Vi søker inntil 20 politibetjent 1-3 til midlertidige stillinger ved Nasjonalt ankomstsenter (NAS)
Politiets utlendingsenhet
Mosseveien 58, 1640 Råde, Hjemmekontor ikke mulig
Om jobben
Stillingstittel
Inntil 20 midlertidige stillinger som politibetjent 1-3 ved seksjon for ID-ankomst
Type ansettelse
Engasjement, heltid 100%
Arbeidstid
Turnus
Arbeidsspråk
Norsk eller engelsk
Antall stillinger
20
Søk på jobben
Søk senest onsdag 21. mai
Politiets utlendingsenhet (PU) har ledig inntil 20 midlertidige stillinger som politibetjent 1-3 for tjenestegjøring ved Nasjonalt ankomstsenter (NAS) på Råde. Vi søker deg som har en interesse for utlendingsfaget og gjerne ønsker å opparbeide deg registeringskompetanse.
Felles enhet for ID-avklaring er en av fire avdelinger i PU, og jobber med identitetsavklaring både i ankomstfasen overfor asylsøkere, samt i returfasen for å gjennomføre tvangsreturer av personer uten lovlig opphold i landet. Avdelingen har for tiden fire seksjoner; Seksjon for saksinntak, Seksjon for ID-ankomst, Seksjon for Gardermoen registreringssenter (GRS) og Seksjon for ID-avklaring.
Stillingene er organisatorisk plassert i Felles enhet for ID-avklaring (FID), seksjon for ID-ankomst. Seksjon for ID-ankomst er pr. i dag bestående av fem avsnitt; Politivakt avsnitt 1-3, samt ID- og kontrollavsnitt 1 og 2. Hvor du plasseres vil være ut i fra gjeldende behov.
Stillingene har en varighet t.o.m. 31.12.2025, med mulighet for forlengelse. Arbeidsoppgavene vil i hovedsak være knyttet til Ukraina-porteføljen. Arbeidstid for NAS er for tiden 2. skift turnus med arbeidshelg hver 3. helg.
PU har over flere år vært involvert i kriser av ulik karakter og omfang. PU er en organisasjon som er i stand til å håndtere utfordrende situasjoner og krevende oppgaver, selv om ulike oppdrag har utfordret bemanningskapasiteten både mht. antall og kompetanse. Behovet for justering i bemanningen har vært en konsekvens av tilsvarende økning eller reduksjon av PU sin samlede oppgavemengde, herunder både faste oppgaver, oppdukkende kriser og skiftende politiske prioriteringer. Fleksibilitet og evne til rask omstilling er viktige suksesskriterier for slike hendelser.
De som tilsettes må påregne å tjenestegjøre flere steder i organisasjonen for å bidra til å håndtere situasjoner på tvers av PU. De som tilsettes vil følgelig utgjøre et viktig beredskapselement, både knyttet til PUs egen portefølje og ansvarsområder. Stillingene vil gi mulighet til å få en bred innsikt og erfaring. Skulle omdisponering bli aktuelt vil arbeidsgiver forsøke å tilpasse tjeneste etter nåværende bosted/tjenestested.
Arbeidsoppgaver
- ankomstregistrering av nyankomne asylsøkere
- gjennomføre registreringssamtaler, skrive rapport og anbefale videre tiltak
- opprettelse av sak og loggføring av tiltak i politiets datasystemer, samt i datasystemet for utlendings- og flyktningsaker (DUF)
- vurdering og bruk av tvangsmidler etter utlendingsloven, som pågripelse, undersøkelser, beslag, mv.
- ID-undersøkelse på bopel
- samarbeid med interne og eksterne aktører
- gi anbefaling til videre saks- og forvaltningsarbeid
Stillingene kan bli tillagt andre oppgaver ved behov.
Kvalifikasjoner
Det kreves:
- det kreves bestått politi(høg)skole, karakterer vil vektlegges
- god muntlig og skriftlig formidlingsevne på både norsk og engelsk
- gode IT-ferdigheter
- førerkort klasse B
- erfaring med relevante IT-systemer i asylprosessen, herunder DUF og UTSYS
- erfaring med arbeid i ankomstfasen
- erfaring med ID-avklaringsarbeid
- kjennskap til politiets oppgaver i asylprosessen
- erfaring med dokumentkontroll
- erfaring fra arbeid med sårbare personer
- barnefaglig kompetanse/erfaring fra arbeid med barn og ungdom
- erfaring med utarbeidelse av skriftlige rapporter
For ansettelse som politibetjent 2 kreves 3 års tjeneste i stilling med politimyndighet etter bestått grunnutdanning/bachelorutdanning fra politi(høg)skolen samt
gjennomført obligatorisk vedlikeholdstrening; eller 2 års tjeneste i stilling som etterforsker og gjennomført obligatorisk vedlikeholdstrening (pt. OÅO).
For ansettelse som politibetjent 3 kreves 6 års tjeneste i stilling med politimyndighet etter bestått grunnutdanning/bachelorutdanning fra politi(høg)skolen samt gjennomført to obligatoriske vedlikeholdstreninger; eller 4 års tjeneste i stilling som etterforsker og gjennomført obligatorisk vedlikeholdstrening (pt. OÅO). I tillegg kreves gjennomført etter og/eller videreutdanning relevant for etterforskning med minimum 15 studiepoeng.
Den som tilsettes i stillingen må kunne sikkerhetsklareres på nivå Begrenset (B).
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
Personlige egenskaper
- gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
- omstillingsdyktig og fleksibel
- positiv og serviceinnstilt
- evne til å jobbe effektivt og strukturert, både selvstendig og sammen med andre
- god rolleforståelse
- evne til å håndtere perioder med høyt arbeidspress
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her: https://www.politiet.no/om-politiet/jobb-i-politiet/medarbeiderplattform/
Vi tilbyr
- En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
- Stillingen lønnes som politibetjent 1-3 (stillingskode 1457-1461), fra kr 455.000-635.400 brutto per år
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (www.spk.no)
- Gode arbeidsbetingelser (f.eks. trening i arbeidstiden, gode parkeringsmuligheter o.l.)
Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.
For å ha et godt vurderingsgrunnlag ber vi deg om å registrere utfyllende CV i vår rekrutteringsportal og laste opp relevante attester og vitnemål. Dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn oppfordrer vi deg til å krysse av for dette i vår rekrutteringsportal. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Kontaktinformasjon
Cindy Marlen Mortvedt, Avsnittsleder ID- og kontrollavsnitt, 99430337Vetle Valentinsen, Avsnittsleder Politivakt avsnitt 2, 45214229
Arbeidssted
Mosseveien 581640 Råde
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Politiets utlendingsenhetReferansenr.: 4960834701
Stillingsprosent: 100%
Midlertidig
Sluttdato: 31.12.2025
Søknadsfrist: 21.05.2025
Kontaktpersoner for stillingen
Vetle Valentinsen
Avsnittsleder Politivakt avsnitt 2
45214229
Cindy Marlen Mortvedt
Avsnittsleder ID- og kontrollavsnitt
99430337
Om bedriften
Politiets utlendingsenhet (PU) er et særorgan underlagt Politidirektoratet og har i dag ca. 500 faste ansatte. Vårt hovedkontor er på Tøyen i Oslo.
Våre hovedoppgaver er å registrere og fastsette identitet på asylsøkere som kommer til Norge, uttransportere personer uten lovlig opphold, og drifte politiets utlendingsinternat på Trandum og familieenheten på Haraldvangen. Vi er et kompetanseorgan i politiet på utlendingsfeltet. Vi har ansvar for Nasjonalt koordineringssenter for grenseforvaltning (NKS), ETIAS National Unit (ENU) og norsk deltakelse i Den europeiske grense- og kystvakts stående styrke (Standing Corps, Frontex). I tillegg drifter vi utreisesenteret ved Oslo lufthavn og det midlertidige registreringssenteret på Gardermoen (GRS). Sammen med UDI og andre aktører er PU representert ved det nasjonale ankomstsenteret i Råde.
Ønsker du å vite mer om oss kan du se vår hjemmeside på www.politiet.no.
En personalpolitisk målsetting for politietaten er å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning, samt rekruttere flere personer med minoritetsbakgrunn.
Vi ber om at elektronisk søknad benyttes - klikk på linken "søk på stillingen". Relevante attester og vitnemål/karakterutskrifter skal vedlegges søknaden elektronisk. Om dette ikke er praktisk mulig, ber vi om at disse blir sendt; Politiets utlendingsenhet v/ stab HR/HMS, postboks 2095 Vika, 0125 Oslo.
Jf. offentlighetsloven kan søkere offentliggjøres på offentlig søkerliste selv om man har bedt om skjerming.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
2935431
- Hentet fra
talentech
- Referanse
c133e9ac06644d19ac121d7eb04fcae0