Rakkestad kommune søker strategisk kommunedirektør med gjennomføringsevne
Rakkestad kommune
Rådhusveien 8, 1890 Rakkestad
Om jobben
Stillingstittel
Kommunedirektør
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest mandag 18. august
Rakkestad er en kommune med tydelige ambisjoner for vekst, utvikling og livskvalitet.
Kommunen ligger i hjertet av Østfold, har 8.500 innbyggere og kjennetegnes av et levende lokalsamfunn, variert næringsliv, bred frivillighet og tett samspill mellom innbyggere og kommune. Her kombineres sterke landbrukstradisjoner med moderne utviklingsambisjoner.
Mulighetene er mange i Rakkestad. Her kan du oppleve det gode livet på landet. Turer i skog og mark. Rusle rundt i et levende sentrum med landsbysjarm. Og om du har lyst på litt fart og spenning, er veien kort til det nasjonale motorsportsenteret på Rudskogen, eller til Rakkestad flyplass hvis du ønsker en mer luftig opplevelse. Rakkestad er ganske enkelt et godt sted både å bo og jobbe.
Vår nåværende kommunedirektør går av etter svært mange år ved roret. Han etterlater en godt drevet kommune som har det meste på stell. Men samfunnet vårt er i endring, og som i de aller fleste andre kommuner, det behov for omstilling, nytenkning og innovasjon.
For å videreføre og videreutvikle det gode arbeidet som er gjort, søker vi en visjonær, strategisk og engasjert kommunedirektør med hjerte for lokal utvikling og helhetlig samfunnsutvikling. Du må forstå samfunnsbyggerrollen, ha evne til å jobbe strategisk med kommuneutvikling, sette retning og sikre gode prosesser gjennom klokt, støttende og involverende lederskap.
Som øverste administrative leder i Rakkestad kommune vil du lede en kompetent og engasjert organisasjon på over 700 ansatte som verdsetter faglighet, samarbeid, involvering og god tjenesteyting. For å få de ansatte, innbyggerne og næringslivet med på den utviklingen kommunen skal gjennom, kreves det at du er synlig, tilstedeværende og god til å kommunisere. Det er heller ikke feil om du er folkelig og har en god porsjon humor.
Du vil arbeide sammen med ei dyktig og erfaren ledergruppe med ambisjoner om videre utvikling av kommunen. Bygging av nytt sykehjem, oppgradering av renseanlegg og digitalisering og utvikling av tjenestene er noen av de større oppgavene som venter.
Rakkestad kommune har et godt samarbeid med de andre kommunene i regionen. Det er et godt politisk samarbeidsklima i kommunen og ikke minst et godt forhold mellom politikk og administrasjon.
Sentrale oppgaver:
For nærmere informasjon om stillingen, kontakt ordfører Karoline Fjeldstad, 909 58 705 eller våre rådgivere i Skagerak Consulting, May-Britt Nordli, 913 04 874 eller Tom R. Gogstad, 951 75 241.
Søknad med CV sendes snarest i vårt digitale søknadsystem innen søknadsfristens utløp.
Du kan fram til søknadsfristens utløp ta kontakt med oss på konfidensiell basis og få informasjon om stillingen.
-------------------------------------------------------------------------
I likhet med alle andre offentlige stillinger, vil det for denne stillingen bli utarbeidet en søkerliste som gir informasjon om navn, kjønn, kommune og alder på alle som søker på stillingen. Denne søkerlisten vil i utgangspunktet ikke sendes ut, men vil være offentlig og derfor tilgjengelig for alle som ber om innsyn. Det er mulig å søke om å slippe å stå på den offentlige søkerlisten, men kravene er strenge. Ønsker du at navnet ditt ikke skal stå på denne listen, må du krysse av og begrunne dette i det elektroniske søknadsskjemaet. Dersom søknaden ikke innvilges, vil du få mulighet til å trekke deg fra prosessen. Om det innkommer klage på innvilget unntak fra offentlighet, vil Statsforvalteren kunne overprøve beslutningen slik at opplysninger om søkerne likevel kan bli offentliggjort. Dersom dette skulle skje, vil du bli varslet på forhånd.
For å unngå bedrageriforsøk, vil vi presisere at vi aldri ber om BankID-informasjon i søknadsprosessen.
Skagerak Consulting AS er et unikt, tverrfaglig rådgivningsmiljø. Vi jobber med å utvikle mennesker og organisasjoner for å skape varige forbedringer og verdier i offentlige og private virksomheter. Vårt arbeid er basert på en kombinasjon av dokumentert metodikk, praktisk erfaring og en god porsjon sunn fornuft.
Les mer om Skagerak Consulting AS her: www.skc.no
Følg oss på LinkedIn hvis du ønsker å holde deg oppdatert på stillingene vi legger ut: Skagerak Consulting
Kommunen ligger i hjertet av Østfold, har 8.500 innbyggere og kjennetegnes av et levende lokalsamfunn, variert næringsliv, bred frivillighet og tett samspill mellom innbyggere og kommune. Her kombineres sterke landbrukstradisjoner med moderne utviklingsambisjoner.
Mulighetene er mange i Rakkestad. Her kan du oppleve det gode livet på landet. Turer i skog og mark. Rusle rundt i et levende sentrum med landsbysjarm. Og om du har lyst på litt fart og spenning, er veien kort til det nasjonale motorsportsenteret på Rudskogen, eller til Rakkestad flyplass hvis du ønsker en mer luftig opplevelse. Rakkestad er ganske enkelt et godt sted både å bo og jobbe.
Vår nåværende kommunedirektør går av etter svært mange år ved roret. Han etterlater en godt drevet kommune som har det meste på stell. Men samfunnet vårt er i endring, og som i de aller fleste andre kommuner, det behov for omstilling, nytenkning og innovasjon.
For å videreføre og videreutvikle det gode arbeidet som er gjort, søker vi en visjonær, strategisk og engasjert kommunedirektør med hjerte for lokal utvikling og helhetlig samfunnsutvikling. Du må forstå samfunnsbyggerrollen, ha evne til å jobbe strategisk med kommuneutvikling, sette retning og sikre gode prosesser gjennom klokt, støttende og involverende lederskap.
Som øverste administrative leder i Rakkestad kommune vil du lede en kompetent og engasjert organisasjon på over 700 ansatte som verdsetter faglighet, samarbeid, involvering og god tjenesteyting. For å få de ansatte, innbyggerne og næringslivet med på den utviklingen kommunen skal gjennom, kreves det at du er synlig, tilstedeværende og god til å kommunisere. Det er heller ikke feil om du er folkelig og har en god porsjon humor.
Du vil arbeide sammen med ei dyktig og erfaren ledergruppe med ambisjoner om videre utvikling av kommunen. Bygging av nytt sykehjem, oppgradering av renseanlegg og digitalisering og utvikling av tjenestene er noen av de større oppgavene som venter.
Rakkestad kommune har et godt samarbeid med de andre kommunene i regionen. Det er et godt politisk samarbeidsklima i kommunen og ikke minst et godt forhold mellom politikk og administrasjon.
Sentrale oppgaver:
- Lede og utvikle organisasjonen og tjenestetilbudet slik at kommunen er i stand til å levere gode og effektive tjenester
- Gjennomføre omstillinger som sikrer en robust og bærekraftig kommuneøkonomi i et langsiktig perspektiv
- Arbeide med tilrettelegging for god samfunns- og næringsutvikling
- Sikre gode prosesser og et godt samarbeidsklima mellom politikk og administrasjon
- Bidra til å videreutvikle et godt internt samarbeidsklima - ikke minst med tillitsvalgte
- Sørge for at saker til politisk behandling blir godt utredet og belyst og at politiske vedtak blir gjennomført
- Bygge gode relasjoner og godt omdømme i egen organisasjon, blant innbyggerne og i regionen
- Relevant utdanning på høgskole- eller universitetsnivå
- Erfaring fra kommunal sektor, gjerne i kombinasjon med privat sektor
- Ledererfaring fra en større, gjerne kompleks organisasjon, helst fra kommunal sektor
- En fordel med erfaring fra ledelse av endrings- og utviklingsprosesser
- God økonomiforståelse
- God forståelse for samfunnsutviklerrollen
- God rolleforståelse politikk/administrasjon
- Kjennskap til arbeid med tillitsvalgte
- God skriftlig og muntlig framstillingsevne – kunne levere gode saker til politisk behandling
- Synlig, trygg, tydelig leder med gode relasjonelle egenskaper
- Gode strategiske egenskaper
- Åpen, engasjert, inspirerende, samlende og tillitsskapende med høy integritet
- Framoverlent, utviklingsorientert, nytenkende, god gjennomføringskraft
- Gode kommunikasjonsevner
For nærmere informasjon om stillingen, kontakt ordfører Karoline Fjeldstad, 909 58 705 eller våre rådgivere i Skagerak Consulting, May-Britt Nordli, 913 04 874 eller Tom R. Gogstad, 951 75 241.
Søknad med CV sendes snarest i vårt digitale søknadsystem innen søknadsfristens utløp.
Du kan fram til søknadsfristens utløp ta kontakt med oss på konfidensiell basis og få informasjon om stillingen.
-------------------------------------------------------------------------
I likhet med alle andre offentlige stillinger, vil det for denne stillingen bli utarbeidet en søkerliste som gir informasjon om navn, kjønn, kommune og alder på alle som søker på stillingen. Denne søkerlisten vil i utgangspunktet ikke sendes ut, men vil være offentlig og derfor tilgjengelig for alle som ber om innsyn. Det er mulig å søke om å slippe å stå på den offentlige søkerlisten, men kravene er strenge. Ønsker du at navnet ditt ikke skal stå på denne listen, må du krysse av og begrunne dette i det elektroniske søknadsskjemaet. Dersom søknaden ikke innvilges, vil du få mulighet til å trekke deg fra prosessen. Om det innkommer klage på innvilget unntak fra offentlighet, vil Statsforvalteren kunne overprøve beslutningen slik at opplysninger om søkerne likevel kan bli offentliggjort. Dersom dette skulle skje, vil du bli varslet på forhånd.
For å unngå bedrageriforsøk, vil vi presisere at vi aldri ber om BankID-informasjon i søknadsprosessen.
Skagerak Consulting AS er et unikt, tverrfaglig rådgivningsmiljø. Vi jobber med å utvikle mennesker og organisasjoner for å skape varige forbedringer og verdier i offentlige og private virksomheter. Vårt arbeid er basert på en kombinasjon av dokumentert metodikk, praktisk erfaring og en god porsjon sunn fornuft.
Les mer om Skagerak Consulting AS her: www.skc.no
Følg oss på LinkedIn hvis du ønsker å holde deg oppdatert på stillingene vi legger ut: Skagerak Consulting
Kontaktpersoner for stillingen
Karoline Fjeldstad
Ordfører
+4790958705
Om bedriften
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
acbb1c5b-fd33-4c6c-b21a-08726845e87c
- Hentet fra
recman
- Referanse
432806