Ønsker du å jobbe med plansaker og bærekraftig arealbruk?
Statsforvalteren i Agder
Fløyveien 14, 4838 Arendal, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Ønsker du å jobbe med plansaker og bærekraftig arealbruk?
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 10. august
Om stillingen
Er du interessert i bærekraftig arealbruk, og ønsker å jobbe med planprosesser etter plan- og bygningsloven? Statsforvalteren i Agder har nå ledig fast stilling i 100% som rådgiver/seniorrådgiver, med ønske om rask tiltredelse.
Om avdelingen og seksjonen
Miljøvernavdelingen ivaretar Statsforvalterens oppdrag på miljøområdet i Agder og består pt. av 38 dyktige og engasjerte medarbeidere fordelt på tre seksjoner; Plan, Natur og Forurensing.
Seksjon Plan består i dag av fem saksbehandlere samt en GIS-ansvarlig. I tillegg får seksjonen bistand fra én saksbehandler som er tilsatt i landbruksavdelingen, fra medarbeidere i de to andre seksjonene, og fra faste fagressurser fra øvrige fagavdelinger i embetet.
Seksjonens hovedansvar er å koordinere Statsforvalterens medvirkningsansvar i planprosesser etter plan- og bygningsloven. Dette innebærer å sikre god dialog med, og veiledning av kommunene som planmyndighet, og å gi uttalelser til oppstart, og høring av kommunale og regionale planforslag, og til dispensasjonssaker etter plan- og bygningsloven.
Seksjonen skal også overta oppgaven med å gi uttalelser i saker som gjelder solkraft, vindkraft og havvind samt ved forelegging av tiltak innenfor gjeldene områdekonsesjon.
Bli bedre kjent med oss ved å se vår rekrutteringsfilm på YouTube: https://youtu.be/deLyIYwt8hw
Vi ønsker mangfoldVi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi tilrettelegger for medarbeidere som har behov for det og oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, alder, nedsatt funksjonsevne eller hull i CV-en.
Arbeidsoppgaver
Stillingen vil i hovedsak tillegges arbeid knyttet til areal- og samfunnsplaner og dispensasjonssaker etter plan- og bygningsloven samt arbeid knyttet til energisaker. Veiledning av kommunene og andre eksterne aktører samt deltakelse i planprosesser er en viktig del av arbeidet. Du vil ha jevnlig kontakt med ulike eksterne aktører som kommuner og andre sektormyndigheter.
Den som ansettes må kunne akseptere endringer av arbeidsoppgaver innenfor avdelingens- og embetets saksområder.
Vi tilbyr
- Avlønning som rådgiver/seniorrådgiver i spennet kr 600 000 - kr 750 000 brutto pr. år, avhengig av kvalifikasjoner; for spesielt kvalifiserte søkere kan høyere avlønning vurderes.
- Gode lærings- og utviklingsmuligheter
- Godt sosialt og faglig miljø, med høy kompetanse og stort engasjement
- Familievennlig og fleksibel personalpolitikk
- Gode arbeidstidsordninger med fleksibel arbeidstid, og muligheter for noe hjemmekontor etter avtale
- Flott kontorbygg på Fløyheia i Arendal sentrum, med innendørs sykkelparkering, kantine og treningsrom
- medlemskap i Statens Pensjonskasse (SPK), med gode pensjons-, låne-, og forsikringsordninger. Det trekkes 2% av lønnen til innskudd i SPK.
Kvalifikasjonskrav
- Utdanning på mastergradsnivå, fortrinnsvis innen arealplanlegging, samfunnsplanlegging, naturforvaltning eller tilsvarende; flere år med dokumentert arbeidserfaring med areal- og samfunnsplanlegging og med gode referanser kan kompensere for manglende mastergrad.
- God kunnskap om areal- og samfunnsplanlegging.
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk.
Det er en fordel at du også har:
- Kunnskap om planprosesser knyttet til produksjon av fornybar energi.
- Erfaring fra offentlig forvaltning, med anvendelse av plan- og bygningsloven og/eller praktisk arealplanlegging.
- Kjennskap til annet relevant særlovverk.
For å trives og lykkes i stillingen må du evne å sortere og analysere større informasjonsmengder effektivt og treffsikkert samt jobbe etter tidsfrister. Det er viktig å utvise god rolleforståelse, og å skape god dialog i veiledningsarbeidet samt la deg motivere til lagspill med kollegaene dine. I stillingen er det viktig å jobbe målrettet og effektivt med en strukturert arbeidsform.
Søkerne vil bli vurdert ut fra formell kompetanse, samt personlige egenskaper. De første 6 månedene anses som prøvetid. Statsforvalteren registrerer sidegjøremål.
Spørsmål om stillingen
Spørsmål om stillingen kan rettes til:- Assisterende avdelingsdirektør Pia Karine Hem Molaug, tlf. 37017535 eller 97709207
- Seksjonsleder Plan Thomas C. Kiland-Langeland, tlf. 37017543 eller 95014685
Søknad sendes elektronisk via lenke på denne siden. For at din søknad skal komme i betraktning ber vi deg legge ved dokumentasjon på din utdannelse og arbeidserfaring i form av attester og vitnemål.
Søknadsfrist: 10.august 2025.Søkere som ønsker å reservere seg fra oppføring på offentlig søkerliste må begrunne dette. Vi varsler søkeren dersom vi ikke tar til ønske om reservasjon.
Kontaktpersoner for stillingen
Om bedriften
Statsforvalteren er Kongens og Regjeringens fremste representant i fylkene. Vi har ansvaret for å iverksette statlig politikk, sørge for at den blir best mulig lokalt tilpasset og kommer innbyggerne til gode.Statsforvalteren er også et viktig bindeledd mellom kommunale og sentrale myndigheter, og kan spille inn viktige saker fra kommunesektoren til sentrale styresmakter.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
adcb64c9-350a-472f-a7ab-09b0878f7da8
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10257323