Vil du lede informasjonssikkerhetsarbeidet i Statens pensjonskasse?
Statens pensjonskasse
Verkstedveien 1, 0277 Oslo, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Vil du lede informasjonssikkerhetsarbeidet i Statens pensjonskasse?
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest onsdag 27. august
Vi søker en initiativrik og erfaren fagansvarlig for informasjonssikkerhet i Statens pensjonskasse (SPK). Rollen rapporterer til avdelingsdirektør for avdeling sikkerhet og personvern, og vil i det daglige drive informasjonssikkerhetsarbeidet i samarbeid med avdelingens sikkerhetskoordinator. Dette er en rolle for deg som har solid faglig tyngde og trygghet til å ta ansvar for vårt sikkerhetsarbeid. Du kan være en erfaren sikkerhetsleder eller en faglig sterk spesialist med kortere erfaring, men som er klar til å lede og utvikle området hos oss.
I denne rollen vil du arbeide i en CISO-funksjon, der du vil bli godt kjent med hele organisasjonen. Du vil få en nøkkelrolle for å sikre, videreutvikle og bidra til en effektiv sikkerhetskultur. Du vil få et overordnet ansvar for å utvikle, implementere og vedlikeholde organisasjonens styringssystem for informasjonssikkerhet (ISMS), og vil samarbeide med fagspesialister. Det innebærer å sikre at SPK overholder lover, forskrifter og standarder for informasjonssikkerhet, samt bidra til oppfølging av sikkerhetskultur gjennom opplæring og bevisstgjøring. I tillegg vil du være en strategisk rådgiver for ledelsen i spørsmål om informasjonssikkerhet. Stillingen krever sikkerhetsklarering.
Hos oss får du:
- En nøkkelrolle med stor påvirkningskraft
- Strategisk og operativt ansvar for informasjonssikkerhet
- Tett samarbeid med IT-sikkerhet, sikkerhetssenteret, personvern og utvikling
Arbeidsoppgaver
- Utarbeide og oppdatere styrende dokumenter for informasjonssikkerhet
- Sikre dokumentasjon av informasjonssikkerhetsarbeidet i samsvar med krav og beste praksis
- Implementere og vedlikeholde ISMS, inklusive å planlegge og gjennomføre interne revisjoner og følge opp avvik, funn og forbedringstiltak
- Bidra til gjennomføring av risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS), foreslå nødvendige tiltak og identifisere og vurdere trusler mot virksomhetens informasjonssystemer
- Overvåke og analysere hendelser relatert til informasjonssikkerhet
- Gi opplæring og veiledning til ansatte for å øke bevisstheten rundt sikkerhet
- Delta i beredskapsarbeid og hendelseshåndtering
- Holde deg oppdatert på relevante trender, teknologier og trusselbilder innen informasjonssikkerhet
Kvalifikasjoner
- Høyere utdanning innen relevant fagområde for stillingen, slik som IT, informasjonssikkerhet, teknologi eller tilsvarende. Lang, relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet.
- Dokumentert erfaring med sikkerhetsarbeid, minimum 2 år, gjerne både på operativt og strategisk nivå
- Fordel med oppdatert kunnskap innen informasjonssikkerhet, gjerne i form av sertifisering for relevante standarder, slik som ISO 27001/2, ISO 27001 Lead Implementer, CISSP, CISM, eller CRISC. I tillegg er det fordel med kunnskap om NSMs grunnprinsipper og relevante lover (sikkerhetsloven, personopplysningsloven).
- Fordel med tverrfaglig sikkerhetserfaring og gjennomføring av ROS- og VTS-analyser, samt sikkerhetsledelse i skybaserte miljøer (Azure, M365, etc.)
- Fordel med erfaring med prosessarbeid
- Fordel med godkjenning for gjennomføring av autorisasjonssamtaler
Personlige egenskaper
- Du er initiativrik og selvgående med sterk gjennomføringsevne
- Du er strukturert og løsningsorientert, og er opptatt av å skape gode prosesser og løsninger, f.eks. å skape god sikkerhetskultur
- Du har høy grad av integritet og rolleforståelse, med evne til å håndtere sensitiv informasjon
- Du har gode kommunikasjonsevner, skriftlig og muntlig, og klarer å formidle komplekse problemstillinger på en forståelig måte
- Du er en lagspiller som trives med å dele erfaring og kunnskap med andre, og som samarbeider godt med medarbeidere med ulik faglig bakgrunn
Vi tilbyr
- Sterkt faglig og sosialt miljø med store utviklingsmuligheter
- En trygg og forutsigbar arbeidsplass med lite byråkrati
- Mulighet til å løse vårt samfunnsoppdrag der vi sørger for forutsigbarhet, trygghet og sikkerhet for våre medlemmer
- En av Norges beste pensjonsordninger, gode forsikringsordninger og mulighet for gunstig boliglån.
- Gode og fleksible løsninger for hjemmekontor (hybrid)
- Sentral plassering i moderne lokaler på Skøyen med kort vei til buss, trikk og tog
- Kontorløsning med universell utforming og heis i bygget
- Eget idrettslag, tilbud om gruppetrening og rabatt på treningssenter.
- Sommertid
Som ansatt hos oss vil du bli medlem i Statens pensjonskasse, som gir deg mange goder i tillegg til livsvarig alderspensjon og AFP. Du kan ha rett til økonomisk støtte hvis du blir syk eller ufør, familien din kan ha rett til økonomisk støtte når du dør, du blir forsikret mot yrkesskade eller yrkessykdom, og du får gode betingelser på boliglån. Du kan lese mer om ansattgodene dine på spk.no/medlemskap-i-spk.
Generell informasjon
Vi gjennomfører bakgrunnssjekk i utvalgte rekrutteringer. Bakgrunnssjekken gjennomføres av Semac AS, og blir utført etter samtykke fra deg som søker. Aktuelle søkere vil motta nærmere informasjon om dette.
I enkelte rekrutteringer gjennomfører vi evne- og/eller personlighetstest. Aktuelle kandidater vil motta nærmere informasjon om dette.
Vi ber om at du legger ved alle relevante attester og vitnemål når du søker.
I henhold til offentlighetsloven gjør vi oppmerksom på at om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli oppført på søkerlisten. Vedkommende vil i tilfelle bli varslet om dette på forhånd.
Kontaktinformasjon
Nils Johan Brede, Avdelingsdirektør sikkerhet og personvern, 48 38 56 22Ingeborg Hermansen, Sikkerhetskoordinator, 40 40 13 28
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Statens pensjonskasseReferansenr.: 5002251141
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 27.08.2025
Kontaktpersoner for stillingen
Ingeborg Hermansen
Sikkerhetskoordinator
40 40 13 28
Nils Johan Brede
Avdelingsdirektør sikkerhet og personvern
48 38 56 22
Om bedriften
I Statens pensjonskasse er vi sammen om et viktig samfunnsoppdrag - å sikre økonomisk trygghet og forutsigbarhet for medlemmene våre og deres nærmeste. Over én million nordmenn har tjenestepensjon hos oss, mange har også lån og forsikring.
Vi er ca. 470 medarbeidere som jobber sammen hver dag med løsninger og produkter som har stor betydning for enkeltmennesker, så vel som for samfunnet. Vi har sterke fagmiljøer med bred kompetanse og mangfold, både faglig og menneskelig. Vi er store nok til at du får utfordringer, og små nok til at du kan påvirke. Hos oss får du tillit og kollegaer som vil at du lykkes. Arbeidshverdagen er fleksibel slik at du har god balanse mellom jobb og fritid. Vi bryr oss om oppdraget, om hverandre og om brukerne våre.
Vi er til å stole på – som pensjonsleverandør og som arbeidsgiver.
Du kan lese mer om hvordan det er å jobbe hos oss på spk.no/jobb.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
9da1d3a4-e567-48cb-9c2e-4b6134e04a6f
- Hentet fra
talentech
- Referanse
d92a962572154391b27963b97f50ee29