Universitetslektor ved bachelor i vernepleie, studiested Kongsvinger
Universitetet i Innlandet
Strandvegen 3, 2212 Kongsvinger
Om jobben
Stillingstittel
Fast 50% stilling som universitetslektor ved bachelor i vernepleie
Type ansettelse
Fast, deltid 50%
Arbeidsspråk
Norsk, skandinavisk eller engelsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest mandag 21. april
Om stillingen
Ved Institutt for sosialvitenskap og veiledning, studiested Kongsvinger er det ledig 50% fast stilling som universitetslektor innen Bachelor i vernepleie. Vernepleierutdanningen er en kunnskapsbasert og praksisrettet helse- og sosialfaglig profesjonsutdanning som kvalifiserer for utøvelse av helse-, omsorgs- og velferdstjenester i et livsløpsperspektiv. INN har en heltidsutdanning og to deltidsutdanninger innenfor vernepleie, hvorav den ene gjennomføres på Kongsvinger.
Vernepleiestudiet ved INN har som målsetting å utdanne «morgendagens vernepleiere» med en kompetanseprofil som er i takt med praksisfeltets behov. Vi er en meget praksisnær utdanning hvor studenter og ansatte involverer brukere, tjenester og fagfeltet til et aktivt samarbeid. Vi vektlegger å utdanne faglig reflekterte, relasjons- og handlingskompetente vernepleiere. Vernepleierstudiet søker en person med kunnskap og kompetansen innenfor bredden av vernepleiefaglige eller helse- og sosialfaglige arbeidsområder.
Institutt for sosialvitenskap og veiledning tilbyr tre bachelorstudier: BA barnevern, BA sosialt arbeid og BA vernepleie, og tre masterstudier: Master i tverrfaglig arbeid med barn, unge og familier, Master i helsesykepleie og Master i karriereveiledning. I tillegg tilbys en rekke enkeltemner, årsstudier og etter- og videreutdanninger innenfor sosialfag og veiledning.
Forskningen ved instituttet er rettet mot sosialfaglige temaer knyttet til barn og unge, organisering og styring av velferdstjenester, funksjonshemming, velferdsinnovasjon, brukermedvirkning, karriereveiledning, relasjoner og kommunikasjon i møte mellom profesjonsutøver og bruker. Instituttet har 82 medarbeidere.
Ansvar og arbeidsoppgaver
- Forskning og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
- Planlegging og gjennomføring av forelesninger og studentaktive undervisningsopplegg, veiledning individuelt og i grupper, seminarledelse, vurderinger av arbeidskrav og sensur
- Samarbeide og involvere brukere, tjenester og fagfeltet i sine arbeidsoppgaver.
- Rekruttering av praksisplasser og oppfølging av studenter i praksis
- Faglig- og administrativt ansvar for enkeltemner ved bachelor i vernepleie
- Deltakelse i utvikling av studiet i tråd med lokale og nasjonale føringer
- Utvikling av søknader for ekstern finansiering av forsknings- og utviklingsprosjekter
Stillingen vil i hovedsak være knyttet til deltidsutdanningen ved høgskolesenteret på Kongsvinger, men vil samtidig være tett koblet til fagmiljøet rundt de øvrige vernepleierstudiene ved studiested Lillehammer.
Andre oppgaver kan tillegges stillingen, og det må påregnes oppgaver ved andre studieretninger ved instituttet ved behov.
Kvalifikasjoner
Formalkompetanse:- Du må kvalifisere for stilling som universitetslektor i relevant fagområde i henhold til krav gjengitt i forskrift til universitets- og høyskoleloven.
- Det legges vekt på kunnskap om og erfaringer med å benytte studentaktive lærings- og vurderingsformer innen relevante fagområder.
- Fortrinnsvis autorisasjon som vernepleier
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk/skandinavisk og engelsk.
- Tilfredsstillende digital kompetanse tilknyttet studentrelatert arbeid og aktuelt forsknings- og utviklingsarbeid.
- God kjennskap og erfaring fra vernepleieres arbeidsfelt og det er ønskelig at den som ansettes har erfaring med praksisfeltet i Kongsvingerregionen.
- Det er et ønskelig med kompetanse og erfaring innen ett eller flere av følgende områder:
- Miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
- Helsefremming og helsehjelp
- Inkludering, deltagelse og rettigheter
- Kritisk tenkning, kunnskapsbasert praksis og innovasjon
- Profesjon, etikk og samarbeid
Pedagogisk kompetanse:
Dokumentert praktisk-pedagogisk utdanning og erfaring fra undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå, jf. forskrift til universitets- og høyskoleloven. Søkere som ikke kan dokumentere pedagogisk kompetanse ved ansettelse er forpliktet til å gjennomføre universitetets kurs i pedagogikk eller tilsvarende innen to år etter ansettelse.
- Pågangsmot, evne og vilje til å videreutvikle studiet og fagmiljøet.
- Fleksibilitet og stor arbeidskapasitet
- God evne til å motivere og inspirere både studenter, kollegaer og samarbeidspartnere
- Gode kommunikasjons og samarbeidsevner
- God formidlingsevne
- Positiv til nye oppgaver
- Evne til å arbeide selvstendig, strukturert og målrettet
Mer informasjon om de formelle kvalifikasjonskravene, se forskrift til universitets- og høyskoleloven og HINNs presisering av de pedagogiske kompetansekravene og dokumentasjonsform ved ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger. Vurdering av hvilken kandidat som er best kvalifisert foretas etter en helhetlig vurdering av utdanning, erfaring og personlig egnethet og øvrige kvalifikasjonskrav slik de er formulert i annonseteksten, i tillegg til motivasjon for stillingen.
Stillingen og arbeidsoppgavene skal ivaretas i samsvar med gjeldende lov- og regelverk for statsansatte, herunder også Lov om kontroll med eksport av strategiske varer, tjenester og teknologi m.v. Kandidater som etter vurdering av søknad og vedlegg kommer i konflikt med kriteriene i sistnevnte lov, kan ikke tiltre stillingen. Nødvendige godkjenninger må opprettholdes gjennom hele ansettelsesforholdet.
Vi tilbyr
- en spennende og utfordrende jobb ved et universitet i utvikling
- lønn i stillingskode 1009 universitetslektor etter Statens lønnsregulativ.
- medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger.
For mer informasjon om INN som arbeidsgiver, se her.
. Video: https://www.youtube.com/watch?v=F0FVnszhpJY.Søke stillingen
Søknad og CV registreres elektronisk via "søk stillingen".
Søknaden må inneholde:- søknadsbrev
- utfyllende CV med oversikt over utdanning, arbeidserfaring, pedagogisk erfaring, administrativ erfaring, akkvisisjonsarbeid, koordineringserfaring og andre kvalifiserende aktiviteter
- bekreftede kopier av vitnemål og attester
- dokumentasjon på pedagogiske kvalifikasjoner i en systematisk, samlet fremstilling, herunder oversikt over formell pedagogisk utdanning, pedagogisk praksis inkludert veiledererfaring. I tillegg til eventuell erfaring med studiekvalitetsutvikling, utvikling av undervisningsopplegg, studieplaner etc.
- i tillegg ønskes inntil én sides refleksjon rundt søkerens pedagogiske grunnsyn og egne pedagogiske utvikling
- oversikt over eksternfinansierte prosjekter
- publikasjonsliste
For at din søknad skal kunne bli vurdert må dokumentene legges ved som elektroniske vedlegg til søknaden.
Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju og prøving av praktiskpedagogiske ferdigheter.
Har du spørsmål om opplasting av vedlegg eller andre tekniske forhold rundt søknaden kan Jobbnorge kundeservice kontaktes.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Mangfold og positiv særbehandling
INN mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Kontaktpersoner for stillingen
Om bedriften
Universitetet i Innlandet har omlag 15 000 studenter og 1 500 ansatte. Vi har studiesteder i Lillehammer, Hamar, Elverum, Rena, Evenstad og på Blæstad, og tilbyr også noen utdanninger på Kongsvinger, Tynset og i Oslo.
Universitetet i Innlandet er kjent for sterke og solide utdannings- og forskningsmiljøer som setter spor etter seg regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
Vår visjon er «Sterkere sammen - vi bygger universitetet i tverrfaglig fellesskap, sammen med samfunns- og arbeidsliv.»
Fakultet for helse- og sosialvitenskap (HSV) tilbyr et bredt spekter av utdanninger innen våre fagområder. Vi tilbyr blant annet store helse- og sosialfaglige bachelorprogram innen sykepleie, vernepleie, barnevern og sosialt arbeid, i tillegg til kroppsøving, idrett, folkehelse, tannpleie og fysioterapi. Vi tilbyr også en rekke masterprogram, årsstudier og kortere kurs. Relevans, utvikling, fleksibilisering og læring hele livet er viktige stikkord.
Fag- og forskningsmiljøene ved fakultetet driver en omfattende forsknings- og utviklingsvirksomhet. Fakultetet er ansvarlig for doktorgradsprogrammet «Helse og velferd».
HSV har et omfattende samarbeid med eksterne aktører om utdanning, praksis, forskning og utviklingsprosjekter. Vi er opptatt av å bygge forskningsprosjekter i samarbeid med arbeids- og samfunnsliv, og å videreutvikle samarbeid på områder for faglig utvikling av utdanningene våre. Gjennom enhet for eksternfinansiert virksomhet skreddersys ulike utdanningstilbud for offentlig og privat sektor. Fakultetet har p.t. ca 4000 studenter og 250 ansatte.
Sektor
Offentlig
Nettsted