Førstekonsulent ved avsnitt pass og ID Grålum
Øst politidistrikt
Rådmann Siras vei 4, 1712 Grålum, Hjemmekontor ikke mulig
Om jobben
Stillingstittel
Førstekonsulent
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk eller engelsk
Antall stillinger
2
Søk på jobben
Søk senest i morgen
Dette ser vi etter hos en ny medarbeider
Vi ser etter motiverte personer som er interessert i saksbehandling av pass og ID søknader. Vi stiller høye krav til faglig kompetanse, motivasjon, arbeidsmoral og etisk integritet. Videre søker vi etter deg som til enhver tid opptrer profesjonelt og fungerer som en god ambassadør for politiet gjennom dine holdninger og handlinger i det daglige arbeidet. Evnen til å være trygg, nærværende, lydhør samt å bygge tillit til publikum, er avgjørende for suksess i vår organisasjon. I vår vurdering av kandidater er blant annet dette noe vi vil legge vekt på samt evnen til å bidra til et inkluderende og respektfullt arbeidsmiljø.
Om stillingen
Vi søker etter inntil to medarbeidere med engasjement for politiets samfunnsoppdrag og gode samarbeidsevner til heltidsstillinger (100 %) som førstekonsulent ved avsnitt pass og ID Grålum.
Som førstekonsulent i avsnitt pass og ID Grålum jobber man med saksbehandling av søknader om pass og nasjonale ID-kort. Videre foretar man dokumentkontroll, gir veiledning til publikum og samarbeider tett med gruppeleder og andre kollegaer i avsnittet.
Arbeidstid følger to-skift turnustjeneste med arbeidstid dag, kveld og helg, avhengig av stillingsprosent. Noe reisevirksomhet mellom Forvaltningsseksjonens lokasjoner i Øst politidistrikt må påregnes.
Vi er opptatt av å skape et godt og spennende arbeidsmiljø med muligheter for kompetanse- og utviklingsmuligheter.
Felles enhet for utlending og forvaltning består av fem seksjoner: Utlendingsseksjonen, Forvaltningsseksjonen, Grensekontrollseksjonen, Nasjonal seksjon grenseforvaltning, og Etterretningsseksjonen. Forvaltningsseksjonen består av sju avsnitt med til sammen ca. 120 ansatte. Forvaltningsseksjonen har et særskilt ansvar for å utnytte forvaltningssporets muligheter til å forebygge kriminalitet og ulykker.
Vi er på jobb for et trygt Norge. Som en del av Politiets viktige samfunnsoppdrag, skal vi forebygge og bekjempe kriminalitet, skape trygghet og ivareta rettssikkerheten. Vi tror at mangfold bidrar til bedre oppgaveløsning, og søker derfor medarbeidere med ulik bakgrunn, erfaring, perspektiv og kompetanse. Dersom du har behov for tilrettelegging i rekrutteringsprosessen eller arbeidshverdagen, vil vi gjøre vårt beste for å gi deg det du trenger.
Arbeidsoppgaver
- Mottak, registrering og saksbehandling av søknader om pass og nasjonale ID-kort.
- Dokument- og ID-kontroll.
- Flagging av saker til vedtakslinje.
- Oversendelse av dokumenter til vedtakslinje.
- Registrering av tapsmeldinger og klarlegging av forhold knyttet til tap.
- Veiledning til publikum enten ved oppmøte eller på telefon.
- Håndtering av hittepass.
- Andre oppgaver og endringer i oppgaver etter behov.
Kvalifikasjoner
Dette må du ha for å være kvalifisert:
- Bachelorgrad eller annen relevant utdanning. Relevant arbeidserfaring kan kompensere for kravet om formalkompetanse.
- Gode norskkunnskaper, både muntlig og skriftlig.
- Gode muntlige engelskkunnskaper.
- Gode IT-kunnskaper, og beherske bruk av datasystemer som arbeidsverktøy.
- Plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet. Politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41
Det er også ønskelig med:
- Erfaring fra saksbehandling.
- Erfaring fra kunde- eller publikumsservice.
- Erfaring fra offentlig sektor.
- Fordel med annen språkkompetanse.
Personlige egenskaper
- Interesse og motivasjon for å jobbe med ID-arbeid i skranke.
- Meget gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.
- Løsningsorientert og høy grad av serviceinnstilling.
- Høy arbeidskapasitet, effektivitet og grundighet.
- Bidra til å fremme et godt arbeidsmiljø på avsnittet.
- Samfunnsorientert og forståelse for enhetens rolle i politiets samfunnsoppdrag.
- Vi legger stor vekt på personlig egnethet som faktor i en samlet kvalifikasjonsvurdering.
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her.
Dette kan vi tilby om du velger oss
- En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi.
- Stillingene lønnes som førstekonsulent (stillingskode 1408), fra kr 496 800 til 590 000 brutto per år. Det vil ved tilsetting bli foretatt en konkret vurdering av lønnsplassering
- Turnustillegg tilkommer i tillegg for arbeid på kveld og helg.
- Gode arbeidsbetingelser jf. statens personalhåndbok
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (www.spk.no).
Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Mangfold i politiet
Dersom du har funksjonsnedsettelse, innvandrerbakgrunn eller hull i CV-en, er det anledning for å krysse av for dette i søknaden. Er du kvalifisert for stillingen, vil du bli vurdert for positiv særbehandling.
Det innebærer at minst én søker fra hver av disse gruppene blir innkalt til intervju.
Les mer om positiv særbehandling når man søker jobb i staten her.
Opplysningene du gir, brukes til å utarbeide anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
. Video: https://www.youtube.com/watch?v=uUTjHmSB_WcSlik søker du
For å ha et godt vurderingsgrunnlag ber vi deg om et kort søknadsbrev, registrere utfyllende CV i vår rekrutteringsportal og laste opp relevante attester og vitnemål. Dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn oppfordrer vi deg til å krysse av for dette i vår rekrutteringsportal. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Øst politidistrikt er landets nest største med cirka 2000 medarbeidere som betjener i underkant av 740 000 innbyggere i 29 kommuner i Viken. Administrasjonsstedet i Øst politidistrikt ligger i Ski, kun 11 minutter med tog fra Oslo.
Særtrekk ved politidistriktet er at vi har tre av landets største grenseovergangssteder; Oslo lufthavn, Svinesund og Ørje. Det genererer kriminalitet spesielt innenfor vinning og narkotika, samt utlendingsfeltet. Flere av landets største byer er også lokalisert i politidistriktet. Sammen med store tettsteder, store landbruksområder og lang kystlinje gir dette politidistriktet en tilsvarende bredde i oppgaveløsningen med redningsoppdrag, patruljetjeneste, etterforskning, oppgaver knyttet til grensen, samt sivile gjøremål og forvaltningsoppgaver m.m. Forebyggende arbeid er en hovedstrategi for politidistriktet. Vi kan derfor tilby en arbeidsplass med varierte og spennende utfordringer.
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.
Hovedregel ved ansettelse i staten er seks måneders prøvetid, jf. statsansatteloven § 15, første ledd.
Opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil søkeren bli varslet om dette.
Sektor
Offentlig