Avdelingsleder Investeringsprosjekter
Utbygging og infrastruktur, Drammen kommune
Engene 1, 3008 Drammen
Om jobben
- Stillingstittel
- Avdelingsleder Investeringsprosjekter
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 2
Søk på jobben
Søk senest tirsdag 25. november
Drammen kommune er Norges sjuende største kommune målt i folketall. Drammen skal være et godt sted å leve for alle, og posisjonen som regionsenter av nasjonal betydning skal styrkes fram mot 2040. Gjennom høye ambisjoner, bredt samarbeid og målrettet innsats de siste tiårene har Drammen lykkes med fysiske forvandlinger og blitt prisbelønnet for byutvikling med tilhørende byrom og infrastruktur.
Virksomhet Utbygging og Infrastruktur har gjennomføringsansvar for kommunale infrastrukturprosjekter, for å få frem gjennomførbare planer for by- og stedsutvikling i kommunen, og for å fremforhandle utbyggings- og gjennomføringsavtaler.
I forbindelse med innføring av ny organisasjonsstruktur i virksomheten er det to avdelingslederstillinger ledige. Avdelingene har til sammen 26 medarbeidere i stillinger som prosjektledere, byggeledere og tilhørende fagressurser, i tillegg kommer innleide ressurser. Som avdelingsleder får du en unik mulighet til å lede og videreutvikle et sterkt prosjektfaglig miljø.
Avdelingenes hovedoppgave er å være byggherre og gjennomføre infrastrukturprosjekter for kommunen, herunder vann og avløpsanlegg, vei og samferdselsanlegg, parker, lekeplasser, idrettsanlegg, turveier, torg og møteplasser. Avdelingene følger også opp utbyggings- og gjennomførings-avtaler i gjennomføringsfasen for å sikre at kommunen overtar infrastruktur med riktig kvalitet når denne utføres av andre utbyggere. Prosjektporteføljen er variert og består av ca 60-80 aktive prosjekter som skal følges opp. De to avdelingslederne skal samarbeide om å fordele prosjektene mellom seg og ha prosjektansvar tildelt prosjektportefølje. Prosjektene bemannes med medarbeidere fra begge avdelinger.
For å lykkes i jobben som avdelingsleder kreves gode lederegenskaper, kunnskap om gjennomføring av anleggsprosjekter, prosjektledelse og evne til tverrfaglig samarbeid både med andre fagmiljøer i kommunen og eksternt. Du vil inngå i ledergruppen til Virksomhet utbygging og infrastruktur, som fra nyåret vil bestå av fire avdelinger; Prosjektutvikling, Investeringsprosjekter 1 og 2 og Prosjektstøtte.
Stillingene byr på spennende oppgaver, både innen ledelse og prosjektfaget i et tverrfaglig og hyggelig arbeidsmiljø i sentrale lokaler på rådhuset i Drammen.
Arbeidsoppgaver
Sentrale ansvarsområder:- Personalledelse for ca 13 medarbeidere. Lede, videreutvikle og støtte medarbeidere i avdelingen
- Prosjektansvar for tildelte prosjekter. Være faglig støtte for prosjektet/prosjektleder og bidra til avklaringer ved behov. Rapportere til styringsgruppe på porteføljenivå.
- Resultatansvar for avdelingens portefølje av prosjekter. Sørge for fordeling, styring og gjennomføring av avdelingens portefølje av mindre og store oppdrag/prosjekter
- Sørge for tett dialog og aktivt, godt samarbeid med relevante bestillere/fagavdelinger i kommunen og med eksterne aktører
Avdelingslederne skal samarbeide tett og på tvers med å utøve ledelse som legger til rette for mest mulig effektiv verdiskapning for kommunen, at vi leverer på oppdragene våre, gjør oss i stand til å håndtere risiko på tilfredsstillende måte og ikke minst - at medarbeidere har et attraktivt sted å jobbe
Avdelingslederne skal samarbeide om fordeling av porteføljen av prosjekter og om å bemanne disse med prosjekt- og byggeleder ressurser. De skal samarbeide om å etablere kultur for å dele kunnskap og erfaringer, sikre kompetanseutvikling og videreutvikling av rutiner på tvers av avdelingene.
Kvalifikasjoner
- Relevant høyere utdanning, minimum på bachelor-nivå
- Erfaring med ledelse. Det forventes at du er en nær og tydelig leder som bidrar til å bygge godt arbeidsmiljø. Det er ønskelig med erfaring som personalleder og ledererfaring fra komplekse prosesser på tvers av mange fagområder og interesser
- Erfaring som prosjektleder, prosjekteier og/eller med porteføljestyring av prosjekter innen bygg/anlegg
- Ønskelig med erfaring med offentlig anskaffelse
- Ønskelig med fagkunnskap om kommunal infrastruktur
- Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt.
For søkere med annen utdanning enn norsk, kreves dokumenterte språkkunnskaper skriftlig og muntlig på nivå B2. Dette gjelder ikke skandinaviske søkere. Dokumentasjon vedlegges søknaden.
Personlige egenskaper
- Gode kommunikasjonsevner med evne til å lytte og være åpen for innspill. Evne å formidle klare forventninger og tilbakemeldinger både muntlig og skriftlig i kommunikasjon med innbyggere, andre avdelinger og egne medarbeidere. Være god i dialog og diskusjoner, og ikke minst i å bli utfordret på tvers for å sikre innspill og helhetlige vurderinger.
- Være god lagspiller. Ha evne til å spille medarbeidere gode, samarbeide om å skape resultater, bygge velfungerende team og legge til rette for godt arbeidsmiljø og gjennomføringskultur i avdelingen.
- God til å arbeide strukturert og være løsningsorientert. Holde oversikt over medarbeidernes mange små og store prosjekter, være tilgjengelig som diskusjonspart, ta initiativ til avklaringer.
- Fleksibilitet og stor arbeidskapasitet vil være en styrke i stillingen
Vi tilbyr
- Spennende lederoppgaver og variert prosjektportefølje og prosjektansvar i et svært kompetent og hyggelig fagmiljø i virksomheten og på tvers av andre fag i kommunen
- Deltagelse i kommunens lederutvikling for faglig påfyll
- Mulighet for å bidra til samfunnsutvikling for innbyggere og næringsliv i kommunen vår, gjennom profesjonell prosjektgennomføring av infrastruktur både over og under bakken.
- Lønn og tiltredelse etter avtale
- Arbeidsplass sentralt i Drammen by
Vedlagt søknaden legges relevante vitnemål og attester. Vitnemålsportalen skal benyttes for vitnemål som er registrert i denne portalen. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse eller NOKUT.
I henhold til Offentleglova kan vi være forpliktet til å offentliggjøre opplysninger om søkere som har bedt om å bli unntatt offentlighet.
Kontaktinformasjon
Horne, Kristine Hjellup, Virksomhetsleder, 99404755, kristine.hjellup.horne@drammen.kommune.noArbeidssted
Engene 13008 Drammen
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Drammen kommuneReferansenr.: 5034460465
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 25.11.2025
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
95b7f71f-e05d-4ee9-b169-c29436356951
- Sist endret
5. november 2025
- Hentet fra
talentech
- Referanse
ace6254de2164625a7490759c098002b
Lignende annonser
Arbeidsgiver
Arealplan, klima og miljø, Drammen kommune
Sted
Drammen
Arbeidsgiver
Arealplan, klima og miljø, Drammen kommune
Sted
Drammen
Arbeidsgiver
Filipstad infrastruktur, Oslo kommune
Sted
Oslo