HMS-rådgiver
Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS)
Kongens gate 18, 0153 Oslo
Om jobben
Stillingstittel
HMS-rådgiver og saksbehandler
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Arbeidssted
Hybridkontor
Søk på jobben
Søk senest mandag 3. november
Fremtidens HR-tjenester krever flere dyktige kollegaer
DSS har fått i oppdrag å etablere og levere felles HR-tjenester til departementsfellesskapet. Fellestjenestene skal være på plass fra 1. januar 2027. For å lykkes med dette, og samtidig ivareta våre eksisterende leveranser til blant annet Departementenes digitaliseringsorganisasjon (DIO), trenger vi flere dyktige og engasjerte kollegaer. Du kan lese mer om samordningen av administrative tjenester her.
Behovet for flere medarbeidere er todelt: vi skal bidra i utviklingen av fellestjenestene frem mot 2027, samtidig som vi må sikre god drift av de oppgavene og tjenestene vi allerede leverer - blant annet til DIO og internt i DSS.
Hva slags HMS-oppgaver vil du få jobbe med?
Medarbeiderne i enheten har oppgaver og ansvar for ett eller flere av områdene nedenfor, avhengig av kompetanse og behov. Du vil kunne få oppgaver både for DSS og DIO, og i enkelte pilotprosjekter også for noen departementer.
Vi organiserer arbeidet slik at vi reduserer sårbarhet og sikrer kontinuitet. I HMS-teamet har vi derfor ulike ansvarsområder og oppgaveporteføljer, men samlet sett utfører og leverer vi tjenester innen følgende områder:
- oppfølging av HMS-aktiviteter og rådgivning til ledere og ansatte innenfor HMS a-å
- koordinering av Akan-arbeid
- saksbehandling og rådgivning knyttet til pensjon (helse og alder) og andre helse- og omsorgsytelser. Behandle oppgaver i Altinn, DFØ/SAP og kundesenteret til DFØ
- lederstøtte i sykefraværsoppfølging
- avvikshåndtering og utvikling av HMS-system
- Planlegging og gjennomføring av vernerunder, og oppfølging av tiltak
- medarbeiderundersøkelse, a-å
- bidra i mangfolds- og inkluderingsarbeid, aktivitets- og redegjørelsesplikt/likestillingsarbeid
- saksforberedelse til ledermøter, arbeidsmiljøutvalg og samarbeidsmøter o.l.
- oppdatere og vedlikeholde håndbøker, og aktuell informasjon på intranett
Stillingsinnhold og funksjon vil kunne endres over tid, i takt med organisasjonens behov og utvikling. Det må derfor forventes at både oppgaver og leveransekrav kan justeres. Du vil få oppgaver og ansvar ut fra din erfaring og kompetanse, og enhetens behov.
For å lykkes og trives med oppgavene og i rollen, er du en som liker variasjon, og både store og små oppgaver. Du forstår betydningen av å tilpasse deg faglige endringer og bruk av digitale verktøy, og holder deg oppdatert innenfor aktuelt lov- og avtaleverk.
Vi søker deg som
For å dekke dette behovet må du derfor fylle disse kvalifikasjonskravene:- relevant høyere utdanning innenfor HR, organisasjon og ledelse, organisasjonspsykologi eller tilsvarende. Dekkende relevant erfaring fra HMS-arbeid, kan erstatte utdanningskravet.
- arbeidserfaring fra områder/oppgaver fra tilvarende stilling/rolle
- gode kunnskaper om, og bruk av relevant lov- og avtaleverk tilknyttet HMS, og det som gjelder for ansatte i staten generelt (statsansatteloven, offentleglova, forvaltningsloven m.m.).
- god digitale kompetanse
- gode muntlige og skriftlige kommunikasjonsevner på norsk
- statistikk- og analysekompetanse
- erfaring med bruk av DFØ-systemer (SAP og andre moduler)
Vi søker deg som kjenner deg igjen i vårt kundeløfte "Sammen for felleskapet" og som vil være en god ambassadør for våre verdier: hjelpsom, engasjert og profesjonell.
Personlige egenskaper:Vi søker deg som kjenner deg igjen i vårt kundeløfte "Sammen for felleskapet", og som vil være en god ambassadør for våre verdier: hjelpsom, engasjert og profesjonell.
Vi er et team som involverer og hjelper hverandre. Det er høyt under taket, vi er serviceinnstilt, og flinke til å støtte hverandre. Våre siste medarbeiderundersøkelser viser at vi trives svært godt på jobben.
Derfor ønsker vi oss deg som:- har gode samarbeidsevner og evner å involvere andre, skaper tillit og gode relasjoner
- tar ansvar og initiativ, er selvstendig i arbeidet og ser etter smarte måter å jobbe på
- er løsningsorientert og ser etter gode og lovlige alternativer når det dukker opp en utfordring
- er nysgjerrig og liker å lære noe nytt, følger med i faget og holder deg oppdatert på fagområdet
- arbeider strukturert og nøyaktig, og evner å håndtere mange ulike oppgaver
- er fleksibel og endringsvillig slik at vi kan utvikle oss
Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt i totalvurderingen.
Litt om oss som jobber med personalforvaltning og HMSEnheten består i dag av 8 personer. Vi er ett av to kontorer som tilhører seksjon for HR og arbeidsrett. Vi er gode på å dele erfaring og løse floker i lag, er hjelpsomme og kjenner på glede ved å hjelpe andre. Hverdagen er variert, og det liker vi. Du vil møte godt humør og mennesker som bryr seg om andre. Vi samarbeider mye med rekrutteringsrådgiverne, arbeidsrettsjuristene og lønnsteamet. I tillegg gir vi råd og veiledning til ledere og øvrige ansatte. Endringer og behov gjør at vi deltar i forskjellige prosjekter, faglige samarbeidsmøter, anskaffelser og annet hvor det er naturlig at vår kompetanse er nødvendig.
Mangfold
I DSS har vi et mål om å være en arbeidsgiver som speiler mangfoldet i samfunnet. Mangfold er en styrke og gjør at vi kan løse oppgavene våre enda bedre. Derfor ønsker vi velkommen til søkere med ulike kompetanser, arbeids- og livserfaring, og søkere som av ulike årsaker ikke kan dokumentere en sammenhengende yrkeskarriere. Videre ønsker vi å sørge for tilrettelegging på arbeidsplassen dersom det er behov for det. Alle kvalifiserte søkere vil bli vurdert.
Vi tilbyr
Vi ønsker deg velkommen inn i et arbeidsfellesskap med dyktige kolleger som er stolte av jobben sin. I DSS er det et godt arbeidsmiljø, du får gode kollegaer og utviklingsmuligheter. Som statlig etat er DSS underlagt lov- og avtaleverk som sikrer de ansatte ryddige arbeids- og tjenesteforhold. Vi kan tilby et bredt tilbud av sosiale, kulturelle og sportslige aktiviteter. Pensjons- og forsikringsordning i Statens pensjonskasse.
- Vi har arbeidsplass lokalisert sentralt i Oslo sentrum.
- Hos oss vil du få mulighet til å jobbe hjemmefra 1-2 dager i uken etter avtale og når oppgavene tillater det.
- Du vil få fleksibel arbeidstid med sommertid fra mai til september.
I DSS har vi dekket mobiltelefon og abonnement, bedriftsidrettslag og BHT, velferdsutvalg og subsidierte priser i kantiner i regjeringskvartalet. For mer informasjon, se vår hjemmeside www.dss.dep.no.
Lønn: Kr 580 000 – 700 000 i stilling som rådgiver (kode 1434) eller kr 710 000 – 820 000 som seniorrådgiver (kode 1364). Stillingen lønnes iht. hovedtariffavtalene i staten og DSS’ lønnspolitikk. Lønnsplassering avhenger av kvalifikasjoner. For spesielt kvalifisert søker kan høyere lønn vurderes.
Les dette før du søker
Vi er opptatt av hva du kan, dine erfaringer og kompetanser. Vi vil derfor stille deg noen faglige spørsmål fremfor å be deg skrive en søknadstekst. Når du trykker på "Søk stillingen" kommer du til rekrutteringsportalen og må logge inn. I portalen er det viktig at du:
- svarer på kompetansespørsmålene du får innledningsvis. Spørsmålene erstatter søknadstekst og vil gi oss saklig og faglig informasjon om de kvalifikasjonene vi er ute etter
- fyller ut CV-feltene i portalen (selv om du legger ved en ferdigutfylt CV). Dette er nødvendig for bl.a. å ivareta kravet om fullstendige søkerlister
- laster inn vedlegg (vitnemål, kurs/sertifiseringer og arbeidsbekreftelser). Utdanning fra utlandet må dokumenteres med godkjenning fra NOKUT eller HKDir
- det bør registreres minst to referansepersoner
- hvis du krysser av for overtallighet, må du vedlegge overtallighetsattesten (Et skriftlig bevis på at du er overtallig fra en statlig virksomhet, og at du derfor kan ha fortrinnsrett til andre stillinger i staten)
Vi gjør oppmerksom på at vi aldri vil be om BankID-informasjon eller lignende i forbindelse med søknadsprosessen.
Unntatt offentlighet fra offentlig søkerliste: For at vi skal kunne vurdere et ønske om reservasjon fra søkerlisten, må din begrunnelse inneholde konkret hva slags ulempe det vil ha for deg. Du vil bli varslet om reservasjonen ikke tas til følge. I samsvar med offentlighetsloven § 25 gjør vi oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt å bli unntatt offentlighet.
DSS benytter bakgrunnssjekk fra Semac i noen av våre rekrutteringsprosesser. Bakgrunnssjekk utføres etter samtykke, og innebærer bla at vi verifiserer CV og annen søknadsdokumentasjon i forbindelse med ansettelsen.
Spørsmål om stillingen?Du er velkommen til å kontakte rekrutterende leder Linda Bekkelund Engen, e-post: Linda-Bekkelund.Engen@dss.dep.no, tlf.: 92 09 66 57, eller fagansvarlig HMS Elisabeth Petersen, e-post elisabeth.petersen@dss.dep.no, tlf.: 98 46 39 35
Spørsmål om rekrutteringsprosessen kan rettes til rekrutteringsrådgiver Ingunn Torgersen Glosli, e-post: ingunn-torgersen.glosli@dss.dep.no
Kontaktpersoner for stillingen
Om bedriften
Avdeling for kommunikasjon og HR (KH) har ansvar for kundedialog, kommunikasjon, HR-tjenester og arkiv internt i DSS. I tillegg leverer vi fellestjenester som bedriftshelsetjeneste, kurs og opplæring, kompetanseutvikling, rekrutteringstjenester, Departementsakademiet og ulike informasjonstjenester som sentralbord og bibliotek.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
8370b347-f107-4e07-9c43-b235be2430f6
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10267027
Lignende annonser
Rådgiver og saksbehandler - personalforvaltning
Arbeidsgiver
Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS)
Sted
Oslo
Arbeidsgiver
Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS)
Sted
Oslo
Arbeidsgiver
Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS)
Sted
Oslo