Postdoktor i flerspråklighet og språklæring
UiT Norges arktiske universitet
Hansine Hansens veg 18, 9019 Tromsø
Om jobben
Stillingstittel
Postdoktor i flerspråklighet og språklæring
Type ansettelse
Åremål, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk, skandinavisk eller engelsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 12. januar
Om stillingen
Ved Institutt for språk og kultur, Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, ved UiT Norges arktiske universitet er det ledig ei stilling som postdoktor i flerspråklighet og språklæring. Stillinga er tilknytta Senter for språk, hjerne og læring (C-LaBL, Center for Language, Brain and Learning), nærmere bestemt læringsdomenet i senteret. C-LaBL er finansiert av Trond Mohn stiftelsen i perioden 2024–2029.
Forventa startdato: august/september 2025 eller tidligere.
Postdoktorstillinga er en åremålsstilling med ansettelsesperiode på 3 år. Ansettelse i stilling som postdoktor har som hovedmål å kvalifisere for arbeid i vitenskapelige toppstillinger. Det forutsettes at søkeren vil kunne gjennomføre prosjektet i løpet av ansettelsesperioden. Ingen kan ansettes i mer enn én åremålsperiode som postdoktor ved samme institusjon.
Arbeidssted er UiT i Tromsø. Du må kunne starte i stillingen innen rimelig tid etter å ha mottatt tilbud.
Om instituttet
Institutt for språk og kultur (ISK) er et institutt med stor tematisk bredde og et svært aktivt forskningsmiljø. Det er til sammen ca. 160 ansatte, primært ved campus Tromsø, men også ved campus Alta. Instituttet har omtrent 500 studenter.
Instituttet er vertskap for noen av de fremste språkvitenskapelige miljøene i verden, blant annet representert ved Center for Language, Brain and Learning (C-LaBL). I tillegg kommer forskningsgrupper innen språktilegnelse (AcqVA-Nor), kognitiv lingvistikk (CLEAR), samisk språkteknologi (Giellatekno og Divvun), samt sosiolingvistikk flerspråkligehet og revitalisering (MultiNor).
Instituttets forskningsmiljøer innen litteraturvitenskap, kunsthistorie og medie- og dokumentasjonsvitenskap er blant annet organisert i forskningsgruppene Arctic Voices, Engaging Conflicts in a Digital Era (ENCODE), Health, Art and Society (HAS), Interdisciplinary Phenomenology (IP), Pax Slavia in FLux: European Contexts (PSIF) og Worlding Northern Art (WONA).
ISK tilbyr undervisning i språkvitenskap, litteraturvitenskap, kunsthistorie, medie- og dokumentasjonsvitenskap, engelsk, kvensk og finsk, nordisk, russisk, samisk, spansk og tysk, som årsstudium, bachelor- eller mastergradsstudium, samt tre internasjonale masterprogram. Instituttet har studieretning i nordsamisk, spansk, engelsk, nordisk og russisk (fag 1 og fag 2), og tysk som fag 2 i lektorutdanningen 8-13. I tillegg har instituttet har ansvar for samisk som fag i grunnskolelærerutdanningen (på morsmålsnivå og som andrespråk). Instituttet tilbyr også doktorgradsutdanning i kultur/litteraturvitenskap, kunsthistorie, medie- og dokumentasjonsvitenskap og språkvitenskap.
Senter for språk, hjerne og læring (C-LaBL)
Den utlyste stillinga vil være en av i alt ni nye stillinger i C-LaBL, der tre starta høsten 2024, tre starter i 2025 og tre i 2026. Senteret har også ansatt en leder for senterets eksperimentelle laboratorier, en førstekonsulent og seks professor II-stillinger.
Senter for språk, hjerne og læring (C-LaBL) skal bidra til et paradigmeskifte i forståelsen av hvordan flere språk interagerer i den samme hjernen, utvikle innovative longitudinelle metoder for å studere flerspråklighet, samt utdanne neste generasjons forskere og forskningsledere innenfor et stadig viktigere forskningsfelt. Gjennom å legge til rette for samarbeid på tvers av lingvistiske teorier, nevrovitenskap og språktilegnelse/-prosessering vil vi utforske effektene av flerspråklighet – for språkene i et flerspråklig individ, for hjernen til disse individene og for læring (og undervisning) av flere språk. C-LaBL er delt inn i tre domener (språk, hjerne og læring) som kobles sammen gjennom det tverrgående temaet lingvistisk avstand. Forskningen i C-LaBL vil utforske interaksjonen mellom flere grammatikker i den flerspråklige hjernen, med et fokus på betydningen av lingvistisk avstand (likheter/forskjeller mellom språk) for utvikling, tverrspråklig påvirkning, nevrokognitive tilpasninger i hjernen som resultat av flerspråklig erfaring, i tillegg til innlæring av flere språk i for eksempel en klasseromskontekst eller liknende. Forskningen i senteret vil være teoretisk motivert og bruke en rekke ulike metoder, inkludert offline adferdsmessige eksperimenter, blikksporing, elektroencefalografi (EEG) og magnetresonanstomografi (MRI). Forskningen vil ha praktisk relevans for samfunnsutfordringer knyttet til utdanning og helse. C-LaBLs mentorprogram vil gi et omfattende opplæringstilbud til postdoktorene som ansettes og slik sikre at fremtidige forskningsledere innenfor flerspråklighet har en solid bakgrunn på tvers av domenene i senteret.
Forskningsmiljøet i språktilegnelse, variasjon og flerspråklighet ved UiT består for tiden av ca. 40 aktive forskere og omfatter elleve professorer/førsteamanuenser, en lab-leder, fire postdoktorer, åtte MSCA-postdoktorer, tre ph.d.-studenter, sju professor II-stillinger og et faglig råd med internasjonalt anerkjente forskere. Forskerne på senteret er involvert i en rekke forskningsprosjekt både lokalt og internasjonalt, blant annet MuMin- og MultiLit-prosjektene finansiert av Forskningsrådet. For ytterligere informasjon om arbeidet og aktivitetene i gruppa, se C-LaBLs nettside.
Den utlyste stillingen vil gi den som blir ansatt, muligheten til å jobbe tett med en fremragende gruppe av språkforskere. Den ansatte postdoktoren er forventet å delta i møter på tvers av domenene og slik bidra til samarbeid.
For mer informasjon om stillinga og C-LaBL bes søkere kontakte en av hovedforskerne i læringsdomenet (se kontaktinformasjon nedenfor) for tilgang til den komplette prosjektbeskrivelsen for C-LaBL.
Stillingens arbeidsoppgaver/forskningsområde/om prosjektet
Den utlyste postdoktorstillinga er en del av læringsdomenet i C-LaBL. Dette domenet undersøker samspillet mellom flerspråklighet og læring hos enkeltindivider, og det utforsker hvordan lingvistisk avstand mellom språk interagerer med språklig eksponering og erfaring med tydelig vekt på utdanningsmessige forhold slik som literasitet (lese- og skrivekyndighet) og skoleprestasjoner. For å få til dette vil vi gjennomføre en rekke kontrollerte intervensjoner og eksperiment som avdekker ulike sider ved et individs språkkompetanse. Vi kommer til å samle inn bakgrunnsinformasjon om deltakerne ved å kombinere detaljerte spørsmål om språklige erfaringer med tilgjengelige registerdata fra Statistisk Sentralbyrå og koble dette mot data fra egne undersøkelser av språkkompetanse og -læring slik at vi kan få en forståelse av hvordan de samvirker. Tre språksituasjoner vil bli særlig vektlagt:
(i) norske barn og unges tilegnelse av engelsk,
(ii) multilektalitet og multilektal skriftlighet blant norske barn og unge,
(iii) samiskelevers språktilegnelse og skolens rolle for samisk språkrevitalisering.
Den aktuelle stillinga skal knyttes til den andre av disse tre situasjonene. Undersøkelsene vil være retta mot elever i ulike deler av Norge som har ulike språkerfaringer med tanke på lokal/regional dialekt og hovedmål på skolen og i lokalsamfunnet. Elevenes praksiser i privat, skriftlig kommunikasjon vil også bli løfta fram I og med at dialektskriving og kodeveksling er utbredt i dette domenet. Elever med andre hjemmespråk enn norsk (også kjent som arvespråkstalere, ‘heritage speakers’) vil utgjøre en integrert del av undersøkelsene. Studier av metalingvistisk bevissthet og språkseparasjon kommer til å stå sentralt, og vi tar mål av oss å avdekke hvordan disse kompetansene påvirkes av forskjellige dialekt- og literasitetserfaringer. Effekter på skoleresultat vil også bli undersøkt. Undersøkelsene kommer til å bli koordinert med delprosjektet som ser på tilegnelse av engelsk av elever i norske skoler.
Kandidaten forventes å bidra til planlegging og utvikling av nye sider ved prosjektet etter hvert som det skrider fram. Vedkommende kommer til å jobbe tett med forskningsgruppa men må også kunne jobbe selvstendig og ta et daglig ansvar for prosjektstyring. Arbeidsoppgaver omfatter å bidra til rekruttering av deltakere; planlegging og utføring av feltarbeid (både i skoler og andre relevante settinger); sammenstilling og analyse av data; formidle resultat og samarbeide aktivt med andre forskere i læringsdomenet og i C-LaBL-senteret generelt.
Kontakt
Flere opplysninger om stillingen kan du få av professor Øystein A. Vangsnes:
professor Merete Anderssen:
eller instituttleder Cathrine Theodorsen:
Kvalifikasjoner
Nødvendige kvalifikasjoner:- Doktorgrad i språkvitenskap, utdanningslingvistikk, anvendt lingvistikk, psykologi eller annet fagområde som involverer forskning på språk. Hvis du er i sluttfasen av din doktorgrad kan du fortsatt søke på stillingen, forutsatt at du leverer deler av avhandlingen sammen med søknaden slik at bedømmelseskomiteen kan vurdere kvalitet og sannsynligheten for ferdigstillelse innen ønsket ansettelsestidspunkt. Du må legge ved en uttalelse fra veileder eller institusjonen om forventet tidspunkt for fullføring av ph.d-graden. Dokumentert fullført doktorgrad er en betingelse for å tiltre i stilling som postdoktor.
- Erfaring med empiriske metoder i språkforskning.
- Dokumentert gode kunnskaper i engelsk. Nordiske søkere kan dokumentere sine språkkunnskaper ved å inkludere vitnemål fra videregående i sin søknad.
- Dokumentert gode kunnskaper i norsk eller et skandinavisk språk
- Behersker statistiske metoder godt og har kjennskap til relevante dataprogram og verktøy.
- Erfaring med å jobbe med to-/flerspråklige barn og unge.
- Kunnskap i andre språk anses som en styrke.
I vurderingen vil hovedvekten legges til de innsendte arbeidene for det kvalifiserende arbeidet. Det skal også legges vekt på erfaring fra popularisering/formidling og akademisk politikk og administrativ virksomhet.
I vurderingen av søkerne vil vi vektlegge søkers motivasjon, potensiale for forskning og personlig egnethet for stillingen. Vi søker kandidater som blant annet har:
- Gode samarbeidsevner
- Evner til god kommunikasjon og samhandling med kollegaer og studenter
- Evner og ønsker om å bidra til et godt arbeidsmiljø
Ved UiT legges det vekt på forskningsarbeidenes kvalitet, relevans og betydning og ikke på hvor arbeidene er publisert, i henhold til prinsippene i The San Fransisco Declaration on Research Assessment (DORA).
Inkluderende arbeidsliv og mangfold
UiT Norges arktiske universitet har et personalpolitisk mål om å være en arbeidsgiver som gjenspeiler mangfoldet i samfunnet og som tar i bruk potensialet i befolkningens samlede kompetanse. Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke og ønsker oss medarbeidere med ulik kompetanse, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver.
Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av for dette i jobbsøkerportalen. Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Utenom å velge ut riktige kandidater bruker vi ikke avkrysningene til noe annet enn anonymisert statistikk. Les mer i Arbeidsgiverportalen https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling
Vi kan tilby
- Deltakelse i et spennende forskningsprosjekt
- Gode karrieremuligheter
- Et godt arbeidsmiljø med dedikerte kolleger
- Gode velferdsordninger
- Gode pensjons-, forsikrings-, og låneordninger i Statens pensjonskasse
Søknaden
Søknaden din må inneholde:
- Søknadsbrev
- En beskrivelse (maks to sider) av hvordan kandidaten passer inn I C-LaBLs forskningsprogram (herunder også forskning på tvers av de tre domenene)
- En beskrivelse av hvordan kandidaten ser for seg å bidra til forskningen i læringsdomenet (2-3 sider)
- CV (fullstendig oversikt over utdanning, praksis/erfaring, samt en komplett liste over publikasjoner)
- Vitnemål og karakterutskrift for alle grader
- Kontaktinformasjon til 3-4 referanser
- Dokumentasjon av engelskkunnskaper
- Dokumentasjon av norskkunnskaper eller annet skandinavisk språk
- Beskrivelse av dine vitenskapelige arbeider, særlig de du anser mest betydningsfulle for denne stillingen
- 3 eksempler på publikasjoner eller andre vitenskapelige tekster
Hvis du er i sluttfasen av din doktorgrad kan du fortsatt søke på stillingen, forutsatt at du leverer deler av avhandlingen sammen med søknaden slik at bedømmelseskomiteen kan vurdere kvalitet og sannsynligheten for ferdigstillelse innen ønsket ansettelsestidspunkt. Du må legge ved en uttalelse fra veileder eller institusjonen om forventet tidspunkt for fullføring av ph.d-graden. Dokumentert fullført doktorgrad er en betingelse for å tiltre i stilling som postdoktor.
All dokumentasjon som skal vurderes må være på et skandinavisk språk eller engelsk. Hvis dokumentasjon på engelskkunnskaper mangler på søknadstidspunktet, må det dokumenteres før tiltredelse. Vi aksepterer kun søknader og dokumentasjon som er sendt elektronisk via Jobbnorge innen søknadsfristen.
Bedømmelse
Søkerne vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Komiteens mandat er å foreta en vurdering av søkernes kvalifikasjoner på grunnlag av søknadsdokumentene og kunngjøringsteksten. Søkere som vurderes å være best kvalifisert vil bli innkalt til intervju. Intervjuet skal blant annet avklare personlig egnethet og motivasjon for stillingen. Det kan også bli avholdt prøveforelesning.
Generelt
Ansettelsen skjer i henhold til regler og vilkår som til enhver tid gjelder for statsansatte, og retningslinjer ved UiT. På våre nettsider finner du mer informasjon til søkere på stillinger ved UiT.
Postdoktor lønnes etter statens regulativ kode 1352. Fra bruttolønn trekkes det 2 % pliktig innskudd til Statens pensjonskasse. Du vil bli medlem i Statens pensjonskasse, som gir deg mange goder i tillegg til livsvarig alderspensjon og AFP: Du kan ha rett til økonomisk støtte hvis du blir syk eller ufør, familien din kan ha rett til økonomisk støtte når du dør, du blir forsikret mot yrkesskade eller yrkessykdom, og du får gode betingelser på boliglån. Les mer om ansattgodene dine på: spk.no.
Du må være villig til å engasjere deg i utviklingsarbeid innen eget fag, og for universitetet som helhet.
Personopplysninger som oppgis behandles i henhold til lov om behandling av personopplysninger. Søkere kan be om ikke å bli oppført på den offentlige søkerlista, men universitetet kan likevel beslutte at navnet på søkeren skal offentliggjøres. Søkeren vil da bli varslet i forkant av offentliggjøring.
Velkommen som søker!
Om bedriften
Vårt samfunnsoppdrag er å gi forskningsbasert utdanning av høy kvalitet og utføre kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning i hele spennet fra det grunnleggende til det anvendte på høyt internasjonalt nivå. Vi skal formidle kunnskap om fagområdene våre og bidra til innovasjon. Samfunnsoppdraget forener UiT på tvers av ulike studier, forskningsfelt og store geografiske avstander. Det fordrer godt samarbeid med nærings- og samfunnsliv og internasjonale partnere.
Vi skal styrke en kunnskapsbasert og bærekraftig utvikling, regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
Akademisk frihet, vitenskapelige og forskningsetiske prinsipper ligger til grunn for hele UiT sin virksomhet. Medvirkning, medbestemmelse, åpenhet og gode prosesser skal gi det beslutningsgrunnlaget vi trenger for å gjøre kloke og framsynte prioriteringer. Våre studenter og ansatte skal ha mulighet til å utvikle sine evner og potensial. Tuftet på vitenskapelig integritet skal vi være modige, engasjerte og rause - tett på fag, folk og samtidsutviklingen.
Vi skal ha god og målrettet ressursutnyttelse og omstillingsevne for å møte framtidas forventninger og muligheter. Vi vil styrke kvalitet i og gjennomslagskraft for våre fagområder og kjerneoppgaver gjennom tre strategiske innsatsområder.
Sektor
Offentlig
Nettsted