Lærer/ sosialpedagogisk veileder
Langnes skole, Tromsø kommune
Ørnevegen 4, 9015 Tromsø, Hjemmekontor ikke mulig
Om jobben
Stillingstittel
Sosialpedagogisk veileder - Lærer
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidstid
Dagtid, ukedager
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Er du opptatt av å sette spor hos elevene dine, styrke motivasjonen deres og sikre at de er godt rustet til å mestre livet? Har du i tillegg ambisjoner om å bidra til videreutviklingen av Tromsøskolen? Da kan en funksjonsstilling som sosialpedagogisk veileder på Langnes skole være midt i blinken for deg.
Fra og med 01.08.25 har vi på Langnes skole ledig en spennende stilling som sosialpedagogisk veileder. Sosialpedagogisk veileder jobber tett og integrert med skolens ledelse, skolens ressursteam og miljøteam, og har som hovedfokus å være en støtte for elever i samarbeid med elevens kontaktlærer. Målet er å bidra til at eleven vil kunne oppleve et trygt læringsmiljø og ha faglig, sosialt og personlig utbytte av opplæringstilbudet sitt. Sosialpedagogisk veileder tilrettelegger for iverksetting av gode tiltak og veiledningssamtaler med elever, til det beste for eleven.
Personalet ved vår skole samarbeider tett i baseteam og i fagseksjoner. I dette samarbeidet bistår skolens ressursteam. Vi har et stort fokus på tilpasset opplæring gjennom undervisning i aldersblandede grupper fra 8. til 10.trinn.
Arbeidsoppgaver
- Medlem av Langnes skoles ressursteam.
- Delta i oppstartsmøter med elever og foresatte.
- Delta i overføringsmøter mellom barneskolene og ungdomsskolen.
- Delta i møter og samarbeid med eksterne hjelpeinstanser sammen med fagleder/kontaktlærere; PPT, BUP, Lavterskelteam, Barnevern osv.
- Bistå med dokumentasjon av ressursteamets arbeid.
- Delta i nettverk med andre rådgivere/veiledere.
- Kvalitetssikre fraværsrutiner og oppfølging av skolens rutiner rundt fraværsoppfølging.
- Veilede elever og lærere om tilrettelegging for enkeltelever i skolehverdagen. (Psykososiale vansker, atferd og skolevegring/ fraværsproblematikk).
- Sosialpedagogisk veiledning i samarbeid med og etter avtaler gjort i skolens R-team.
- Planlegge og tilrettelegge for elever som har behov for opplæring på alternativ opplæringsarena. Avklare og inngå avtaler i samarbeid med elev, foresatte og kontaktlærer.
- Ansvar for søkeprosessen til videregående skole for 10. trinn. Veiledning av elever og foresatte. Gjennomføre karriereveiledning i samarbeid med kontaktlærerne.
- Samarbeid med spesialpedagogisk rådgiver og fagleder vedrørende elever som søker vgs.1.februar, og elever med overgangsskjema.
- Gjennomføre foreldremøter med tema “Søknad videregående skole”.
- Delta på kurs, nettverkssamlinger og kompetanseheving i dialog med skolens ledelse.
Kvalifikasjoner
- Relevant høyere utdanning - fortrinnsvis på mastergradsnivå. Søkere med utdanning på bachelornivå og relevant erfaring kan i særskilte tilfeller vurderes.
- God relasjonskompetanse i arbeid med ungdommer.
- Erfaring fra arbeid ned ungdommer ønskes.
- God norsk muntlig og skriftlig framstillingsevne.
- Veilednings- og samhandlingskompetanse.
Personlige egenskaper
- Kan jobbe selvstendig og ta raske beslutninger.
- Er positiv og samarbeidsvillig.
- Behandler ungdommer, foresatte og kolleger med respekt.
- Er løsningsorientert og ser individuelle muligheter.
- Har gode samtaleferdigheter og er en god lytter.
- Er omsorgsfull og tålmodig.
- Er fleksibel og omstillingsdyktig.
- Personlig egnethet vil vektlegges ved ansettelse.
Vi tilbyr
- En fremtidsrettet skole med Langneseleven i fokus, der skolens visjon er; "Vi skaper rom for hele mennesket."
- Entusiastiske kolleger i et kreativt, ungt og inspirerende arbeidsmiljø.
- En flott skole med gode arbeidsforhold der teamarbeid og kollektive læringsprosesser står i fokus.
- Utfordrende og interessante oppgaver som gir muligheter for personlige og faglige utfordringer, med god støtte og veiledning fra skolens lederteam og kolleger.
- Selvstendige arbeidsoppgaver med gode, faglige utviklingsmuligheter.
- Tilhørighet i et tverrfaglig og lærerikt miljø med gode strukturer for samhandling og felles kompetanseutvikling.
- Gode pensjons- og forsikringsordninger.
- Bedriftshelsetjeneste.
- Velferdsordninger.
- Flyttegodtgjørelse.
Annet
- Tilsetting skjer i henhold til gjeldende lover, reglementer og tariffavtaler.
- Vi gjør oppmerksom på at søkere kan føres opp på offentlig søkerliste selv om søkeren har bedt om anonymitet. Dette blir du i så fall varslet om.
- Ved tilsetting må gyldig politiattest iht. § 17-11 i Opplæringsloven fremlegges.
- Ved tilsetting kreves tuberkuloseundersøkelse for søkere som i løpet av de siste tre årene har oppholdt seg sammenhengende mer enn tre måneder i land med høy forekomst av tuberkulose iht. tuberkuloseforskriftens § 3.1 og 3.2.
- Attester og vitnemål legges ved søknad før intervju.
- Referanser registreres på forespørsel etter intervju.
- Søknad sendes elektronisk via Webcruiter.
Kontaktinformasjon
Berit Ingrid Aasmo, Rektor, 95 93 46 43, berit.ingrid.aasmo@tromso.kommune.noMarte Enoksen Loftås, Fagleder, 90 96 28 17, marte.enoksen.loftas@tromso.kommune.no
Arbeidssted
Ørnevegen 49015 Tromsø
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Tromsø kommuneReferansenr.: 4962384225
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 20.05.2025
Om bedriften
Langnes skole ligger vest på Tromsøya. Skolen har 420 elever på 8-10 trinn. Langnes skole åpnet høsten 2004, og er tilrettelagt fleksibelt i forhold til pedagogiske og organisatoriske modeller. Skolen er organisert i læringsbaser, med plass for inntil 80 elever. Læringsbasene er aldersblandet med elever i fra 8., 9. og 10. trinn. Disse deles inn ulike gruppestørrelser i ulike læringssituasjoner.
Skolens visjon er; Vi skaper rom for hele mennesket.
Skolens pedagogiske grunnsyn: Vi vil med vårt arbeid gi elevene et godt grunnlag i livet. Sammen med de foresatte skal vi sørge for at elevene utvikler en god selvfølelse og faglig kompetanse. Trygghet og trivsel er forutsetninger for å lære. Alle barn og ungdommer er ulike og må få utvikle seg i sin egen takt, etter sine ulike interesser og forutsetninger. Vi vil at elevene skal få gode kunnskaper og ferdigheter gjennom selvstendig, aktivt og skapende arbeid. Vårt elevsyn ligger i et positivt menneskesyn; og vi arbeider for et skolemiljø der alle har samme verdi. Elever og lærere respekterer hverandre, viser hensyn, medmenneskelighet og toleranse.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
9a58f582-36f0-49af-b979-d8db18159f5c
- Hentet fra
talentech
- Referanse
471e37d17c05482c891f353a421c4d98