Modulansvarlig digital tjenestepliktsforvalting
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
2850 Lena, 3115 Tønsberg, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Modulansvarlig
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidstid
Dagtid, ukedager
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest torsdag 29. mai
Sivilforsvarets kompetansesenter, enhet for kompetanse og tjenestepliktforvaltning, har ledig stilling som modulansvarlig. Vi søker etter en medarbeider som kan bidra med ivaretagelse av oppgaver innenfor tjenestepliktforvaltning i Sivilforsvarets digitale forvaltningssystem. Systemet består av IFS ERP løsning med en plattform for tilpassede brukergrensesnitt og har integrasjoner med blant annet Altinn og vårt arkivsystem. Vi ser etter deg som et interessert i å jobbe med personellforvaltning og videreutvikling av digitale systemer, som trives med å samhandle med andre og som er komfortabel med å gi veiledning og brukerstøtte til systemets brukere.
Du skal
Kvalifikasjoner
Du må ha:
Vi ønsker at du har:
Betingelser
Fast stilling som seniorkonsulent (stillingskode 1363) med årslønn fra kr 565 000 til 624 000, eller rådgiver (stillingskode 1434) med årslønn fra kr 584 000 til 635 000.
Sikkerhetsklarering:
Den som får tilbud om stillingen må være sikkerhetsklarert til nivå HEMMELIG før tiltredelse.
Om Sivilforsvaret og stillingen
Sivilforsvaret er en uniformert etat underlagt Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og ledes av Sjef Sivilforsvaret. Sivilforsvaret består i fredstid av 8000 tjenestepliktige mannskaper som er fordelt på 20 sivilforsvarsdistrikter, som hver ledes av en distriktssjef. Sentralt nivå er organisert gjennom Sivilforsvarsavdelingen som består av to seksjoner og et økonomi- og styringssekretariat. I tillegg er det en krigsreserve med ytterligere tjenestepliktige.
Sivilforsvarets hovedoppdrag er å beskytte befolkningen i krise og krig. Sivilforsvaret har myndighetsansvar for en rekke sivile beskyttelsestiltak. I fredstid skal Sivilforsvaret sørge for at det blir opprettholdt god beredskap i hele landet og bistår som forsterkningsressurs når nødetatene og andre myndigheter trenger ekstra ressurser. Sivilforsvaret er organisert med lokale, regionale og nasjonale innsatsstyrker bestående av tjenestepliktige mannskap og befal. Et eget kompetansesenter har ansvaret for utdanning og opplæring. Det er totalt ca. 230 ansatte i Sivilforsvaret, fordelt på distriktene og Sivilforsvarsavdelingen. Den viktigste ressursen er de tjenestepliktige som blir kalt ut til innsats i ulike oppdrag fra nord til sør. Sivilforsvaret bidrar også internasjonalt med ulike kapasiteter.
Sivilforsvarets kompetansesenter (SFK) er en seksjon på det sentrale nivået i Sivilforsvaret og har det nasjonale ansvaret for kompetanse, tjenestepliktforvaltning, logistikk og materiell. Alle Sivilforsvarets 8000 tjenestepliktige har sine grunnkurs og videregående opplæring ved kompetansesenteret. I tillegg har senteret ansvaret for nasjonal og internasjonal logistikk og personellforvaltning. Senteret utdanner årlig rundt 1200 kurselever, og har en overnattingskapasitet til 170.
Enhet for kompetanse og tjenestepliktforvaltning på Sivilforsvarets kompetansesenter har overordnet ansvar for kompetanseheving og forvaltning av tjenestepliktige i Sivilforsvaret. Blant annet har enheten ansvar for Sivilforsvarets styrende dokumenter innenfor fagområdene kompetanse og tjenesteforvaltning, kursplaner, gjennomføring av kurs og andre kompetansehevende tiltak, i tillegg til overordnet ansvar for HMS for de tjenestepliktige i Sivilforsvaret. Innenfor tjenestepliktforvaltning behandler enheten saker om overtredelsesgebyr, anmeldelser og fritakssøknader med bakgrunn i samfunnskritisk virksomhet (SKV) og for personell i nødetatene.
Vi har et spennende og bredt fagmiljø med en sentral plassering i utviklingen av Sivilforsvaret. Enhet for kompetanse og tjenestepliktforvaltning har for tiden 18 ansatte, hvorav flere av disse har kontorsted i Tønsberg. Stillingen lyses derfor ut med mulig kontorsted både på Starum og i Tønsberg. Øvrige enheter ved SFK har sine ansvarsområder innenfor logistikk og materiell, og administrasjon og leirdrift.
For å kunne bidra i Sivilforsvarets oppgaver er det viktig at du er fysisk og psykisk skikket til arbeid i en beredskapsorganisasjon, og kan delta på øvelser og i innsats.
Om DSB
DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) skal ha oversikt over risiko og sårbarhet i samfunnet. Vi er pådriver i arbeidet med å forebygge ulykker og kriser, og bidrar til effektiv ulykkes- og krisehåndtering. Hovedkontoret ligger i Tønsberg, og vi har enheter over hele landet. Til sammen er vi ca. 700 ansatte. DSB er underlagt Justis- og beredskapsdepartementet.
Om å jobbe i DSB
Risiko og sårbarhet i samfunnet er i stadig bevegelse. Derfor er DSB en organisasjon i kontinuerlig utvikling. Vi trenger medarbeidere som er tillitskapende, kompetente og gode lagspillere, og som aktivt bidrar til fornyelse og forbedring. Som ansatt i DSB er du med på å løse et viktig samfunnsoppdrag, sammen med dyktige og dedikerte kollegaer. Vi ønsker oss økt mangfold i organisasjonen, og håper derfor at også kvalifiserte personer med innvandrerbakgrunn, hull i CV-en eller nedsatt funksjonsevne vil søke hos oss. Ved nedsatt funksjonsevne vil muligheter for tilrettelegging i stillingen bli vurdert. DSB er en stabil arbeidsgiver med gode velferdsordninger. For å jobbe i DSB må du være sikkerhetsmessig skikket og bidra til god sikkerhetskultur. Les mer om sikkerhet i DSB på www.dsb.no/om-dsb/jobb-i-dsb/rekrutteringsprosessen/sikkerhet-i-dsb
Hos oss får du
Les mer om godene ved å jobbe i staten på Arbeidsgiverportalen: https://arbeidsgiver.dfo.no/lonn-goder-og-reise
Offentlig søkerliste
Det vil bli utarbeidet offentlig søkerliste ved søknadsfristens utløp, jf. Offentleglova §25. Du har anledning til å be om unntak fra offentlig innsyn. Dersom du ikke får innvilget dette, vil du varsles før søkerlister blir utarbeidet. Selv om du har fått innvilget unntak fra offentlighet, vil du fremkomme av utvidet søkerliste. Denne er kun tilgjengelig på forespørsel fra øvrige søkere til stillingen.
Praktisk informasjon om søknadsprosessen
Det er viktig at du registrerer all relevant utdanning og erfaring i profilen du oppretter i rekrutteringssystemet. Det sikrer at vi har opplysningene vi trenger. I tillegg er det nødvendig at du laster opp både søknadsbrev og CV som vedlegg i pdf-format. For alle stillinger som ikke krever sikkerhetsklarering, vil det bli gjennomført bakgrunnssjekk. Interne søkere må sende inn søknaden i DFØ HR. Finn ut mer om rekrutteringsprosessen i DSB på www.dsb.no/om-dsb/jobb-i-dsb/rekrutteringsprosessen
Vi hører gjerne fra deg dersom du har spørsmål! Kontaktperson er
Enhetsleder Marina Englund Skuggedal: |e-post marina.skuggedal@dsb.no |telefon 61 14 10 29.
Du finner mer informasjon om hvordan det er å jobbe i DSB på www.dsb.no/om-dsb/jobb-i-dsb og en oppdatert oversikt over utlyste stillinger finner du alltid på jobb.dsb.no/search
Velkommen som søker hos oss!
Du skal
- være modulansvarlig for tjenestepliktforvaltningen i Sivilforsvarets forvaltningssystem
- inneha førstehåndskunnskap om systemet, herunder utføre brukeradministrasjon, feilsøke, følge opp superbrukere og være sentralt kontaktpunkt for systemmodulen
- sørge for at opplæringsmateriell er oppdatert og at digital og fysisk opplæring planlegges og gjennomføres
- utrede og være pådriver for videre digitalisering og effektivisering av tjenestepliktforvaltningen, herunder analysere feil og bidra med løsningsforslag og utvikling
- bidra til god informasjonsflyt og følge opp at styrende dokumenter innenfor fagområdet er oppdatert og etterleves
Kvalifikasjoner
Du må ha:
- relevant bachelorgrad. Fagskole, annen høyere utdanning eller relevant fagbrev kan, sammen med relevant erfaring, kompensere for kravet om bachelorgrad. Utenlandsk utdanning må være godkjent av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse
- digital kompetanse og interesse for digitale systemer
- god formuleringsevne på norsk, muntlig og skriftlig
- følgende personlige egenskaper
- strukturert - du liker å følge opp prioriteringer innen tidsfrister samt å styre arbeidshverdagen din selv
- lagspiller - du samarbeider og kommuniserer godt med andre, og bidrar til at vi sammen når våre mål
- analytisk - du forstår sammenhenger mellom brukerperspektivet og det digitale, og liker å sette seg deg inn i problemer og vurdere ulike løsninger
- løsningsorientert - du leter etter ulike alternative løsninger, viser engasjement for oppgavene og tar initiativ til fremdrift og utvikling
- gode kommunikasjonsevner - du kommuniserer godt og tilpasset mottakeren
Vi ønsker at du har:
- erfaring fra offentlig forvalting og saksbehandling
- erfaring fra kursutvikling og veiledning
- erfaring fra brukerstøttefunksjon
- erfaring fra personellforvaltning
- kjennskap til IFS og servicedeskfunksjonalitet
Betingelser
Fast stilling som seniorkonsulent (stillingskode 1363) med årslønn fra kr 565 000 til 624 000, eller rådgiver (stillingskode 1434) med årslønn fra kr 584 000 til 635 000.
Sikkerhetsklarering:
Den som får tilbud om stillingen må være sikkerhetsklarert til nivå HEMMELIG før tiltredelse.
Om Sivilforsvaret og stillingen
Sivilforsvaret er en uniformert etat underlagt Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og ledes av Sjef Sivilforsvaret. Sivilforsvaret består i fredstid av 8000 tjenestepliktige mannskaper som er fordelt på 20 sivilforsvarsdistrikter, som hver ledes av en distriktssjef. Sentralt nivå er organisert gjennom Sivilforsvarsavdelingen som består av to seksjoner og et økonomi- og styringssekretariat. I tillegg er det en krigsreserve med ytterligere tjenestepliktige.
Sivilforsvarets hovedoppdrag er å beskytte befolkningen i krise og krig. Sivilforsvaret har myndighetsansvar for en rekke sivile beskyttelsestiltak. I fredstid skal Sivilforsvaret sørge for at det blir opprettholdt god beredskap i hele landet og bistår som forsterkningsressurs når nødetatene og andre myndigheter trenger ekstra ressurser. Sivilforsvaret er organisert med lokale, regionale og nasjonale innsatsstyrker bestående av tjenestepliktige mannskap og befal. Et eget kompetansesenter har ansvaret for utdanning og opplæring. Det er totalt ca. 230 ansatte i Sivilforsvaret, fordelt på distriktene og Sivilforsvarsavdelingen. Den viktigste ressursen er de tjenestepliktige som blir kalt ut til innsats i ulike oppdrag fra nord til sør. Sivilforsvaret bidrar også internasjonalt med ulike kapasiteter.
Sivilforsvarets kompetansesenter (SFK) er en seksjon på det sentrale nivået i Sivilforsvaret og har det nasjonale ansvaret for kompetanse, tjenestepliktforvaltning, logistikk og materiell. Alle Sivilforsvarets 8000 tjenestepliktige har sine grunnkurs og videregående opplæring ved kompetansesenteret. I tillegg har senteret ansvaret for nasjonal og internasjonal logistikk og personellforvaltning. Senteret utdanner årlig rundt 1200 kurselever, og har en overnattingskapasitet til 170.
Enhet for kompetanse og tjenestepliktforvaltning på Sivilforsvarets kompetansesenter har overordnet ansvar for kompetanseheving og forvaltning av tjenestepliktige i Sivilforsvaret. Blant annet har enheten ansvar for Sivilforsvarets styrende dokumenter innenfor fagområdene kompetanse og tjenesteforvaltning, kursplaner, gjennomføring av kurs og andre kompetansehevende tiltak, i tillegg til overordnet ansvar for HMS for de tjenestepliktige i Sivilforsvaret. Innenfor tjenestepliktforvaltning behandler enheten saker om overtredelsesgebyr, anmeldelser og fritakssøknader med bakgrunn i samfunnskritisk virksomhet (SKV) og for personell i nødetatene.
Vi har et spennende og bredt fagmiljø med en sentral plassering i utviklingen av Sivilforsvaret. Enhet for kompetanse og tjenestepliktforvaltning har for tiden 18 ansatte, hvorav flere av disse har kontorsted i Tønsberg. Stillingen lyses derfor ut med mulig kontorsted både på Starum og i Tønsberg. Øvrige enheter ved SFK har sine ansvarsområder innenfor logistikk og materiell, og administrasjon og leirdrift.
For å kunne bidra i Sivilforsvarets oppgaver er det viktig at du er fysisk og psykisk skikket til arbeid i en beredskapsorganisasjon, og kan delta på øvelser og i innsats.
Om DSB
DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) skal ha oversikt over risiko og sårbarhet i samfunnet. Vi er pådriver i arbeidet med å forebygge ulykker og kriser, og bidrar til effektiv ulykkes- og krisehåndtering. Hovedkontoret ligger i Tønsberg, og vi har enheter over hele landet. Til sammen er vi ca. 700 ansatte. DSB er underlagt Justis- og beredskapsdepartementet.
Om å jobbe i DSB
Risiko og sårbarhet i samfunnet er i stadig bevegelse. Derfor er DSB en organisasjon i kontinuerlig utvikling. Vi trenger medarbeidere som er tillitskapende, kompetente og gode lagspillere, og som aktivt bidrar til fornyelse og forbedring. Som ansatt i DSB er du med på å løse et viktig samfunnsoppdrag, sammen med dyktige og dedikerte kollegaer. Vi ønsker oss økt mangfold i organisasjonen, og håper derfor at også kvalifiserte personer med innvandrerbakgrunn, hull i CV-en eller nedsatt funksjonsevne vil søke hos oss. Ved nedsatt funksjonsevne vil muligheter for tilrettelegging i stillingen bli vurdert. DSB er en stabil arbeidsgiver med gode velferdsordninger. For å jobbe i DSB må du være sikkerhetsmessig skikket og bidra til god sikkerhetskultur. Les mer om sikkerhet i DSB på www.dsb.no/om-dsb/jobb-i-dsb/rekrutteringsprosessen/sikkerhet-i-dsb
Hos oss får du
- medlemskap i Statens pensjonskasse (SPK). Som medlem får du verdifulle fordeler gjennom svært gode pensjons-, forsikrings- og boliglånsordninger. Les mer om medlemsfordelene på www.spk.no/Medlemskap-i-SPK/
- fleksibel arbeidstid
- bedriftshelsetjeneste
- mulighet for å trene i arbeidstiden
- tilrettelagt for mobilt kontor når det er hensiktsmessig
Les mer om godene ved å jobbe i staten på Arbeidsgiverportalen: https://arbeidsgiver.dfo.no/lonn-goder-og-reise
Offentlig søkerliste
Det vil bli utarbeidet offentlig søkerliste ved søknadsfristens utløp, jf. Offentleglova §25. Du har anledning til å be om unntak fra offentlig innsyn. Dersom du ikke får innvilget dette, vil du varsles før søkerlister blir utarbeidet. Selv om du har fått innvilget unntak fra offentlighet, vil du fremkomme av utvidet søkerliste. Denne er kun tilgjengelig på forespørsel fra øvrige søkere til stillingen.
Praktisk informasjon om søknadsprosessen
Det er viktig at du registrerer all relevant utdanning og erfaring i profilen du oppretter i rekrutteringssystemet. Det sikrer at vi har opplysningene vi trenger. I tillegg er det nødvendig at du laster opp både søknadsbrev og CV som vedlegg i pdf-format. For alle stillinger som ikke krever sikkerhetsklarering, vil det bli gjennomført bakgrunnssjekk. Interne søkere må sende inn søknaden i DFØ HR. Finn ut mer om rekrutteringsprosessen i DSB på www.dsb.no/om-dsb/jobb-i-dsb/rekrutteringsprosessen
Vi hører gjerne fra deg dersom du har spørsmål! Kontaktperson er
Enhetsleder Marina Englund Skuggedal: |e-post marina.skuggedal@dsb.no |telefon 61 14 10 29.
Du finner mer informasjon om hvordan det er å jobbe i DSB på www.dsb.no/om-dsb/jobb-i-dsb og en oppdatert oversikt over utlyste stillinger finner du alltid på jobb.dsb.no/search
Velkommen som søker hos oss!
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Sektor
Offentlig