Saksbehandler, transitteringsseksjonen
Tolletaten
0663 Oslo, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Rådgiver/førstetollinspektør
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk eller engelsk
Antall stillinger
2
Søk på jobben
Søk senest søndag 11. mai
Ønsker du å jobbe med saksbehandling innen et viktig samfunnsoppdrag?
Tolletaten har en viktig rolle som samfunnsbeskytter. Samfunnsoppdraget vårt er like enkelt som det er viktig: å sikre at varene som krysser Norges grenser til sjøs, på land og i lufta, er trygge og lovlige. Tolletaten har en tydelig endringsagenda med høy endringstakt og store digitaliseringsinitiativ.
Vareførselsdivisjonen (VD) skal legge til rette for korrekt og effektiv inn- og utførsel av varer for både næringslivet og privatpersoner og er etablert med hovedkontor i Bergen. Divisjonen står framfor mange utviklingsoppdrag, og vi er i gang med flere endrings- og utviklingsprosjekt.
Vi søker to nye kollegaer som ønsker å bidra til Tolletatens samfunnsoppdrag. Transittering er Tolletatens tillatelse til å transportere varer fra avsender i ett land og fram til mottaker i et annet land. Denne seksjonen har et nasjonalt ansvar for å følge opp transitteringssaker og behandle søknader som er relatert til transitteringskonvensjonen. Vår seksjon har produkteieransvar for systemet NCTS. I tillegg til å være Tolletatens arbeidsverktøy, er NCTS også et tilbud til næringslivet om økt service og effektiv vareførsel gjennom elektronisk meldingsutveksling.
Dersom du ønsker mer informasjon om stillingen, kan du ta kontakt med seksjonssjef Bjørn Erik Nygård på telefon 477 80 503.
Sentrale arbeidsoppgaver
De som blir ansatt vil få opplæring og arbeidsoppgaver innenfor ett eller flere av disse fagområder. Oppgaver vil variere etter de prioriteringer som til enhver tid gjelder for seksjonen.
Kvalifikasjoner
Seksjonen er under utvikling med et mål om å bruke fagressurser målrettet, blant annet ved å øke bruk av de digitale muligheter som finnes for å løse ulike oppgaver
Vi søker deg som
Hva kan vi tilby deg?
Til deg som søker jobb i Tolletaten
Vi benytter Semac bakgrunnssjekk i forbindelse med våre ansettelser.
Du må fylle ut feltene «Utdannelse» og «Arbeidserfaring» og laste opp relevante vitnemål og eventuelle attester.
I Tolletaten mener vi at mangfold og inkludering er en styrke, og vi har nulltoleranse for trakassering og diskriminering. Vi er avhengig av medarbeidere med ulik bakgrunn, kompetanse og erfaringer for å løse vårt samfunnsoppdrag. Dersom du har hull i CV-en, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg til å krysse av for dette da du kan ha rett til positiv særbehandling. Les mer om dette på arbeidsgiverportalen.
Tolletaten har en viktig rolle som samfunnsbeskytter. Samfunnsoppdraget vårt er like enkelt som det er viktig: å sikre at varene som krysser Norges grenser til sjøs, på land og i lufta, er trygge og lovlige. Tolletaten har en tydelig endringsagenda med høy endringstakt og store digitaliseringsinitiativ.
Vareførselsdivisjonen (VD) skal legge til rette for korrekt og effektiv inn- og utførsel av varer for både næringslivet og privatpersoner og er etablert med hovedkontor i Bergen. Divisjonen står framfor mange utviklingsoppdrag, og vi er i gang med flere endrings- og utviklingsprosjekt.
Vi søker to nye kollegaer som ønsker å bidra til Tolletatens samfunnsoppdrag. Transittering er Tolletatens tillatelse til å transportere varer fra avsender i ett land og fram til mottaker i et annet land. Denne seksjonen har et nasjonalt ansvar for å følge opp transitteringssaker og behandle søknader som er relatert til transitteringskonvensjonen. Vår seksjon har produkteieransvar for systemet NCTS. I tillegg til å være Tolletatens arbeidsverktøy, er NCTS også et tilbud til næringslivet om økt service og effektiv vareførsel gjennom elektronisk meldingsutveksling.
Dersom du ønsker mer informasjon om stillingen, kan du ta kontakt med seksjonssjef Bjørn Erik Nygård på telefon 477 80 503.
Sentrale arbeidsoppgaver
- Saksbehandle og følge opp uoppgjorte tillatelser for inn- og utførsel innen gitte frister
- Behandle søknader om autorisasjoner og garantier i samsvar med gjeldende lovverk
- Teste deklaranter og systemtester i transitteringssystemet
- Avdekke og følge opp brudd på regelverk og prosedyrer
- Informasjonsarbeid og veiledning innen seksjonens fagområde
- Deltakelse i ulike prosjekter kan bli aktuelt
De som blir ansatt vil få opplæring og arbeidsoppgaver innenfor ett eller flere av disse fagområder. Oppgaver vil variere etter de prioriteringer som til enhver tid gjelder for seksjonen.
Kvalifikasjoner
- Bestått fordypningsnivå på Tolletatens kompetansesenter eller Bachelorgrad i relevante fag (toll, logistikk, statsvitenskap, jus eller administrasjon m.m.)
- Relevant saksbehandler erfaring, primært fra offentlig virksomhet, vektlegges
- Presis skriftlig og muntlig framstillingsevne på norsk, og beherske engelsk som arbeidsspråk
- Bred erfaring med bruk av ulike dataverktøy, Office-pakken, og gjerne P360 eller NCTS
Seksjonen er under utvikling med et mål om å bruke fagressurser målrettet, blant annet ved å øke bruk av de digitale muligheter som finnes for å løse ulike oppgaver
Vi søker deg som
- trives med administrativt arbeid, der du jobber med et selvstendig ansvar
- evner å jobbe strukturert og levere innen gitte frister, også i hektiske perioder
- er nysgjerrig på fagområdet, og tar initiativ til å delta inn i de prioriterte fagområder til seksjonen
- bidrar aktivt til et godt arbeidsmiljø, og setter pris på mangfold
Hva kan vi tilby deg?
- Arbeid i en etat med et viktig samfunnsoppdrag
- Interessante arbeidsoppgaver, med mulighet for bredde og variasjon innen fagområdet
- Intern opplæring av kompetente kollegaer, individuelt og i mindre grupper
- Fleksibel arbeidstid, og mulighet for en time bevegelse i arbeidstiden per uke
- Arbeidssted sentralt i Oslo, på Helsfyr, i fagdefinerte kontorfellesskap
- Et arbeidsmiljø med kompetanse og engasjement for faget
- Gode pensjons-, forsikrings- og låneordninger i Statens pensjonskasse
- Lønn etter Statens regulativ som rådgiver/førstetollinspektør kr 520 000 - 600 000 ut fra bakgrunn og kvalifikasjoner
- Vi kan vurdere ansettelse i redusert stilling for kandidater som har behov for tilrettelegging
Til deg som søker jobb i Tolletaten
Vi benytter Semac bakgrunnssjekk i forbindelse med våre ansettelser.
Du må fylle ut feltene «Utdannelse» og «Arbeidserfaring» og laste opp relevante vitnemål og eventuelle attester.
I Tolletaten mener vi at mangfold og inkludering er en styrke, og vi har nulltoleranse for trakassering og diskriminering. Vi er avhengig av medarbeidere med ulik bakgrunn, kompetanse og erfaringer for å løse vårt samfunnsoppdrag. Dersom du har hull i CV-en, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg til å krysse av for dette da du kan ha rett til positiv særbehandling. Les mer om dette på arbeidsgiverportalen.
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Sektor
Offentlig