkere bedømmes, men ikke rangeres basert på utdanningsfaglig kompetanse.
De som ikke oppfyller kravene ved ansettelsen, vil bli pålagt å oppfylle kravene innen to år. UiT tilbyr kurs i utdanningsfaglig kompetanse til ansatte.
Vi kan tilby
- utfordrende arbeidsoppgaver i et kompetent og hyggelig fagmiljø
- mulighet til å søke FOU-termin (gjelder førstelektor og førsteamanuensis)
- et godt arbeidsmiljø
- gode velferdsordninger
- gode pensjons-, forsikrings-, og låneordninger i Statens pensjonskasse
Arbeids- og lønnsvilkår
Du må være villig til å engasjere deg i utviklingsarbeid innen eget fag, og for universitetet som helhet.
Ved UiT er fordelingen av arbeidstid fleksibel og tildeles på individuelt grunnlag. Som en norm vil førsteamanuenser bruke inntil 50 % av tida til FoU-arbeid og 50 % til undervisning, førstelektorer inntil 30 % av arbeidstiden til FoU-arbeid og 70 % til undervisning, og universitetslektorer inntil 20% av arbeidstiden til FoU-arbeid og 80% undervisning når tid til andre arbeidsoppgaver er trukket fra. Som norm avsettes 5 % til administrative oppgaver.
Førsteamanuensis lønnes etter statens regulativ kode 1011. Førstelektor lønnes etter statens regulativ kode 1198. Universitetslektor lønnes etter statens regulativ kode 1009.
Det trekkes 2 % pliktig innskudd til Statens pensjonskasse.
Inkluderende arbeidsliv og mangfold
UiT Norges arktiske universitet har et personalpolitisk mål om å være en arbeidsgiver som gjenspeiler mangfoldet i samfunnet og som tar i bruk potensialet i befolkningens samlede kompetanse.
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke og ønsker oss medarbeidere med ulik kompetanse, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver.
Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av for dette i jobbsøkerportalen. Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Utenom å velge ut riktige kandidater bruker vi ikke avkrysningene til noe annet enn anonymisert statistikk.
Les mer i Arbeidsgiverportalen https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling
Det trekkes 2 % pliktig innskudd til Statens pensjonskasse. Du vil bli medlem i Statens pensjonskasse, som gir deg mange goder i tillegg til livsvarig alderspensjon og AFP. Les mer om ansattgodene dine på spk.no.
Søknaden
Søknaden skal inneholde:
- Søknadsbrev med kort beskrivelse av interesse og motivasjon for stillingen.
- Vi ber søker redegjøre/reflektere for sin kompetanse i forhold til de krav og ønsker som fremkommer av utlysningen.
- Vi ber søker oppgi hvordan videre vitenskapelig kvalifisering planlegges gjennomført
- Vitnemål og karakterutskrift for alle grader
- Attester
- Kontaktinformasjon til 2-3 referanser
- Dokumentasjon av utdanningsfaglig kompetanse enten i form av pedagogisk mappe eller kursbevis på gjennomført universitetspedagogisk basiskompetanse som UNIPED 100 ved UiT eller tilsvarende fra andre universitet
- CV med oversikt over utdanning, praksis og faglig arbeid
- Fullstendig liste over vitenskapelige arbeider
- Beskrivelse av vitenskapelige arbeider som ønskes tillagt særlig vekt ved bedømmelsen
- Sentrale vitenskapelige arbeider, inntil ti. Doktorgradsavhandlingen regnes som ett arbeid
Dokumenter som legges ved søknaden må være på et skandinavisk språk eller engelsk. Søknaden med vedlegg leveres elektronisk via www.jobbnorge.no.
Vurdering av søkerne
Søkerne vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Komiteens mandat er å foreta en vurdering av søkernes kvalifikasjoner på grunnlag av søknadsdokumentene og kunngjøringsteksten.
Søkere som vurderes å være best kvalifisert vil bli innkalt til intervju. Intervjuet skal blant annet avklare personlig egnethet og motivasjon for stillingen. Det kan også bli avholdt prøveforelesning.
Generelt
Ansettelsen skjer i henhold til regler og vilkår som til enhver tid gjelder for statsansatte, og retningslinjer ved UiT. På våre nettsider finner du mer informasjon til søkere på stillinger ved UiT.
Personopplysninger som oppgis behandles i henhold til lov om behandling av personopplysninger. Søkere kan be om ikke å bli oppført på den offentlige søkerlista, men universitetet kan likevel beslutte at navnet på søkeren skal offentliggjøres. Søkeren vil da bli varslet i forkant av offentliggjøring.
Kontaktpersoner for stillingen
Om bedriften
UiT Norges arktiske universitet er et internasjonalt ledende breddeuniversitet. Vår visjon er å være en drivkraft i nord. Det nordsamiske begrepet eallju, som betyr arbeidsiver, setter tonen for drivkraften i UiT. Sammen med studenter, ansatte og samfunnet for øvrig skal vi utnytte vår beliggenhet i Nord-Norge og Sápmi, vår faglige bredde og tverrfaglige fortrinn til å forme framtiden.
Det helsevitenskapelige fakultet ved UiT Norges arktiske universitet er en nasjonal nyskapning som samler de fleste helserelaterte utdanninger. Dette legger til rette for unik tverrfaglighet og innovasjon i helsefaglig utdanning og forskning. Vi jobber tett sammen med tjenestene i nord for å løse morgendagens utfordringer.
Les mer om oss på uit.no/helsefak
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
bc983a8e-c2ad-45ac-b32d-7f150ad3c5a7
- Sist endret
18. desember 2025
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10274444
Lignende annonser
Førsteamanuensis barn og unges psykiske helse, RKBU
Arbeidsgiver
UiT Norges arktiske universitet
Sted
Tromsø
Førsteamanuensis, arbeids- og organisasjonspsykologi
Arbeidsgiver
UiT Norges arktiske universitet
Sted
Tromsø
Arbeidsgiver
UiT Norges arktiske universitet
Sted
Tromsø, Harstad