Avdelingsleder Fag og økonomi
Eiendom, Bærum kommune
Arnold Haukelands plass 10, 1338 Sandvika, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Avdelingsleder
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidstid
Dagtid, ukedager
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Avdelingsleder for Fag og økonomi er en nyopprettet stilling som følge av omstilling i Bærum kommune Eiendom. Den nye avdelingen har en sentral funksjon for den nyopprettede enheten Teknologi og eiendomsdrift (TED). Avdelingslederen skal ha et overordnet ansvar for å gi rådgivning og faglig støtte innen eiendomsdrift og -forvaltning. Rollen innebærer å bidra til utvikling og implementering av strategier for effektiv og bærekraftig drift av kommunens eiendommer. Stillingen innebærer kontrollfunksjon for fagområdet.
Avdeling Fag og økonomi skal bidra med flere støttefunksjoner i enheten Teknologi og eiendomsdrift. Et viktig fokusområde for avdelingen vil være økonomi- og virksomhetsstyring for tjenestestedet. Sentrale arbeidsområder av avdelingen vil være økonomi, regnskap, kontraktsforvaltning, HMS/SHA/kvalitetsarbeid, vedlikeholdsplanlegging, driftsplanlegging, tilstandskartlegging og dokumentasjon. Avdelingen vil få en nøkkelrolle i forhold til å koordinere den daglige driften og aktivitetene på tjenestedet. Avdelingen vil også være sentral i forhold til systematikk og rapportering knyttet til oppnåelse av vedtatte mål for omstilling i Eiendom.
Enheten Teknologi og Eiendomsdrift (TED) med tilhørende avdelinger, opprettes som tjenestested i Eiendom fra 01.09.2025. TED skal ha ansvar for drift og utvikling av hele kommunens bygg og eiendommer. TED kombinerer praktisk erfaring med teknisk og faglig kompetanse for å sikre at eiendommene fungerer godt i dag og er rustet for fremtiden.
Gjennom samspill mellom teori og praksis skal de ansatte i Teknologi og eiendomsdrift arbeide systematisk og kunnskapsbasert med vedlikehold, tekniske anlegg, energioppfølging og utvikling av digitale løsninger. TED bruker teknologi aktivt for å optimalisere drift, forbedre innemiljø og redusere ressursbruk – samtidig som det legges til rette for fremtidens behov. TED er en pådriver for innovasjon og utvikling i kommunens bygg. TED skal stille riktige tekniske krav, utvikle og følge opp vedlikeholdsplaner, samt sørge for at både inne- og utemiljø er trygge, funksjonelle og bærekraftige. Enheten skal også bidra i planlegging og realisering av nye bygg, og sikre at teknologiske løsninger og digital infrastruktur er integrert fra start.
Arbeidsoppgaver
- Daglig ledelse av avdelingen
- Ansvar for enhetens arbeidsprosesser og rutiner
- Koordinere administrative oppgaver, herunder økonomi, rapportering, årshjul mv.
- Ansvar for oppfølging av HMS/SHA/KS, i samsvar med gjeldende lover og forskrifter, eksempelvis internkontrollforskriften, arbeidsmiljøloven m.fl.
- Ansvarlig for utarbeidelse av rapporter og analyser for å støtte beslutningsprosesser
- Ansvar for økonomistyring og budsjettoppfølging
- Utvikle og implementere interne rutiner og prosedyrer for enheten
- Ansvarlig for å anskaffe og koordinere serviceavtaler
- Delta i enhetens ledergruppe
Kvalifikasjoner
- Relevant utdanning innen byggfag, eiendomsdrift/-forvaltning
- Lang erfaring kan kompensere for manglende utdanning
- Erfaring med rådgivning og prosjektledelse innen eiendomsdrift
- God kjennskap til lover og forskrifter knyttet til eiendomsdrift og vedlikehold
- Erfaring med utvikling og implementering av HMS-planer og kvalitetssikringssystemer
- Lang erfaring innen driftsprosesser og rutiner
- Ønskelig med noe erfaring fra endringsprosesser og/eller erfaring med innføring av digitale virkemidler for tjenesteutvikling
- Ønskelig med erfaring fra å lede medarbeidere gjennom tillit, autonomi og mestring
Personlige egenskaper
- Evne til å sette klare mål og arbeide systematisk for å oppnå dem
- Evne til å bygge og vedlikeholde positive arbeidsforhold, samt effektiv kommunikasjon og samarbeid med andre
- God formidlingsevne
- Evne til å tilpasse seg og lede endringer, samt fremme nye initiativ og utviklingsarbeid
- Forstå virksomhetens strategier og prioriteringer, og bruker kunnskapen til å oppnå mål
- Utvikle omfattende og realistiske planer med både korte og lange tidshorisonter
- Vurdere hver handling og avgjørelse opp imot dens innvirkning på brukeren
- Evne til å stille kritiske spørsmål knyttet til enhetens virksomhetsområder
Vi tilbyr
Bærum kommune ønsker å være en tillitsbasert organisasjon. Dette innebærer at våre ledere skal fremheve og dra nytte av medarbeidernes kompetanse og motivasjon til å gjøre en god jobb. Gjennom utvikling, læring og jobbautonomi, skal vi finne løsninger tett på innbyggernes behov.
Bærum kommune Eiendom drifter og utvikler ca 1 million kvadratmeter med kommunale formålsbygg og boliger. Som leder for avdeling Fag og økonomi vil du få mulighet for å utvikle deg selv både som leder og innen aktuelle fagområder. Kompleksiteten i stillingen ligger i kombinasjonen av teknisk kompetanse, erfaring fra drift, forvaltning og prosjekter, samt lederegenskaper og kommunikasjonsevner.
En av de største utfordringene i stillingen som avdelingsleder vil være å sikre både ressurser og tilstrekkelig kapasitet i arbeidet med driften av de kommunale eiendommene og faglig rådgivning inn mot både driftsoppgaver og investeringsprosjekter.
Kontaktinformasjon
Petter N Haug Sandbu, Tjenesteleder, 92823930, petter.sandbu@baerum.kommune.noJeanette Åsengen Løchen, Økonomirådgiver, 98447774, jeanette.aasengen@baerum.kommune.no
Arbeidssted
Arnold Haukelands plass 101338 Sandvika
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Bærum kommuneReferansenr.: 4988328990
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 08.07.2025
Om bedriften
Sammen skaper vi et godt og inkluderende samfunn for over 130 000 innbyggere, både i dag og i årene som kommer. Vi skaper rammer som bidrar til at de aller minste kan leke og lære og at de som trenger en hjelpende hånd får en hverdag preget av mestring, mening og verdighet. Vi gjør et bredt spekter av arbeidsoppgaver, og felles for oss alle er at vi får tillit og myndighet til å påvirke vår egen arbeidshverdag for å skape et samfunn som er godt å leve i. Hos oss kan du bli med og sette spor.
Søkere gjøres oppmerksom på at opplysninger om dem kan bli offentliggjort, selv om søkerne ber om ikke å bli ført opp på offentlig søkerliste (Offentliglova §25).
Før ansettelse i Bærum kommune skal identitet dokumenteres og oppholdstillatelse være gyldig.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
b9218552-4d02-4b26-ac1e-7ae1be9de360
- Hentet fra
talentech
- Referanse
9f9194f0a8d1492ea09679c0f4822ca3