Samferdsel - Arealplanforvalter
Innlandet fylkeskommune Samferdsel
2670 Otta, 2500 Tynset, 2900 Fagernes, 2201 Kongsvinger, 2801 Gjøvik, 2601 Lillehammer, Parkgata 64, 2317 Hamar
Om jobben
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Antall stillinger
1
Beskrivelse
Samferdselsavdelingen har ledig fast stilling som arealplanforvalter på seksjon Forvaltning og myndighet, enhet Trafikksikkerhet og planforvaltning, med tiltredelse så snart som mulig.
Om enheten
Enheten har ansvaret for fagområdene planforvaltning og trafikksikkerhet. Innen planforvaltning har enheten ansvar for å ivareta fylkeskommunens samferdselsfaglige interesser i alle arealplansaker etter plan- og bygningsloven i alle fylkets kommuner. Arbeidet utføres i tett samarbeid med avdelingens fagressurser og andre avdelinger i fylkeskommunen. Enhetens ansvar for trafikksikkerhet innebærer blant annet bestilling av trafikksikkerhetstiltak, faglig rådgivning, diverse myndighets- og forvaltningsoppgaver innen trafikksikkerhet. Enheten er også sekretariat for fylkets trafikksikkerhetsutvalg (FTU).
Vi søker deg som
- ønsker å bidra med engasjement og interesse for samferdsel i samfunnsutviklingen
- trives med en til tider hektisk arbeidshverdag med mange baller i luften
- liker å jobbe sammen med andre
- er ryddig og strukturert
Vi tilbyr
- godt og engasjerende arbeidsmiljø
- kompetente kollegaer i et sterkt fagmiljø
- lønn etter avtale
- fylkeskommunale tilsettingsvilkår med gode pensjons- og forsikringsordninger
- mulighet for hjemmekontor
Om stillingen
- 100 % fast stilling
- tiltredelse så snart som mulig
- den som tilsettes i stillingen vil bli innplassert i stillingskode avhengig av krav til stillingen, utdanning og erfaring jf. lov- og avtaleverk
- arbeidssted Lillehammer eller Hamar. Kontorsted på Gjøvik, Kongsvinger, Fagernes, Tynset eller Otta kan være en mulighet
Faggruppe planforvaltning består av 5 saksbehandlere i tillegg til fagkoordinator/enhetsleder. Gruppa jobber tett sammen som fagteam, mens hver saksbehandler har selvstendig ansvar som kommunekontakt for «sine» kommuner.
Arbeidsoppgaver
Fylkeskommunen har i henhold til plan- og bygningsloven rett og plikt til å uttale seg til alle kommunenes arealplaner (kommuneplans arealdel, kommunedelplaner, reguleringsplaner og dispensasjonssaker).
Planforvalter på samferdselsavdelingen skal ivareta interesser både på et overordnet helhetsnivå og på mer detaljnivå på fylkesveg. På samferdselsavdelingen har vi et særskilt ansvar for å ivareta trafikksikkerheten i arealplanleggingen, spesielt gjelder dette oppfølging av Nullvisjonen. Vi skal også følge opp Nullvekstmålet i nasjonal transportplan. Vi har et regionalt ansvar for at føringer innenfor trafikksikkerhet, samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging, kollektivtrafikk, samt tilrettelegging for gående og syklende, blir ivaretatt i planleggingen. Som vegeier har vi et konkret ansvar for forvaltningen og ivaretakelse av fylkesvegnettet spesielt med tanke på trafikksikkerhet, drift og vedlikehold, og at tiltak som berører fylkesveg er i tråd med vegnormalen.
Arbeidet består av utstrakt samhandling med fagressurser internt på Samferdselsavdelingen, samt samarbeid med fylkeskommunens øvrige avdelinger. Gjennom kommunenes planprosesser søker vi dialog med kommunene, tiltakshavere og konsulenter. I tillegg også dialog med de statlige aktørene i de store samferdsprosjektene, hvor vi skal ivareta fylkeskommunens samferdselsinteresser. Planforvalterne deltar fast i regionalt planforum i saker som berører «sine» kommuner.
Saksbehandlingen foregår i fylkeskommunens saksbehandlingssystem, dokumentflyten er stor og med tidsfrister, noe som krever at du er ryddig og strukturert i arbeidet.
Kvalifikasjonskrav
- relevant utdanning fra universitet eller høgskole på masternivå, eller tilsvarende arbeidserfaring
Ønskede kvalifikasjoner
- helst relevant arbeidserfaring
- god kjennskap til plandelen og planprosesser etter plan- og bygningsloven
- kjennskap til offentlig forvaltning
Ønskede egenskaper
- samfunnsengasjert
- gode muntlige og skriftlige kommunikasjonsevner
- gode samarbeidsegenskaper
- selvstendig
- ryddig og strukturert
Søknad
Innlandet fylkeskommune ønsker at arbeidsstyrken skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen og oppfordrer derfor alle som er kvalifisert i henhold til utlysningsteksten til å søke hos oss. Vi tilpasser arbeidsplassen om du har behov for det. Personlig egnethet vil bli vektlagt.
Vi ber aldri om Bank-ID informasjon i søknadsprosessen.
Det kreves politiattest - ikke eldre enn tre måneder - for alle stillinger i tannhelsetjenesten, folkehøgskolene og videregående skoler.
Vi gjør oppmerksom på at alle søkere kommer på offentlig søkerliste, jf. offentleglova § 25. Fritak fra offentliggjøring gjøres bare unntaksvis og du må begrunne hvorfor du skal unntas offentlighet i tekstfeltet til søknaden.
Det tas forbehold om at overtallige i fylkeskommunen kan ha fortrinnsrett til stillingen.
Innlandet fylkeskommune benytter elektronisk søknadsskjema.
Vi ser fram til å motta søknaden din.
Link til søknadsskjema: Søk her
Om bedriften
Sektor
Offentlig
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
2438488
- Sist endret
11. oktober 2023
- Hentet fra
visma-easycruit
- Referanse
3232931_187381_no