Saksbehandler
Midtre Hålogaland tingrett
Kongens gate 39, 8514 Narvik, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Saksbehandler
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Om stillingen
Vil du jobbe som saksbehandler i en domstol? Du vil ha selvstendige oppgaver, samtidig som du vil jobbe tett med faglig sterke kolleger som er sterkt engasjert i domstolene.
Midtre Hålogaland tingrett har ledig 100% fast stilling som saksbehandler ved rettssted Narvik fra 1.september 2025.
Norges domstoler er den tredje statsmakt og samfunnets fremste konfliktløser. Domstolene treffer avgjørelser som betyr mye for både enkeltmennesker og samfunnet.
Som saksbehandler får du arbeide med et bredt spekter av oppgaver, som å forberede, tilrettelegge og etterbehandle saker i nært samarbeid med dommerne. I løpet av arbeidsdagen har du kontakt med parter, advokater og andre profesjonelle aktører. I tillegg har rettsstedet eget sentralbord og ekspedisjon som betjenes av saksbehandlerne. Din rolle er viktig; du bidrar til at sakene blir gjennomført på en effektivt og profesjonell måte, til beste for brukerne av domstolene
Her er ingen dag lik, og din innsats er helt nødvendig for at vi kan gjennomføre rettssakene.
Arbeidsoppgaver
Saksbehandlerne har en hektisk og krevende hverdag med varierte oppgaver.
· Arbeid knyttet til forberedelse, gjennomføring og etterarbeid av rettsaker – i samarbeid med dommer og saksbehandler
· Kommunikasjon med eksterne aktører og andre brukere – herunder bidra til aktiv saksstyring og saksavvikling
Det må regnes med å jobbe innenfor samtlige av domstolenes saksfelt.
Arbeidsoppgavene vil kunne endre seg etter virksomhetens behov.
Hvem er du?
Vi søker deg som:
· har utdanning på bachelornivå, fortrinnsvis med fag innen administrasjon og samfunnsfag, juss eller IT, eller har fagbrev i kontor- og administrasjonsfag
· har relevant arbeidserfaring fra saksbehandlerarbeid
· har interesse for ny teknologi og ser muligheter i digitale arbeidsprosesser
· har gode digitale ferdigheter
· kommuniserer godt muntlig og skriftlig på norsk
Personlige egenskaper
Personlige egenskaper:
· Du arbeider selvstendig og strukturert
· Du yter service og opptrer på en objektiv og tillitsskapende måte overfor partene i sakene.
· Du har gode samarbeidsevner og bidrar til et godt arbeidsmiljø.
· Du kan delta i dialog med parter, private og offentlige instanser på en god og forståelig måte.
· Du er kvalitetsbevisst, nøyaktig og løsningsorientert.
· Du har gode samarbeidsevner og bidrar til et godt arbeidsmiljø.
· Du takler en travel hverdag med mange ulike oppgaver og mange baller i luften.
Vi tilbyr
I tillegg til en jobb som er viktig for både enkeltpersoner og samfunnet får du:
· muligheten til å utvikle både domstolene og deg selv
· et godt tverrfaglig miljø
· lokal og nasjonal kompetanseutvikling
· varierte og utfordrende arbeidsoppgaver
· fleksibel arbeidshverdag med fleksitid, mulighet for hjemmekontor og trening i arbeidstid
· gunstige vilkår i Statens pensjonskasse
Stillingen lønnes som førstekonsulent/rådgiver (stillingskode) etter Hovedtariffavtalen, avhengig av din kompetanse.
Mangfold i Norges domstoler
Det er viktig at de ansatte i norske domstoler representerer et godt mangfold med ulik bakgrunn og livserfaring. Vi har i dag et rikt og flerkulturelt samfunn. Norges domstoler ønsker derfor å rekruttere flere medarbeidere som har en flerkulturell bakgrunn, ulik arbeids- og livserfaring, funksjonsnedsettelse og hull i CV. Dette vil gi domstolene viktig kunnskap i utførelsen av samfunnsoppdraget.
Mangfold er en styrke, og vi vil tilrettelegge for ansatte med ulike behov. Les mer om muligheten for positiv særbehandling på https://arbeidsgiver.dfo.no/positivsaerbehandling
Om bedriften
Domstolene er den tredje statsmakt. Norge har 50 domstoler med om lag 2000 medarbeidere. Som samfunnets viktigste konfliktløser er domstolene avhengige av tillit. Det innebærer at virksomheten må innfri samfunnets krav og forventninger.
Domstolene er avgjørende for at vi har et trygt og godt samfunn basert på tillit og rettssikkerhet. Alle skal ha tillit til og respektere våre avgjørelser, uavhengig av utfall. Hos oss kan hver og én få avgjort sin sak, satt strek og komme seg videre.
Med vår rolle følger et stort ansvar. Våre avgjørelser er uavhengige og upåvirket av myndigheter eller press fra andre miljøer
Midtre Hålogaland tingrett har full fagkrets og er lokalisert med rettssteder i Harstad, Narvik og Sortland. Domstolen ledes av sorenskriver/domstolleder og har 5 faste dommere, 4 dommerfullmektiger, 1 administrasjonssjef og 13 saksbehandlere.
Du vil med andre ord få et tverrfaglig arbeidsmiljø med svært kompetente kolleger som alle deler et engasjement for samfunnsoppdraget vårt.
Personopplysninger i søknad og CV til stillingen blir håndtert i samsvar med lov om behandling av personopplysninger. Du kan lese mer om personvern på www.domstol.no. Her finner du også generell informasjon om domstolene.
Søknaden blir vurdert på bakgrunn av informasjon som er tilgjengelig ved søknadsfristens utløp. Pass derfor på å legge ved all nødvendig dokumentasjon sammen med søknaden. Dokumentasjonen bør vise hvordan dine ferdigheter og erfaringer oppfyller kriteriene som er beskrevet i kunngjøringen.
Vi utarbeider offentlig søkerliste og viser til offentlighetsloven § 25, andre ledd, for mulighet til å bli unntatt fra denne.
Sektor
Offentlig
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
8d2ebb1d-54b6-4e3c-af76-3bf434a520e0
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10253840